آیا با مراحل رشد نوزاد خود آشنا هستید؟ آیا چیزی در مورد جدول رشد نوزاد خود می‌دانید؟ از تولد تا یک سالگی کودک اولین قدم‌های او، اولین لبخندش و دیگر دفعاتی که کاری را برای اولین بار انجام می‌دهد، لحظاتی خارق‌العاده برای پدر و مادر محسوب می‌شوند. قبل از رسیدن به سن یک سالگی، کودک نقاط عطف زیادی را تجربه خواهد کرد و لحظه‌ی تولد تا یک سالگی کودک دارای مراحل رشد برجسته‌ی زیادی خواهد بود.

جدول مراحل رشد نوزاد از یک تا شش ماهگی

مراحل رشد کودک یک تا هشت ماهگی

بیشتر بخوانید: با مراحل رشد زبان در کودک چه قدر آشنا هستید؟

در این بازه‌ی زمانی، رشد فیزیکی، روانی و شناختی، به سرعت پیش می‌رود و درک نقاط عطف رشد کودک توسط پدر و مادر، برای رشد سالم و شاد کودک مهم است. البته ناگفته نماند که فرزند شما در روزهای اول تولد خود به طور طبیعی کاهش وزن ده درصدی تجربه خواهد کرد که کاملا طبیعی است. جدول رشد نوزاد از تولد تا یک سالگی کودک برای والدینی مفید است که پیگیر تمام کارهای کودک خود هستند. نخستین ماه‌ها، عجیب و هیجان‌انگیز هستند و بیشتر نوزادان در فاصله‌ی تولد تا یک سالگی، از سطح وابستگی کامل به سمت ایجاد مهارت‌های حرکتی و فیزیکی به پیش می‌روند.

جدول رشد نوزاد از تولد تا شش ماهگی

سن کودکمهارت‌های کسب‌شده (اکثر بچه‌ها می‌توانند انجام دهند)مهارت‌های در حال پیدایش (بیشتر بچه‌ها می‌توانند انجام دهند)مهارت‌های پیشرفته (تعداد کمی از بچه‌ها می‌توانند انجام دهند)
اولین ماه تولدکودک کوچولوی شما می‌تواند تفاوت بوی شیر مادر و شیر خشک را تشخیص بدهد.اگر نوزاد تحریک شود، دست‌ها و پاهایش را به سمت داخل جمع می‌کند. به این کار، رفلکس مورو گفته می‌شود.نوزاد شما شروع به ترجیح چیزهای شیرین می‌کند و مزه‌ها را تشخیص می‌دهد.
ماه دومنوزاد قادر به کنترل سر و گردن خود خود خواهد را برای مدت طولانی‌تری بر روی سینه یا به سمت بالا ثابت نگه دارد.

مهارت‌های ارتباطی تا حد کمی خر خر و غرغره کردن، پیش می‌رود.

می‌تواند تلاش کند و انگشت‌های خود را ببندد.

شنوایی او به شدت بهبود می‌یابد و کودک بهتر می‌شنود.

اگر یک عروسک پارچه‌ای را در دست او بگذارید، می‌تواند موقتاً آن را نگه دارد.

اولین نشانه‌های لبخند را بروز می‌دهد.

ماه سومکوچولوی شما می‌تواند در حالی که بر پشت یا شکم دراز کشیده است، با پاهایش ضربه بزند.لبخند زدن و شناختن را آغاز می‌کند.می‌تواند بر روی کمر غلت بخورد.
ماه چهارممی‌تواند محکم‌تر به اشیاء چنگ بزند.وزن کودک شما احتمالاً دو برابر وزن تولد اوست بنابراین اشتهای او افزایش می‌یابد.مهارت‌های ارتباطی بهبود می‌یابند و شامل قاه قاه، خر خر کردن و اولین نشانه‌های صحبت می‌شوند.
ماه پنجمکودک شما تلاش خود را برای استفاده از اولین کلماتش خواهد کرد.می‌تواند برای مدت زمان طولانی و بدون پشتیبان، راست بنشیند.چهار دست و پا رفتن را شروع می‌کند.
ماه ششمکودک شما چهره‌های مختلف را تشخیص داده و می‌خندد.طعم غذاها و بافت‌های مختلف را متوجه می‌شود.از میزها به عنوان تکیه‌ای برای بلند شدن استفاده می‌کند.

 

روند مراحل رشد کوک از هفت تا دوازده ماهگی

جدول زمانی رشد کودک هشت تا دوازده ماهگی

بیشتر بخوانید: با یازده فعالیت سرگرم کننده برای کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه آشنا شوید

زمانی که کودک شش ماهگی را رد کرد، جهش رشدی کودک آنقدر قابل توجه خواهد بود که ممکن است پیگیری جدول مراحل رشد تولد تا یک سالگی کودک را دشوار کند. به همین دلیل، جدول رشد نوزاد که در زیر آمده می‌تواند برای تمام پدر و مادرهایی که رشد کودک خود را زیر نظر دارند، مفید باشد.

جدول رشد نوزاد از هفت ماهگی تا یک سالگی

سن کودکمهارت‌های کسب‌شده (اکثر بچه‌ها می‌توانند انجام دهند)مهارت‌های در حال پیدایش (بیشتر بچه‌ها می‌توانند انجام دهند)مهارت‌های پیشرفته (تعداد کمی از بچه‌ها می‌توانند انجام دهند)
ماه هفتممهارت‌های ارتباطی بهبود می‌یابند و کودک شما صداهایی را تقلید می‌کند.می‌تواند چهره‌ها را تشخیص دهد و در جواب برخی افراد لبخند بزند.می‌تواند خود را به سمت بالا کشیده و بدون پشتیبان راست نگه دارد.
ماه هشتممی‌تواند بدون کمک بچرخد و راست بنشیند.شروع به تشخیص نام خود می‌کند.می‌تواند به اشیاء چنگ زده و آنها را از یک دست به دست دیگر منتقل کند.
ماه نهماز غذاهای جامد لذت می‌برد و چیزهایی را ترجیح می‌دهد.توانایی‌های شناختی را ایجاد می‌کند تا خاطراتی از روزهای پیش به یاد بیاورد.می‌تواند با استفاده از کلمات تکی ارتباط برقرار کرده و بازه‌ای از احساسات شامل خشم تا شادی را نشان دهد.
ماه دهمکودک شروع به مشاهده‌ی اطراف خود می‌کند و کنجکاوی او آغاز می‌شود.می‌تواند افراد نزدیک به خود را تشخیص داده و چیزها را به خاطر بیاورد.توانایی خود را برای راه رفتن محک می‌زند و ممکن است شروع به راه رفتن کند.
ماه یازدهمشروع به نگاه کردن در آینه و تشخیص خود می‌کند.می‌تواند با گفتن «اوه» یا «اه» احساسات خود را بیان کند.برای راه رفتن تلاش می‌کند.
ماه دوازدهمکودک شما مراحل رشدی زیادی را یکباره طی می‌کند و می‌تواند بنشیند، چهار دست و پا برود و کنجکاوی کند.ترجیحات عمده‌ی غذایی دارد و تفاوت مزه‌ها را می‌فهمد.فعالیت فیزیکی او با زمان بازی بیشتر، افزایش می‌یابد.

هدایت کودک در دنیایی که با سرعت زیاد در حرکت است، یک موضوع حیاتی است اما این نیز مهم است که در فاصله‌ی بین تولد تا یک سالگی کودک پدر و مادر با او حرف بزنند، بازی کرده و رابطه‌ی پیوسته‌ای را با کودک خود ایجاد کنند. داشتن آشنایی با مراحل رشد نوزاد تا یک سالگی و دانستن جدولی از مراحل مختلف رشد کودک چه فیزیکی، و چه ذهنی و روانی کودک، می‌تواند لحظات زندگی با کودک را هم برای شما و هم کودکتان شیرین‌تر کند.

فراموش نکنید شما هم می‌توانید لحظات شاد و تجربیات خود از مراحل رشد نوزاد خود را تا یک سالگی از طریق وبسایت کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید