یکی از سؤالاتی که والدین قبل از طلاق با آن مواجه‌اند این است که چه سنی برای کودکان بهترین زمان برای جدایی آن‌هاست. اگرچه سن دقیقی نمی‌توان تعیین کرد، اما زمانی را که کودکان انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به این اتفاق نشان می‌دهند باید جزو عوامل مؤثر در نظر گرفت. اگر در حال ورود مراحل طلاقید، ۱۰ نکته مهم وجود دارد که باید آن را به خاطر بسپارید.

کودک چقدر به والدین وابسته است؟

ملاحظاتی پیش از طلاق

کودکانی که وابستگی زیادی به هر دو والد دارند سخت‌تر با طلاق آن‌ها کنار می‌آیند، زیرا فکر می‌کنند باید به هر دوی آن‌ها وفادار بمانند. به خاطر داشته باشید که کودکان حق دارند بعد از طلاق ارتباطشان را با والدین حفظ کنند. در صورتی که کودک وابستگی زیادی به شما و همسرتان دارد، لازم است درباره حضانت او حتما با هم به توافق برسید، بهتر است حضانت اشتراکی داشته باشید.

آیا اخیرا کودک واقعه ناگوار دیگری را تجربه کرده است؟

غم و اندوه ناشی از طلاق، با همان قوت و شدتی که بر والدین تاثیر می‌گذارد، کودکان را هم آشفته می‌کند. اگر کودک اخیرا عزیزی را، مثلا فرد مورد علاقه‌ یا حتی حیوان دوست‌داشتنی‌اش، از دست داده یا خانه یا مدرسه‌اش عوض شده است، طلاق در این وضعیت تاثیر مخرب و عمیق‌تری خواهد گذاشت.

کودک شاهد چه میزان و شدتی از اختلاف والدین بوده است؟

قرار گرفتن در معرض اختلافات شدید والدین جدایی را برای کودکان آسان‌تر نمی‌کند، اما تاحدودی از تاثیرات مخرب آن می‌کاهد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره اثرات روانی طلاق روی کودکان بدانیم

طلاق چه تاثیرات کوتاه مدت و بلند‌مدتی بر ثبات اقتصادی کودکان بر جا می گذارد؟

براساس آمار و ارقام، کودکان و زنان بعد از طلاق بیشترین آسیب را از نظر اقتصادی و مالی می‌بینند. بهتر است، قبل از طلاق، توانایی‌های مالی خود را از نظر تامین مخارج و نیازمندی‌های ضروری کودک مانند هزینه‌های خانه، مدرسه، غذا و لباس بسنجید و ببینید مانند گذشته قادر به برآورده کردن انتظارات آن‌ها در این زمینه هستید یا نه.

آیا کودک نقل مکان یا تغییر مدرسه را تجربه می‌کند؟

واضح است که جابه‌جایی مدرسه ممکن است تمام تغییرات در جریان طلاق را تشدید کند. قبل از طلاق، میزان وابستگی کودک به مدرسه و همکلاسی‌هایش را ارزیابی کنید و بررسی کنید که تغییر محل سکونت و مدرسه ممکن است چه تاثیراتی بر روابط کودک  داشته باشد.

آیا کودک به دلیل طلاق والدین دوستانش را از دست می‌دهد؟

هرچه قبل از طلاق درباره تجربه‌های احساسی و عاطفی کودکان اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا احساس انزوا و جداماندگی کمتری داشته باشند.

توانایی هر یک از والدین در سازگاری با شرایط جدید بعد از طلاق

بعد از طلاق، از خودتان مراقبت کنید تا توانایی و انعطاف‌پذیری‌تان را به فرزندتان نشان دهید.

توانایی شما در همکاری با همسرتان

نشان دادن تمایل به مشارکت مؤثر با همسر سابقتان می‌تواند احساس ثبات را به کودک منتقل کند. سعی کنید به خاطر فرزندتان از غرور دست بکشید و از موضع خودتان کوتاه بیایید و کاری کنید که به نفع فرزندتان است.

بیشتر بخوانید: کدام دعوای والدین به شدت روی ازدواج فرزندان تاثیر می گذارد؟

زمان سازگاری هر کودک با کودک دیگر متفاوت است

نحوه مواجهه و برخورد کودکان با طلاق با یکدیگر متفاوت است. اگر کودکی دارید که در مقابل تغییر مقاومت می‌کند، باید بدانید که احتمالا تجربه سختی را  پشت سر خواهید گذاشت.

سن کودکان

سن کودک و طلاق والدین

سن کودک یکی از عوامل مهم در سازگاری با طلاق والدین است. بچه‌های کوچک‌تر معمولا خاطرات کمتری از زندگی با والدین دارند و راحت‌تر می‌توانند با تحولات پیش رو سازگار شوند.

۱۰ نکته‌ای که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد به هیچ وجه جنبه قطعی ندارند و در جهت حمایت از طلاق یا بر ضد آن نیستند. این شمایید که باید در نقش پدر و مادر درباره طلاق تصمیم بگیرید و ببینید آیا این تصمیم به نفع خانواده و فرزندان شماست یا نه، این موضوع کاملا به اراده و انتخاب شما و همسرتان بستگی دارد.

اگر به این نتیجه رسیدید که طلاق تاثیرات مخربی بر وضعیت روحی فرزندانتان دارد، حتما قبل از طلاق همراه با خانواده در جلسات مشاوره و روان‌درمانی شرکت کنید. متخصص می‌تواند به شما کمک کند تصمیمتان را درباره طلاق بازنگری کنید، روابطتان را بهبود ببخشید و در مسیر تغییرات جاری، گام‌های مؤثرتری بردارید. لطفا هرگونه پیشنهاد و تجربه خود را درباره این موضوع در بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و سایر والدین در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید