بدن شما در دوران بارداری شکل متفاوتی دارد، اما شکل بدنتان پس از زایمان به چه صورت تغییر می‌کند و چه اتفاقاتی می­‌افتد؟ ما از مادران خواسته‌­ایم تا در مورد تجربه شخصی‌شان در مورد تغییر شکل بدن پس از زایمان صادقانه صحبت کنند.

اولین باری که مادر شدم تصور من از اندامم بسیار ساده بود. زمانی که دوقلوهایم را به دنیا آوردم حدودا ۶ کیلو اضافه وزن داشتم. در آن زمان گمان می­‌کردم که با تلاش، تمرین و رژیم مناسب به وزن قبل از بارداری خواهم رسید و برنامه‌­ام این بود که به گونه‌­ای تمرینات مداوم انجام خواهم داد و رژیم مناسب خواهم گرفت که انگار بارداری در کار نبوده است.

بدن زنان بعد از زایمان

البته این تفکر به علت عدم آگاهی در رابطه با واقعیات پس از زایمان بود. چون با کسانی که در شرایط من قرار داشتند و با دیگر مادران ارتباطی نداشتم به علاوه حتی نمی‌دانستم که تغییر شکل بدن پس از زایمان چگونه خواهد بود و حس مادران نسبت به اندام‌شان چه تغییری خواهد کرد. بنابراین اجازه دهید در مورد تغییر شکل بدن پس از زایمان کمی شفاف­‌تر و بی‌­پرده صحبت کنیم.

تغییر شکل بدن پس از زایمان

در اینجا به  ۹ تغییری که ممکن است برای اندام یک زن پس از زایمان اتفاق بیفتد اشاره شده است. این اطلاعات از طریق رسانه‌­های اجتماعی و از اطلاعات هزاران مادری که مشتاق صحبت کردن در مورد این مسائل بوده‌­اند جمع‌­آوری شده است. باید توجه داشت که ممکن است این تغییرها برای همه اتفاق نیفتد زیرا بارداری و روند بهبود پس از زایمان در همه یکسان نیست و تفاوت دارد.

۱. شکم شما ممکن است دیگر مثل سابق نشود

بدون شک اولین تغییر شکل بدن پس از زایمان در مورد شکم خواهد بود. خوب شاید بپرسید که این چیست؟ من هم تا زمانی که برای اولین بار یکی دیگر از بانوانی که دوقلو به دنیا آورده بود اطلاعات و شرایطش را با من به اشتراک گذاشت حتی این کلمه را نشنیده بودم.

در واقع به معنای از هم گسیختگی عضلات شکم است که عموما به صورت ترک‌های نامنظمی رو پوست شکم دیده می‌­شود. اگرچه برخی از برنامه­‌های تناسب اندام ادعا می کنند که قادر به رفع و درمان آن هستند، اما  بسیاری از متخصصان پزشکی می­‌گویند که تنها راه درمان از طریق عمل جراحی است. پس یا به آن عادت کنید و به عنوان بخشی از تغییرات در اندام‌تان آن را بپذیرید یا خود را به دست تیغ جراحی بسپارید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های روحی بعد از زایمان را چقدر جدی می گیرید؟

۲. موهای شما ممکن است دیگر مثل سابق نباشد

من مقادیر قابل توجهی از موهایم را در اطراف شقیقه‌­ام از دست دادم که باعث شد پوست سرم قابل مشاهده باشد. باید به این نکته اشاره کنم که تا آن موقع هیچ‌گاه چنین شرایطی برای من به وجود نیامده بود.

بعد از مدتی موهای جدیدی رشد کرد ولی نسبت به موهای قبلی کوتاه باقی ماندند و رشد کمتری داشتند. علاوه بر این در حجم موهای من نیز تغییر ایجاد شد و موهای سرم بسیار کم پشت شدند. متوجه شدم که بعد از زایمان بافت و ضخامت موی سر تغییر می­‌کند و مشاهده کردم که رنگ موهای سرم نیز به خاکستری متمایل می‌‌شوند.

۳. از دست دادن کنترل مثانه

پس از بارداری، بسیاری از مادران نشانه­‌هایی از عدم کنترل ادرار در هنگام پریدن، عطسه کردن و خندیدن را می‌بینند. به این معنی که در اثر فشار ناشی از موارد ذکر شده اندکی ادرار از مجاری ادراری آن­ها خارج می‌­شود.

اما حداقل یکی از مادرانی که اطلاعات خود را با من در میان گذاشت بسیار غافلگیر شده بود او می‌گفت که قبل از بارداری کوچکترین مثانه دنیا را داشته است و مجبور بوده مرتب هر نیم ساعت یک بار برای تخلیه مثانه به دستشویی برود  و این موضوع اسباب اذیت و آزار خودش و اطرافیانش بوده است. اما پس از بارداری و تولد دخترش ساعت­‌ها نیاز به مراجعه کردن به دستشویی ندارد و این تغییرات برای او بسیار عجیب و شگفت­ انگیز است.

تغییر شکل بدن پس از زایمان

۴. جای زخم سزارین به عنوان سند افتخار به دنیا آوردن فرزند همیشه با شما می­‌ماند

علی رغم اینکه من علایم کششی مثانه را تجربه نکردم ولی به جای زخم سزارین که روی شکمم مانده افتخار می­‌کنم. البته باید اشاره کنم که جای زخم روی شکمم آنقدر پایین است که هیچگاه دیده نمی‌­شود.

به علاوه تا دو سال به رنگ قرمز و یا بنفش باقی می­‌ماند و گاهی دچار خارش و یا دردهای نادر می­‌شود. مادران دیگر مشکلات مختلفی در مورد زخم­‌های سزارین‌شان گزارش داده‌­اند. یکی از مادران می‌­گوید که دو سال بعد از زایمان جای زخم سزارینش وقتی که شلوار می‌­پوشد دردناک می‌­شود. مادری دیگر می­‌گوید که با وجود اینکه دخترش نه ساله شده ولی جای زخم سزارینش همچنان دردناک است.

۵. شکل کلی اندام تناسلی شما ممکن است تغییر کند

اندام تناسلی شما پس از زایمان ممکن است ظاهری متفاوت از قبل پیدا کند. زخم عمیق و طولانی و یا ترک‌های پوستی در این ناحیه که قابل مشاهده است با هیچ کرم یا درمانی از بین نمی‌رود.

۶. پاهای شما ممکن است بزرگتر شود

بعد از بارداری سایز پای شما حداقل به صورت موقتی و نه بصورت دائم نسبت به سایز قبلی بزرگتر خواهد شد. من گزارش‌­هایی از مادران بسیاری داشته­‌ام که پاهایشان در دوران بارداری رشد کرده و پس از زایمان دیگر مثل قبل نبوده است و مجبور شده‌­اند که با کفش­‌های زیبای پیش از بارداری‌شان خداحافظی کنند.

این اتفاق همانقدر که ترسناک است هزینه بردار نیز هست. در مورد خود من پاهایم به اندازه­‌ای رشد کرد که تنها در ناحیه شست پا در کفش‌های جلو بسته احساس راحتی نمی­‌کردم و تقریبا کمتر از ۶ ماه طول کشید که پاهایم به اندازه قبلی‌ بازگشت. پس همان گونه که قبلا گفتم این علائم لزوما برای همه یکسان نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اولین پریود بعد از زایمان برای مادر چگونه خواهد بود ؟

۷. پارگی اتفاق می­ افتد

در دورهمی­‌های زنانه قبل از زایمان مانند نمایش سیسمونی کودک تعداد کمی از زنان ممکن است در رابطه با جراحت­‌های زایمان صحبت کنند. اما پارگی و جراحت واژن یکی از رایج‌­ترین آسیب­‌هایی است که برای بیشتر زنان اتفاق می‌­افتد.

یکی از مادران می‌­گوید که مدت­‌ها درگیر یک چاک خوردگی بسیار بد بوده که در حین زایمان اتفاق افتاده است و این جراحت کاملا درمان نشده است.

۸. دوره خونریزی ماهیانه (پریود) ممکن است تغییر کند

اگر پریود شما منظم است ممکن است بعد از بارداری این گونه نباشد. یکی از مادران برای من نوشته است که ای کاش کسی به او گفته بود که چقدر قاعدگی بعد از بچه ­دار شدن بد است.

یکی دیگر از مادران برای من نوشته است که بعد از دو زایمان طبیعی دیگر تامپون جوابگوی خونریزی او نیست. گزارش یکی دیگر از مادران حاکی از این است که به علت شدت خونریزی به جای تامپون مجبور به استفاده از فنجان قاعدگی شده است.

۹. جابه جایی و تغییر پهنای باسن

یکی دیگر از موارد تغییر شکل بدن پس از زایمان که شایع است تغییر شکل باسن است. پس از حدود ۶ ماه کار سخت و ورزش­‌های مداوم، من به وزن قبل از بارداری خود برگشتم و بابت این موضوع بسیار به خودم افتخار می‌کردم.  اما هیچ کس به من در مورد تغییر سایز باسنم چیزی نگفته بود. من می‌­دانستم که معده به علت پرخوری حجیم شده و خوشبختانه قابلیت جمع شدن را با رعایت میزان خوردن دارد.

اما نمی­‌دانستم که باسن در دوره بارداری پهن‌­تر می­‌شود اما پس از زایمان به اندازه سابقش باز نخواهد گشت. این مطلبی است که معمولا کسی به شما نمی‌­گوید. این یک حقیقت تلخ و ساده است که باید آن را بپذیرید اما ناراحت نباشید چون شما تنها مادری نیستید که این اتفاق برایش می­‌افتد!

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید