بارداری و زایمان تغییرات جسمی عجیب و غریب و ناراحت‌کننده‌ای را برای شما ایجاد می‌کند. از طرفی ممکن است آنقدر از حضور و وجود فرزندتان شگفت‌زده شوید که رسیدگی به خودتان را فراموش کنید. با این حال احتمالا تعدادی از شما نگران وضعیت جسمی و تناسب اندام و تحولات جدید آن است. مراقبت های روحی بعد از زایمان اهمیت بسیاری در حفظ آرامش شما و تقویت پیوند‌های زناشویی و رشد سالم فرزندتان دارد. دیگر وقت این است که دست از سرزنش خود بردارید و خیلی هم نگران به هم خوردن تناسب اندامتان نباشید و قدرت‌مند‌تر از قبل به زندگی لذت ببرید.

مراقبت ‌های روحی بعد از زایمان

مراقب های روحی بعد از زایمان

۱ـ تبلیغات رسانه‌ای را فراموش کنید

مادر‌ها بعد از زایمان، مرتب از طریق رسانه‌های مختلف این پیام را دریافت می‌کنند که می‌توانند خیلی سریع وزن فعلی خودشان را به وزن پیش از زایمان برسانند. یکی از اصول مراقبت های روحی بعد از زایمان این است که اهمیتی به تبلیغات ندهید. وظیفه اصلی شما در حال حاضر مراقبت از سلامتی خودتان و فرزندتان است و نباید به نظرات و آگهی‌های پیرامون خود توجه کنید.

۲ـ سپاسگزار باشید

شکرگزاری یک روش عالی برای جهت مراقبت های روحی بعد از زایمان است. می‌توانید به خاطر خیلی از اتفاقات خوبی که این مدت برایتان افتاده، شکرگزار باشید. یک عضو جدید به خانواده شما اضافه شده است و سینه‌هایتان برای تغذیه فرزندتان پر از شیر است و حتی بازو‌هایتان برای در آغوش گرفتن کودک قوی‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: چه کسانی می توانند شب اول زایمان شما را به بهترین شب زندگی تبدیل کنند

۳ـ  ذهنیت خودتان را تغییر دهید

یکی از خانم‌ها اسم علائم کششی بارداری را خطوط ببری گذاشته است. این اسم نه تنها بازتاب خوبی روی ذهن شما دارد، بلکه باعث می‌شود که به بدنتان فکر کنید و برای تغییر آن و بازگشت به وضعیت قبل، دست به کار شوید. مطمئنا نمی‌خواهید که در این وضعیت بمانید.

۴ـ به سلامت جسمتان توجه کنید

با به دنیا آمدن کودک دیگر وقت ندارید که به باشگاه بروید و وقت کمتری برای رسیدن به بدنتان دارید. می‌توانید بعد از خواباندن کودک خودتان را به یک حمام آب داغ دعوت کنید. به کمک یک غلتک فوم یا توپ تنیس شانه‌هایتان را ماساژ دهید. روزی یکبار این کار را انجام دهید و در حال انجام اینکار چند بار نفس عمیق بکشید.

۵ـ لباس‌های مناسب بپوشید

لبس‌هایی که خیلی گشاد یا خیلی تنگ و چسبان هستند، شما را چاق‌تر نشان می‌دهند و احساس می‌کنید چربی‌های شکم و پهلویتان بیرون زده است. ممکن است همان وزن قبل از به دنیا آمدن کودک را نداشته باشید، اما می‌توانید لباس‌هایی شیک، مناسب و راحت برای خودتان تهیه کنید. شاید بهتر باشد سری هم به فروشگاه بزنید و لباس‌های جدیدی بخرید.

۶ـ از خودتان عکس بگیرید

وقتش رسیده که به خودتان نگاهی بیندازید. ممکن است هرگز در این موقعیت و وضعیت قرار نگیرید. به تغییرات شکل باسن و سینه‌هایتان توجه کنید. از خودتان عکس‌های زیبا و ماندگاری می‌توانید تهیه کنید. برق چشم‌هایتان را از شادی به دنیا آمدن کودک ثبت کنید.

۷ـ تبادل عشق و انرژی با همسر

ممکن است مثل قبل تمایل به برقراری رابطه جنسی با همسرتان نداشته باشید. اما ارتباط عاطفی و احساسی خودتان را با او قطع نکنید. سعی کنید که به همسرتان عشق و احساس و انرژی دهید و متقابلا این احساس و انرژی را از او دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: ۷ توصیه برای کمک به مادری که زایمان تروماتیک داشته است

۸ـ ارتباط با دوستان

ارتباط با دوستان بعد از زایمان

آخرین چیزی که برای مراقبت های روحی بعد از زایمان نیاز دارید، این است که همیشه با خانم‌هایی در ارتباط باشید که به طور منظم رژیم غذایی و تناسب اندامشان را کنترل می‌کنند و به سلامتی جسمشان اهمیت می‌دهند. دوستانی پیدا کنید که به شما عشق و محبت می‌دهند و از شما در این شرایط حمایت می‌کنند تا احساس خوبی داشته باشید و سالم بمانید.

اگر به تازگی وضع حمل کرده‌اید یا سال‌ها پیش تجربه آن را داشته‌اید، به ما بگویید برای مراقبت های روحی بعد از زایمان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ لطفا نظرات خودتان را در این زمینه با بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید