ترشحات رقیق سفید که به لکوره واژینال نیز معروف است در بین زنان شایع است. این ترشحات از ابتدای بلوغ شروع می‌شوند و تا پایان یائسگی ادامه می‌یابند. میزان ترشحات در زنان متفاوت است و معمولاً در طول سیکل قاعدگی افزایش می‌یابد. ترشحات رقیق نشان‌دهنده سلامت واژن است، زیرا به دفع باکتری‌ها کمک می‌کند و ناحیه واژن را از عفونت دور نگه می‌دارد. بااین‌حال، گاهی اوقات، ترشحات واژن می‌تواند در دوران بارداری خطرناک باشد. برای آشنایی بیشتر با ترشحات رقیق در بارداری با این مقاله همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ترشحات رقیق در بارداری چیست؟

مایعی که از واژن خارج می‌شود به‌عنوان ترشحات واژن شناخته می‌شود. ترشحات واژن معمولاً سفید یا شفاف‌اند. اگر باردارید، ممکن است متوجه ترشحات رقیق شوید، اما جای نگرانی نیست. ترشحات رقیق در دوران بارداری معمولاً به مرحله بارداری بستگی دارد. براساس مرحله بارداری شما، ویژگی‌ها و پیامدهای ترشح رقیق ممکن است متفاوت باشد. در اینجا فهرست طبقه‌بندی‌شده‌ای از این موارد آورده شده است:

  1. ترشحات رقیق در اوایل بارداری

ترشحات شفاف در اوایل بارداری یا ۳ ماهه اول بوی کمی تند دارد و شبیه ترشحات لزج سیکل قاعدگی است و می‌تواند لباس زیر شما را لکه‌دار کند. این ترشحات آبکی به دلیل افزایش ناگهانی سطح استروژن ظاهر می‌شود که باعث افزایش جریان خون در ناحیه واژن و افزایش ترشحات دیگر می‌شود.

  1. ترشحات رقیق در ۳ ماهه دوم بارداری

در ۳ ماهه دوم، ترشحات واژن به رنگ و قوام سفیده تخم‌مرغ خواهد بود. میزان آن به‌طور چشمگیری بیشتر از ترشحات در ۳ ماهه اول است، اما کاملاً طبیعی است، زیرا به دلیل ترشحات هورمونی در بدن زنان رخ می‌دهد. بااین‌حال، اگر در ۳ ماهه دوم بارداری متوجه ترشحات خونی یا بدبو شدید، می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل باشد. در چنین شرایطی باید فوراً با پزشک مشورت کنید.

  1. ترشحات رقیق در۳ ماهه سوم بارداری

در این مرحله، ترشحات می‌تواند براساس رنگ، بو، فراوانی، مقدار و حضور خون به اشکال مختلف خود را نشان دهد. جریان سنگین نزدیک به تاریخ زایمان ممکن است به معنای زایمان زودرس یا حتی پاره شدن کیسه آب جنین باشد.

آیا ترشحات رقیق در دوران بارداری طبیعی است؟

ترشحات رقیق از واژن برای زنان باردار بسیار رایج است. مقدار ترشحات فقط با پیشرفت بارداری افزایش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با ترشحات رقیق طبیعی و غیرطبیعی، ادامه مطلب را بخوانید.

  1. ترشحات رقیق طبیعی

بیشتر موارد ترشح رقیق کاملاً طبیعی است. در صورت تجربه موارد زیر، جای نگرانی وجود ندارد:

لکوره

همان‌طور که گفته شد، داشتن این نوع ترشحات برای تخلیه استاندارد مایع است. لکوره دارای قوام نازک، شفاف و رقیق است. این می‌تواند به‌عنوان یکی از اولین علائم بارداری در نظر گرفته شود، زیرا در همان ابتدا پس از لقاح ظاهر می‌شود.

ترشحات خونی

در هفته آخر بارداری، ترشحات ممکن است شامل خون و مخاط باشند، به این معنی که شما در عرض چند روز آینده برای زایمان آماده‌اید. مخاط دهانه رحم شما را مسدود می‌کند و باعث جلوگیری از عفونت می‌شود. این نوع ترشح به ترشح خونی معروف است.

نشت آمنیوتیک

هنگامی که ترشحات رقیق در ۳ ماهه سوم بارداری شبیه ادرار و دارای پولک‌هایی باشد، ممکن است این ترشحات نشت مایع آمنیوتیک باشد. این یک اتفاق کاملاً عادی است. لازم نیست نگران آن باشید. بااین‌حال، اگر متوجه ترشحات رقیق مایل به سبز به مقادیر زیاد شدید، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که کیسه آب شما پاره شده و ممکن است کودک مکونیوم (اولین مدفوع نوزاد) دفع کرده باشد. در این صورت باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

  1. ترشحات رقیق غیرطبیعی

گاهی اوقات، ترشح رقیق با چندین علامت دیگر همراه است که می‌تواند شما را تحریک کند. در چنین مواردی، ترشح رقیق غیرطبیعی است و می‌تواند نشانه یکی از موارد زیر باشد:

زایمان زودرس

مشاهده مقدار کمی خون در هفته آخر بارداری طبیعی است، اما اگر بیش از حد باشد ممکن است نشان‌دهنده زایمان زودرس باشد. لطفاً در صورت وقوع چنین اتفاقی فوراً با پزشکتان تماس بگیرید.

عفونت‌های قارچی

عفونت قارچی ممکن است در هر زمانی رخ دهد، اما ممکن است باعث ناراحتی بسیار بیشتری در دوران بارداری شود. علاوه بر ترشح رقیق زرد مایل به سبز یا ترشحات غلیظ سفید شبیه کشک، ممکن است هنگام ادرار درد نیز احساس کنید. عفونت‌های قارچی همچنین می‌تواند منجر به تحریک یا قرمزی در ناحیه واژن شود.

بیماری‌های مقاربتی

ترشحات رقیق حتی در صورت ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در دوران بارداری ممکن است ایجاد شود. هر نوع بیماری می‌تواند بر سلامت و سیستم ایمنی بدن شما و همچنین بر سطح باروری‌تان تأثیر بگذارد. بنابراین، در صورت مشاهده مکرر ترشحات رقیق، مشورت با پزشک بهترین گزینه خواهد بود.

واژینوز

واژینوز که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود با ترشح، خارش و احساس سوزش هنگام ادرار همراه است. علاوه‌براین، ترشحات بوی بدی دارند. این بیماری نیاز به درمان فوری دارد، زیرا ممکن است منجر به زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شود.

ترشحات شفاف، رقیق و ژله‌ای در دوران بارداری

افزایش هورمون استروژن و افزایش جریان خون در ناحیه لگن باعث می‌شود غدد مخاطی در دهانه رحم مخاط اضافی تولید کنند. علاوه‌براین، دهانه رحم و واژن نیز ممکن است سلول‌های مرده را از بین ببرند که همین امر منجر به ترشحات ژله‌مانند سفید می‌شود.

چه زمانی ترشحات رقیق نگران‌کننده است؟

اگر ترشحات رقیق در دوران بارداری با گرفتگی عضلات همراه باشد، نباید درمورد آن سهل‌انگاری کرد. اگر رنگ آن سبز یا زرد است و بوی تند و بدی دارد، باید با پزشک مشورت کنید. همچنین ممکن است قرمزی، خارش یا تورم در ناحیه واژن را تجربه کنید.

حقایق مهم درمورد ترشحات رقیق در بارداری

ترشحات رقیق در دوران بارداری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که برخی از آن‌ها در ادامه بیان شده است:

  • ترشحات رقیق ممکن است در طول بارداری مدام همراه شما باشند.
  • این ترشحات آبکی ممکن است به رنگ‌های زرد، سبز، صورتی، سفید یا قهوه‌ای باشند.
  • ممکن است در طول و بعد از رابطه جنسی در بارداری به دلیل گرفتگی دهانه رحم و اکتروپیون رخ دهد.

چه زمانی ترشحات رقیق واژن نشانه عفونت است؟

ازآنجاکه ترشحات رقیق در دوران بارداری رایج است، بیشتر زنان نمی‌توانند تفاوت بین ترشحات رقیق طبیعی و ترشحات رقیق غیرطبیعی را تشخیص دهند. به‌سختی می‌توان تشخیص داد که ترشحات رقیق ناشی از عفونت است. اما در صورت مشاهده هریک از موارد زیر، بهتر است با متخصص زنان خود مشورت کنید.

  • ترشحات رقیق بیش از حد، همراه با درد پایین‌تنه به‌خصوص بعد از هفته بیست‌وهفتم بارداری،
  • تغییرات ناگهانی در رنگ یا بوی ترشحات واژن،
  • خارش، التهاب، قرمزی یا احساس درد در ناحیه واژن،
  • تب مداوم،
  • مشکل در ادرار کردن.

اگر ترشحات بدبو باشند یا رنگشان تغییر کند، چه باید کرد؟

ترشحات رقیق معمولاً سفیدرنگ‌اند و بوی ملایمی دارند. اگر این ویژگی‌ها دچار تغییر زیاد شوند، ممکن است به دلیل مشکلات زمینه‌ای مانند زایمان زودرس یا عفونت باشد. به خاطر داشته باشید که ترشحات خود را برای رصد کردن هرگونه تغییر به‌دقت بررسی کنید.

چه زمانی ترشحات سنگین است؟

میزان ترشحات رقیق در طول دوره‌های بارداری و با پیشرفت آن‌ها افزایش می‌یابد. در پایان ۳ ماهه سوم بارداری، می‌توانید میزان ترشح مایعات بیشتری را انتظار داشته باشید.

آیا ترشحات رقیق در اوایل بارداری نشانه سقط جنین است؟

اگر ترشحات رقیق واژن در ۳ ماهه اول بارداری به رنگ صورتی باشد، ممکن است نشان‌دهنده سقط جنین باشد. این رنگ به دلیل خون، لخته یا تکه‌های بافت جفت، رحم یا کیسه آمنیوتیک خواهد بود.

نحوه درمان ترشحات رقیق

درمان این مشکل تا حد زیادی به شرایط زمینه‌ای بستگی دارد. مشکل ترشحات آبکی را می‌توان به‌راحتی در خانه با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی درمان کرد. اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. در ادامه نحوه مراقبت از ترشحات رقیق آمده است:

  1. درمان پزشکی

همان‌طور که توضیح داده شد، در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ترشحات واژن یا علائم مرتبط خاص در دوران بارداری، باید با پزشکتان مشورت کنید. ارائه‌‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است سواب‌هایی را از واژن شما برای ارزیابی بگیرد و درمان‌ها و همچنین اقداماتی را برای سالم و تمیز نگه داشتن واژن شما ارائه دهد.

  1. راهکارهای درمانی در خانه

رعایت بهداشت مناسب می‌تواند واژن شما را تمیز و سالم نگه دارد. در ادامه کار‌هایی که می‌توانید برای اطمینان از سلامت واژن انجام دهید آورده شده است:

  • اندکی پد روزانه و نوار بهداشتی نگه دارید و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. از تامپون استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک یا ایجاد شوک سمی شود.
  • تمرینات کگل را برای تقویت دیواره‌های واژن و جلوگیری از نشت ادرار انجام دهید.
  • برای کاهش خطر ابتلا به هرگونه عفونت، بهداشت را رعایت کنید. ناحیه واژن خود را با آب تمیز بشویید.
  • بعد از ادرار یا مدفوع، ناحیه تناسلی خود را از سمت جلو به عقب پاک کنید.
  • از غذاهای فرآوری‌شده دوری کنید و به‌جای آن میوه‌ها و سبزیجات تازه را انتخاب کنید. از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و از خوردن غذاهای شیرین پرهیز کنید، زیرا ممکن است منجر به عفونت قارچی شوند.
  • لباس زیر نخی بپوشید، زیرا هوا از آن عبور می‌کند. لباس زیرتان باید تمیز و خشک بماند.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا سموم بدنتان را به‌طور منظم دفع کنید.
  • ماست را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا رشد باکتری‌های خوب را تسریع کنید، زیرا ماست ماده‌ای پروبیوتیک است.
  • برای جلوگیری از رشد غیرطبیعی باکتری‌ها، به‌طور متناوب از شست‌وشو‌دهنده‌های واژن با pH متعادل استفاده کنید.

مواردی برای یادآوری

ترشحات رقیق در دوران بارداری

انجام برخی اقدامات احتیاطی به شما کمک می‌کند تا از عوارضی که ممکن است با ترشحات رقیق همراه باشد جلوگیری کنید.

به‌طور منظم آزمایش دهید

اگر ترشحات رقیق شما با علائم عفونت همراه باشد، ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشید. علاوه‌براین، برای جلوگیری از بروز عفونت‌های قارچی، غذاهای غنی از پروبیوتیک مصرف کنید.

بهداشت را رعایت کنید

ناحیه واژن خود را تمیز نگه دارید. از استفاده از صابون یا اسپری معطر برای تمیز کردن ناحیه واژن خودداری کنید. اگر ترشحات بدبوی واژن دارید، استفاده از اسپری کمکی نمی‌کند. ناحیه واژن خود را با آب گرم بشویید و لباس زیر تمیز و راحت بپوشید.

لباس زیرتان را مرتب عوض کنید

محافظت از شورت خود با پد روزانه یا تعویض لباس زیر پس از هر ترشح ناحیه واژن را شاداب نگه می‌دارد و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

به ترشحات واژنتان دقت کنید

همیشه به ترشحات واژن خود دقت کنید. به رنگ، غلظت، مقدار و بوی ترشحات توجه کنید تا در صورت تغییرات ناگهانی، متوجه آن بشوید. همچنین بعد از رابطه جنسی ناحیه واژن خود را به‌درستی بشویید و اغلب ادرار کنید.

به پزشک خود اعتماد کنید

با دقت به صحبت‌های پزشکتان گوش کنید، زیرا او می‌تواند شما را در طول سفر بارداری به بهترین شکل راهنمایی کند. در صورت لزوم، دستورالعمل‌ها و نکاتی را که او ارائه می‌کند یادداشت کنید تا چیزهای مهم را از دست ندهید.

آیا می‌توانید از ترشحات رقیق جلوگیری کنید؟

اگر ترشحات شما طبیعی است، نیازی به درمان نیست. بااین‌حال، انجام اقدامات احتیاطی گفته‌شده به درمان یا جلوگیری از هرگونه ترشح رقیق غیرطبیعی کمک می‌کند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

در برخی شرایط، مراقبت‌های پزشکی فوری برای درمان هر مشکل زمینه‌ای مورد نیاز است. در هر صورت، تجربه ترشح بیش از حد در ۳ ماهه سوم یک موضوع جدی است، به‌خصوص اگر درد و ناراحتی را تجربه کنید. حتی اگر درمورد وضعیت کاملاً مطمئن نیستید، در تماس با پزشکتان تردید نکنید.

هر نوع ترشح رقیق ناخوشایند است، اما در بیشتر مواقع کاملاً طبیعی است. تابه‌حال باید تفاوت بین ترشحات رقیق طبیعی و غیرطبیعی را درک کرده باشید. به تغییراتی که در بدنتان رخ می‌دهد، توجه کنید. علاوه‌براین، نکات گفته‌شده در این مقاله را دنبال کنید تا مطمئن شوید ترشحات رقیق طبیعی دارید. بااین‌حال، اگر متوجه ترشحات غیرطبیعی شدید، در مشورت با پزشک تردید نکنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید