خوابیدن برای بعضی از کودکان لذت بخش است و همان قدر که کودکان از خوابیدن لذت می‌برند از بیدار شدن متنفرند. بسیاری از والدین همواره با بیدار کردن کودک از خواب مشکل دارند و گاهی اوقات برای بیدار کردن او مجبور به فریاد زدن یا دعوا کردن می‌شوند. اما چاره کار در دعوا و فریاد زدن نیست بلکه باید به ۲ نکته توجه کنید:

  • بر اساس رفتارهای ذاتی و تمایلات طبیعی کودک رفتار کنید.
  • به جای اینکه فقط منتظر باشید تا صبح شود و کودک را از خواب بیدار کنید، یک برنامه روزانه جذاب برای صبح‌های کودک ایجاد کنید تا کودک با علاقه از خواب بیدار شود.

فراموش نکنید سخت بیدار شدن کودک از خواب به معنی تنبل بودن او نیست. تحقیقات نشان می‌دهد عدم تمایل به بیدار شدن از خواب بیشتر از اینکه به تنبلی ربط داشته باشد به عوامل دیگری از جمله مسائل ژنتیکی وابسته است. مطالعات نشان داده است، هر شخصی دارای یک ساعت بیولوژیک منحصر به فرد است که از زمان تولد تنظیم می‌شود. اما این امر بهانه خوبی برای اجازه دادن به کودک برای ماندن در رختخواب نیست، به جای آن باید یک برنامه برای کودک ایجاد کنید و ساعت درونی بدونی آن را تنظیم کنید.

نکاتی برای بیدار کردن کودک از خواب

بیدار کردن کودک از خواب

شناخت کودک

برای اینکه بتوانید یه برنامه روتین برای صبح‌های کودک ایجاد کنید باید نیازهای او را بشناسید. همانطور که گفته شد تحقیقات نشان می‌دهد هر شخصی ساعت بیولوژیک خاص خودش را دارد، بنابراین دانستن اینکه عادت‌ّها  و تمایلات کودک شما چگونه است و چقدر به خواب نیاز دارد در تهیه یک برنامه روتین صبحگاهی به شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: می دانید کودک شما از چه سنی به بالش نیاز دارد؟

خواب کافی

کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب نیاز دارند (حداقل ۱۰ ساعت در شبانه روز). بنابراین برای اینکه کودک شما صبح‌ها زودتر و راحت‌تر از خواب بیدار شود باید شرایطی را مهیا کنید تا زودتر هم بخوابد. عواملی مانند، روشنایی زیاد، سرو صدا، خستکی زیاد، تماشای تلویزیون قبل از خواب، رژیم غذایی و ورزش کردن یا بازی کردن می‌تواند روی زمان خوابیدن کودک تاثیر بگذارد.

بیدار کردن محبت آمیز

بیدار کردن محبت آمیز

بدون شک اگر کودک را با دعوا و سرزنش کردن از خواب بیدار کنید علاقه‌ای به بیدار شدن از خواب پیدا نخواهد کرد، اما اگر بیدار کردن کودک همراه با نوازش و جملات محبت آمیز باشد هر صبح می‌توانید شاهد لبخند کودک هنگام بیدار شدن از خواب باشید.

  • صبح را با پیام «صبح بخیر عزیزم، دوست دارم» آغاز کنید
  • برای کودک آواز بخوانید چه راهی بهتر از بیدار کردن کودک با شعر و آواز دلنشین
  • یک دستگاه پخش در اتاق کودک قرار دهید و موسیقی مورد علاقه او را پخش کنید
  • آماده کردن یک صبحانه خوشمزه و خوشبو یک راه عالی برای بیدار کردن کودک شکمو است.
  • یک ساعت زنگ دار به کودک بدهید و به آن‌ها آموزش دهید چطور می‌توانند از آن برای بیدار شدن استفاده کنند.
  • از زمانی که آن‌ها را صدا می‌کنید تا کاملا هوشیار شوند در کنار آن‌ها در رختخواب بمانید و با آن‌ها صحبت کنید و آن‌ها را نوازش کنید.

بیشتر بخوانید: خوابیدن کودک در کنار والدین بهتر است یا جدا از والدین؟

گاهی اوقات دیر بیدار شدن کودک از خواب ممکن است علل روحی و روانی داشته باشد. افسردگی، اضطراب یا مشکلات دیگری مانند اختلالات عاطفی (SAD) از جمله عوامل مهم در این زمینه هستند، اگر گمان می‌کنید کودک شما به این مشکلات دچار است حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید تا کودک شما از این لحاظ بررسی شود.

اگر شما هم برای بیدار کردن کودک از خواب با مشکل مواجه هستید یا تجربه‌ای در این زمینه دارید حتما از طریق وبسایت کودکت با ما و سایر والدین به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید