این ۱۰ غذای اولیه جزو بهترین غذاها برای نوزاد هستند، زیرا سرشار از مواد مغذی ضروری‌اند، قیمت منطقی دارند، به‌راحتی آماده می‌شوند و خوشمزه‌اند. همچنین به عنوان اولین غذاهای کمکی گزینه های بسیار مناسب و در دسترسی هستند. آووکادو حاوی چربی‌های سالم است، درحالی‌که موز سرشار از پتاسیم است. بلوبری‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌اند، درحالی‌که بروکلی فیبر و فولات را برایتان فراهم می‌کند. عدس و گوشت نیز هر دو سرشار از پروتئین‌اند. آلوها به درمان یبوست کمک می‌کنند و ماست برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم مفید است. سیب‌زمینی شیرین و کدو حلوایی هم منابع عالی بتاکاروتن و ویتامین C‌اند.

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، بسیار مهم است که به کودکتان انواع غذاهای سالم را بدهید. غذاهای سالم بسیاری وجود دارند که برای نوزادان و کودکان مناسب‌اند، اما این ۱۰ غذای توصیه‌شده پزشکان و متخصصان تغذیه از بقیه متمایزند و جزو بهترین غذاها برای نوزاد محسوب می‌شوند. از میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین گرفته تا گوشت‌ها و حبوبات سرشار از پروتئین، این غذاهای فوق‌العاده سرشار از مواد مغذی ضروری‌اند، قیمت مناسبی دارند، به‌راحتی آماده می‌شوند و خوشمزه‌اند.

بسیاری نیز اولین غذاهای مورد علاقه‌اند. قبل از معرفی مواد جامد، با پزشک درمورد آمادگی کودکتان برای مصرف مواد جامد، و اینکه کدام غذاها و چه زمانی باید مصرف شود، صحبت کنید. سپس غذاها را یکی‌یکی به کودک بدهید و حداقل ۳ روز بعد از هر غذای جدید منتظر بمانید تا مراقب هرگونه واکنش حساسیتی باشید.

بهترین غذاهای اولیه برای نوزاد

آووکادو

اکثر والدین به استفاده از آووکادو به‌عنوان اولین غذای کمکی برای نوزاد تمایل دارند. این میوه/سبزی کره‌ای سرشار از چربی‌های غیراشباع سالم است که به تقویت رشد مغز کمک می‌کند. درحقیقت، ترکیب چربی آووکادو تا حدودی شبیه به چربی شیر مادر است.

ایده سرو: آووکادو را با چنگال له کنید، یا گواکامولی (خمیر یا سس ساخته‌شده از آووکادوی له‌شده و ادویه‌جات که به‌عنوان چاشنی سالاد مصرف می‌شود) تهیه کنید.

موز

این میوه که به‌عنوان منبع خوبی از پتاسیم شناخته شده است حاوی ویتامین‌های B6، C، فیبر و منیزیم نیز هست.

ایده‌های سرو: پوره موز و انبه درست کنید. یا برای اولین اسموتی کودکتان، تکه‌های موز یا هلو را با ماست حاوی شیر کامل پوره کنید.

بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان است. رنگ آبی عمیق و درخشان این توت‌ها از فلاونوئیدهایی می‌آید که برای چشم، مغز و حتی دستگاه ادراری کودکتان مفید است.

ایده‌های سرو: بلوبری را خوب له کنید و یک قاشق از این پوره ارغوانی آب‌دار را داخل ماست بریزید، یا پودینگ برنج شیر نارگیل ابریشمی را با کمپوت بلوبری مخلوط کنید.

کلم بروکلی

این سبزی چلیپایی منبع غنی مواد مغذی ضروری ازجمله فیبر، فولات و کلسیم است. طعم کلم بروکلی را زودتر به کودکتان معرفی کنید. این سبزی ذائقه او را بیشتر می‌کند و به عشق مادام‌العمر او به سبزیجات سبز می‌انجامد.

ایده سرو: کلم بروکلی را بخارپز کنید تا نرم شود، به قطعات کوچک برش دهید تا کودکتان بتواند با خیال راحت آن را بخورد و سپس خنک کنید. بخارپز کردن تردی کلم بروکلی را از بین می‌برد و برخی از نوزادان وقتی سرد است بافت و طعم آن را بیشتر ترجیح می‌دهند.

عدس

لوبیا و سایر حبوبات حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر بدون چربی‌اند. اما برخلاف لوبیاهای بزرگ‌تر، عدس‌های کوچک پخته که به‌شکل حریره‌اند برای لقمه نوزاد مناسب‌اند. آن‌ها همچنین یکی از ارزان‌ترین غذاهای سالمی‌اند که می‌توانید بخرید.

ایده‌های سرو: هویج ریزخردشده را همراه با عدس بپزید. با بزرگ‌تر شدن کودک، با درست کردن خورش عدس و اسفناج، مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی را افزایش دهید.

گوشت

کمبود آهن ممکن است باعث کم‌خونی شود. آکادمی اطفال آمریکا گوشت را به‌عنوان اولین غذا توصیه می‌کند، زیرا منبع بسیار خوبی از پروتئین، روی و آهن است، به‌ویژه گوشت قرمز و گوشت تیره مرغ. به‌علاوه، نوزادان آهن را از گوشت راحت‌تر از غلات غنی‌شده با آهن، که یکی دیگر از اولین غذاهای رایج است، جذب می‌کنند.

ایده‌های سرو: اگر کودکتان به‌تازگی غذاهای جامد مصرف می‌کند، دستور پخت آسان پوره بوقلمون یا مرغ را امتحان کنید. با بزرگ‌تر شدن کودک، طعم‌های جدید را با کاری مرغ با لوبیاسبز و کدو سبز یا پای گوشت معرفی کنید.

آلو

چه آن را «آلو» بنامید، چه «آلوی خشک»، این میوه بینوا هیچ‌گاه جذاب به نظر نمی‌رسد. اما آن‌ها نرم، شیرین و سرشار از فیبرند. کودکتان ممکن است هنگام تغییر به مواد جامد از یبوست رنج ببرد، زیرا این تغییر بزرگی برای سیستم گوارش اوست. آلوی پوره‌شده را به رژیم غذایی کودکتان اضافه کنید تا به هضم غذا کمک کند و همه‌چیز را حرکت دهد.

ایده‌های سرو: برای داشتن یک خوراکی شیرین طبیعی، آلوی پوره‌شده را به‌تنهایی یا مخلوط با سایر غذاها مانند بلغور جو دوسر، غلات یا سس سیب سرو کنید.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین یکی از اولین غذاهای محبوب برای نوزادانی است که هم شیرینی و هم بافت آن را دوست دارند. این سبزیجات ریشه‌ای رنگارنگ مملو از بتاکاروتن، ویتامین C و مواد معدنی ازجمله آهن و مس‌اند.

ایده‌های سرو: پوره سیب‌زمینی شیرین را به‌تنهایی یا چرخانده‌شده در پوره مرغ یا بوقلمون سرو کنید.

کدو حلوایی

میوه‌های زمستانی سفت با گوشت نارنجی یا زرد مانند کره آجیل، بلوط و کدو فواید بسیاری دارند. یکی از این فواید آن است که آن‌ها سرشار از بتاکاروتن‌اند و برای چشم عالی تشخیص داده شده‌اند. کدو حلوایی همچنین منبع عالی ویتامین C است. شیرینی طبیعی و بافت خامه‌ای به جذابیت گونه‌های زمستانی می‌افزاید.

ایده‌های سرو: یکی از این میوه‌های زمستانه مانند کدو را کباب کنید، گوشت آن را بردارید و برای اولین غذای آسان آن را پوره کنید. همان‌طور که کودکتان بزرگ‌تر می‌شود، طعم‌ها و بافت‌های جدید را با غذاهایی مانند نخود خردشده و فلفل دلمه‌ای معرفی کنید.

ماست

ماست خامه‌ای سرشار از کلسیم و ویتامین D است که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است و می‌تواند یک از بهترین غذاها برای نوزاد به حساب بیاید. کودکتان می‌تواند آن را در ۴ تا ۶ ماهگی، مدت‌ها قبل از اینکه برای شیر گاو آماده شود، مصرف کند.

ماست ساده و بدون شکر اضافه را انتخاب کنید. همچنین به‌دنبال برندی باشید که دارای بیشترین پروبیوتیک است که به تنظیم باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش کودکتان کمک می‌کند. مطمئن شوید که ماست با شیر کامل مصرف می‌کنید. نوزادان به کالری چربی نیاز دارند.

ایده‌های سرو: ماست به‌تنهایی خوب است، همچنین می‌توانید به آن انواع توت‌های پوره‌شده یا سایر میوه‌های تازه، سس سیب یا آووکادوی له‌شده اضافه کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید