نوزادان به مواد مغذی زیادی نیاز دارند، اما شکم‌های کوچکی دارند. قطعاً نمی‌خواهید شکم کوچک کودکتان، به‌جای ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای رشد، با کالری خالی پر شود. در صدر لیست بدترین غذاها برای نوزادان ، غذاهایی که خطر خفه شدن کودک را به همراه دارند مانند انگور کامل، آجیل کامل، هات‌داگ‌ها، پاپ‌کورن و تکه‌های بزرگ کره آجیل قرار دارند. از دیگر غذاهای خطرناک برای نوزادان می‌توان به عسل و غذاهای غیرپاستوریزه اشاره کرد. نوشابه، آب‌میوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای برای نوزادان سالم نیستند. این خوراکی‌ها قند زیادی دارند و هیچ ماده مغذی در آن‌ها وجود ندارد. همین امر درمورد فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده نیز صدق می‌کند. زیرا آن‌ها اغلب مقادیر زیادی چربی اشباع‌شده، قند و سدیم دارند.

آنچه در این مقاله میخوانید:

نوزادان به کالری زیادی نیاز ندارند، اما نیازمند مواد مغذی زیادی‌اند. بااین‌حال، برخی از غذاهایی که معمولاً به نوزادان ارائه می‌شود کالری، قند یا نمک بالا و مواد مغذی کمی دارند.

ازآنجاکه نوزادان بسیار کوچک‌اند، به‌راحتی و به‌سرعت با غذاهای حاوی کالری خالی شکمشان پر می‌شود و جایی برای غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی باقی نمی‌ماند. دکتر و متخصص تغذیه، Christine Gerbstadt، می‌گوید کمبود تغذیه‌ای کودک حتی ممکن است مانع رشد کودک شود.

به همین دلیل مهم است که بدانید کدام غذاها برای نوزادان بهتر است و از کدام غذاها باید اجتناب کرد، مانند غذاهای ناسالم و غذاهایی که خطر خفگی به همراه دارند. در اینجا فهرستی از بدترین غذاها برای نوزادان آورده شده است.

غذاهای خطرناک برای نوزادان

غذاهای سفت، چسبناک، لغزنده، کلفت و گرد برای کودکان کم‌سن‌وسال خطرناک‌اند، زیرا به‌راحتی ممکن است باعث خفگی آن‌ها شوند. هات‌داگ‌ها، سوسیس‌ها، تکه‌های بزرگ گوشت یا پنیر، دانه انگور کامل، پاپ‌کورن، تکه‌های بزرگ سبزیجات خام و تکه‌های کامل آجیل و دانه‌ها جزو غذاهایی‌اند که خطر خفگی را برای نوزادان به همراه دارند. تکه‌های کره آجیل و سایر خوراکی‌های چسبناک ــ‌مانند ژله یا آبنبات، میوه‌های خشک و مارشمالوهاــ نیز ممکن است در گلوی کودک گیر کنند.

هنگامی که شروع کردید به کودکتان فینگرفود بدهید، حتماً آن‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر از دو سانتیمتر تقسیم کنید.

مصرف عسل برای نوزادان ممنوع است ــ‌هرگز به فرزند کوچکتان غذاهای حاوی عسل پخته یا خام ندهیدــ زیرا ممکن است حاوی ارگانیسم کلستریدیوم بوتولینوم باشد که می‌تواند باعث بیماری جدی یا مرگ نوزادان شود.

هرگز به کودکتان غذاها یا نوشیدنی‌های غیرپاستوریزه مانند آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه یا شیر خام، ماست یا پنیر ندهید. آن‌ها ممکن است حاوی باکتری‌ها و انگل‌های مضر باشند.

درباره غذاهایی که ممکن است برای کودکتان ناامن باشند بیشتر بدانید.

فست‌فود و غذاهای فرآوری‌شده

فست‌فود و غذاهای فرآوری‌شده اغلب سرشار از چربی‌های اشباع، شکر، نمک و کالری‌اند و همچنین مواد مغذی بسیار کمی دارند. به همین دلیل نباید در منوی غذای کودک باشند و جزو بدترین غذاها برای نوزادان به حساب می‌آیند. همچنین مصرف این مواد غذایی میتواند منجر به بروز چاقی در کودکان شود

مردم «فرآوری‌شده» را به روش‌های مختلفی تعریف می‌کنند، اما به‌طورکلی هرچه غذا نسبت به چیزی که در ابتدا صید، پرورش یا رشد کرده بود اصلاح شود ــ‌و فهرست مواد تشکیل‌دهنده طولانی‌تر باشدــ فرآوری‌شده‌تر است.

Kate Geagan، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب «Go Green, Get Lean»، می‌گوید: «هرچه مواد غذایی فرآوری‌شده‌تر شوند، ارزش غذایی کمتر می‌شود و میزان قند، نمک و چربی افزایش می‌یابد.»

هنگام انتخاب بسته غذای کودک برچسب‌های تغذیه روی آن‌ها را بررسی کنید. بهترین غذاها برای کودکان دارای ترکیبات کمی‌اند و نمک، شکر یا نشاسته غذایی اصلاح‌شده اضافه ندارند.

غذاهای آماده برای بزرگسالان و کودکان بزرگ‌ترند و انتخاب خوبی برای نوزادان نیستند. Eileen Behan، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب The Baby Food Bible، می‌گوید: «آن‌ها اغلب حاوی مقدار زیادی سدیم‌اند.»

مثلاً به‌جای ماکارونی کنسروشده، بهتر است مقداری نودل را بجوشانید و با مقداری پنیر روی آن را بپوشانید. و به‌جای سرو گوشت‌های اغذیه‌فروشی که اغلب سرشار از سدیم‌اند و خطر مسمومیت غذایی را به همراه دارند، تکه‌های کوچک مرغ کباب‌شده یا همبرگر را برش دهید.

بدترین نوشیدنی‌ها برای نوزادان

دیدن نوشابه در این لیست تعجب‌آور نیست. نوشابه، چه معمولی و چه رژیمی، هیچ ماده مغذی را تأمین نمی‌کند. پر کردن شکم با هر دو نوع به این معنی است که نوزادان کمتر از غذای مغذی موردنیاز بدنشان می‌خورند و می‌نوشند. نوشابه معمولی همچنین حاوی مقادیر زیادی قند است که ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود. مصرف قندهای افزوده برای کودکان زیر ۲۴ ماه اصلاً توصیه نمی‌شود.

اما نوشیدنی‌های میوه‌ای و حتی آب‌میوه ۱۰۰ درصد؟ مطمئناً، این نوشیدنی‌ها حاوی میوه‌اند، اما این به معنای سالم بودن آن‌ها نیست. فیبر موجود در میوه‌های تازه تا حد زیادی در فرایند آب‌گیری از بین می‌رود و آنچه باقی می‌ماند مقدار زیادی شکر است. آب‌میوه همچنین ممکن است در برخی از نوزادان باعث اسهال شود.

نظر متخصصان اطفال دربارۀ مصرف آب‌میوه

Ari Brown، متخصص اطفال، یکی از نویسندگان کتاب Baby 411: Clear Answers and Smart Advice for Baby’s First Year، می‌گوید: «آب‌میوه اساساً هدر دادن کالری است.» استفاده از آب‌میوه برای شیرین کردن غذای کودکتان نیز ایده خوبی نیست: قندهای موجود در آب‌میوه می‌توانند باعث شوند غذا با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش عبور کند و در توانایی بدن برای جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند.

فریب ادعاهای تبلیغ‌کنندگان را هم نخورید که می‌گویند آب‌میوه ویتامین C لازم را برای نوزادان فراهم می‌کند. براون می‌گوید: «کودکان به‌راحتی می‌توانند ویتامین C خود را از یک وعده کوچک میوه دریافت کنند.»

آب‌میوه برای نوزادان کمتر از ۱۲ ماه توصیه نمی‌شود. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که نوزادان کمتر از ۶ ماه فقط شیر مادر یا شیر خشک بنوشند. از ۶ تا ۱۲ ماهگی آن‌ها می‌توانند مقادیر کمی آب بخورند، اما شیر مادر یا شیر خشک همچنان باید نوشیدنی اصلی آن‌ها باشد.

پس از اولین تولد کودک، شیر کامل گاو نوشیدنی توصیه‌شده است (اگرچه کودک نوپا می‌تواند تا زمانی که هر دو از آن لذت می‌برید به خوردن شیر مادر ادامه دهد). کودک نوپای شما می‌تواند روزانه یک وعده کوچک آب‌میوه ۱۰۰ درصدی بخورد، اما AAP همچنان مصرف محدود آب‌میوه را برای کودکان توصیه می‌کند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید