بچه‌ها معمولا علاقه دارند همه‌ی چیزهای مختلف از جمله غذاها را برای خود بردارند که این کار منجر به هدر رفتن و اسراف مواد غذایی می‌شود. طبیعتا هیچ کسی از اسراف کردن غذا و هدر رفتن مواد غذایی خوشش نمی‌آید، اما گاهی اوقات نمی‌توان جلوی کودکان را گرفت و آن‌ها اصرار دارند همه‌ی خوراکی‌ها را بردارند. هر چقدر که دلشان بخواهد از آن می‌خورند و باقی مانده را بدون اینکه به هدر رفتن آن فکر کنند، رها کنند. به عنوان والدین این وظیفه شما است که از اسراف کردن غذا توسط کودک خود جلوگیری کنید.

بچه‌ها چیزی در مورد اسراف کردن نمی‌دانند بنابراین باید به آن‌ها آموزش دهید که چرا نباید باقی مانده خوراکی خود را دور بریزند یا بشقاب غذای خود را زیادی پر کنند. اگر این آموزش از سنین پایین آغاز شود، آن‌ها نسبت به جلوگیری از اسراف کردن غذا آگاه می‌شوند و این عادت در طول زندگی با آن‌ها خواهد ماند.

چگونه از اسراف کردن غذا جلوگیری کنیم؟

اسراف کردن غذا

در ادامه به چند روش اشاره می‌کنیم که از طریق آن می‌توانید به کودک خود در مورد اسراف کردن غذا آموزش دهید و آن‌ها را تشویق کنید تا از هدر رفتن غذا جلوگیری کنند.

برداشتن غذا به اندازه کم

به کودک خود یاد دهید که اول مقدار کمی غذا در بشقاب خود بردارند و اگر دلشان خواست می‌توانند برای بار دوم، سوم و حتی بیشتر باز هم غذا بردارند. کودکان ممکن است فکر کنند غذا تمام خواهد شد و به این دلیل سعی می‌کنند غذای زیادی بردارند به آن‌ها نشان دهید که غذا به اندازه کافی هست و نیاز نیست بار اول غذای زیادی را در بشقاب خود قرار دهند. اگر کودک یاد بگیرد که غذا به اندازه کافی بردارد حجم زیادی از اسراف کردن غذا کاسته خواهد شد.

مقاله مرتبط: روش هایی برای آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان

نگه داشتن باقی مانده غذا

اگر کودک شما معمولا غذای زیادی را اسراف می‌کند نیازی نیست هر بار آن‌ها را دور بریزید. کودکان اشتهای کمتری دارند اما به دلیل جنب و جوش فعالیتی که دارند خیلی زود دوباره گرسنه خواهند شد. می‌توانید باقی مانده غذای ناهار کودک را در ظرف‌های جذاب برای کودکان نگهداری کنید و در وعده‌های بعدی به آن‌ها بدهید. طبیعتا منظور ما این نیست که غذای سه روز پیش را دوباره به کودک بدهید، اما می‌توانید غذای وعده ناهار را برای شام نگهداری کنید. همچنین می‌توانید از غذاهای باقی مانده برای درست کردن غذای جدید استفاده کنید.

برنامه غذایی بچینید

اسراف کردن غذا

برای رفتن به خرید و اقلام مورد نیاز برنامه ریزی داشته باشید. کودکان را در برنامه غذایی که ترتیب می‌دهید مشارکت دهید. به این ترتیب می‌توانید وعده‌های غذایی که آن‌ها تمایل ندارند را حذف کنید و وعده‌های غذایی مورد علاقه آن‌ها را در برنامه قرار دهید. به این ترتیب در هزینه و زمان صرفه جویی می‌کنید و از اسراف کردن غذا جلوگیری می‌کنید.

غذا را برای کودکان جذاب‌تر کنید

کودکان معمولا علاقه‌ای به خوردن سبزیجات و میوه‌ها ندارند مگر اینکه برایشان جذاب باشد. برای جذاب‌تر کردن غذا می‌توانید از ظروف و کارد و چنگال رنگی استفاده کنید و غذای خود را با طرح‌هایی که بچه‌ها دوست دارند تزیین کنید. حتی زمانی که قصد دارید ظرف غذای مدرسه برای آن‌ها آماده می‌کنید هم سعی کنید خلاق باشید و آن را تزیین کنید. به این ترتیب به احتمال زیاد وقتی بچه‌ها به خانه باز می‌گردند ظرف غذای خالی به شما تحویل خواهند داد.

در مورد فرآیند تولید غذا به کودکان توضیح دهید

کاشتن گل و گیاه

یکی از راه‌های جلوگیری از اسراف کردن غذا توسط کودکان،
آگاه کردن آن‌ها در مورد غذا است. به آن‌ها نشان دهید گیاهان چگونه رشد می‌کنند،
برای مثال می‌توانید چند نوع سبزی در گلدان یا باغچه بکارید تا کودکان بفهمند برای
تهیه آن‌ها چقدر تلاش و زمان لازم است. همچنین می‌توانید هنگام آشپزی کردن از
کودکان خود کمک بگیرید و آن‌ّها را در فرآیند درست کردن غذا مشارکت دهید. برای
مثال می‌توانید برای ترکیب کردن، هم زدن یا پیمانه کردن غذا از کمک فرزندان خود
استفاده کنید. به این ترتیب آن‌ها یاد خواهند گرفت که بیشتر به غذا احترام
بگذارند.

مقاله مرتبط: آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان

در مورد معایب اسراف کردن غذا توضیح دهید

بدون شک کودکان در اولین سال‌های زندگی اطلاعی در مورد اسراف کردن غذا یا هدر رفتن آب و اینگونه مسائل ندارند. بنابراین وظیفه شما این است که آن‌ها را طوری تربیت کنید که نسبت به این مسائل دغدغه‌مند باشند. به کودکان توضیح دهید وقتی غذایی را دور می‌ریزند چه اتفاقی می‌افتد. به آن‌ها یاد دهید که بسیاری از کودکان در جهان هستند که غذای کافی برای خوردن ندارند و آن‌ها باید خیلی خوشحال باشند که گرسنه نیستند و باید قدر این غذا را بدانند و از اسراف کردن آن جلوگیری کنند.

مطمئن باشید با آگاه کردن کودک نسبت به اسراف کردن غذا می‌توانیم فرزندانی آگاه نسبت به مسائل اجتماعی تربیت کنیم که قبل از هرچیز نسبت به دیگران و محیط اطرافشان توجه می‌کنند.

شما هم اگر راهکاری برای جلوگیری از اسراف کردن غذا توسط کودکان می‌دانید می‌توانید از طریق وبسایت کودکت با دیگران به اشتراک بگذارید و در ساختن جامعه‌ای بهتر به ما کمک کنید.

یک دیدگاه

  1. من موافق نیستم برای این که غذا در بشقاب اضافه نیاد، در مورد سایر کودکان که گشنه هستند بهش توضیح بدیم، احساس عذاب وجدان میده، به نظرم این دو موضوع جدا هست و میتونیم در جای خودش به بچه بگیم..

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید