آموزش نظم به کودکان بیش فعال و رعایت یک سری اصول به آن‌ها، نسبت به کودکان دیگر کمی متفاوت است. در واقع برای اینکه بتوانید به یک کودک بیش فعال نظم و انضباط را آموزش بدهید، باید از یک سری اصول و قواعد خاص آگاه باشید. با کمی تغییر در اصول تربیت کودک بیش فعال خود، می‌توانید به کودک خود ابزاری بدهید تا رفتار خود را بهتر مدیریت کند.

اصول آموزش نظم به کودکان بیش فعال

به طور خلاصه کودکان بیش فعال در آرام نشستن، به پایان رساندن کارها، مدیریت خواسته‌های خود و پیروی از قوانین با مشکل رو به رو هستند. راهکارهای آموزش نظم به کودکان بیش فعال می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از قوانین پیروی کنند.

به آن‌ها به صورت مفید و مثبت توجه کنید

آموزش نظم به کودکان بیش فعال

والدین یک کودک بیش فعال بودن گاهی اوقات پدرها و مادرها را خسته می کند. انرژی پایان ناپذیر بچه‌ها و علاقه‌ آن‌ها به حرف زدن، حتی صبورترین والدین را هم خسته و بی‌رمق می‌کند. در نتیجه پیدا کردن زمان خالی برای بازی با این کودکان پر انرژی سخت است. این نکته را در نظر داشته باشید که نشان دادن توجه مثبت به کودکان بیش فعال کار بسیار مهمی است.

اگر شما در یک زمان مشخص به صورت مفید با فرزند خود بازی کنید، باعث می‌شود او کمتر از شما درخواست توجه کند و نتیجه تلاش‌های شما موثرتر واقع می‌شود. مهم نیست که رفتار فرزند شما چگونه است، روزانه وقتی را برای بازی‌های رو در رو و تن به تن با او قرار بدهید. اگر شما روزانه ۱۵ دقیقه به صورت مفید به کودک خود توجه کنید، خیلی از مشکلات رفتاری او را کاهش می‌دهید.

دستور‌العمل‌های نتیجه‌بخش به او بدهید

کودکانی که تمرکز پایینی دارند، برای پیروی از اصول یا تکالیف خانواده و مدرسه نیازمند کمک بیشتری هستند. در بیشتر مواقع آن‌ها بار اول دستورالعمل را نمی‌شنوند. کارهای بسیاری است که شما می‌توانید به کمک آن‌ها دستورالعمل‌های خود را موثرتر کنید.

بیشتر بخوانید: بیش فعالی و اوتیسم چه تفاوت‌هایی دارند؟

قبل از اینکه موضوعی را برای او توضیح بدهید توجه کامل او را جلب کنید. تلویزیون را خاموش کنید، با او ارتباط چشمی برقرار کنید و دست خود را روی شانه فرزند خود قرار بدهید و سپس به او بگویید:

لطفا اتاقت را مرتب کن.

از توصیه‌های مسلسل‌وار خودداری کنید، این کار اصلا روش درستی برای آموزش نظم به کودکان بیش فعال نیست:

جورابت را بپوش، اتاقت را تمیز کن و بعد از آن زباله‌ها را بیرون ببر.

به احتمال زیاد یک کودک بیش فعال جوراب‌های خود را می‌پوشد و در راه اتاق است که ناگهان تصمیم می‌گیرد به جای تمیز کردن اتاق کار دیگری انجام بدهد.

هر دفعه تنها یک کار را برای انجام دادن به او واگذار کنید و از او بخواهید چیزی را که به او گفتید برای شما بازگو کند تا شما مطمئن بشوید که او کاملا حرف شما را فهمیده است.

تلاش فرزند خود را تحسین کنید

آموزش نظم به کودکان بیش فعال

به کارهای خوب فرزند خود توجه کنید و به آن‌ها اشاره کنید. تحسین کردن باعث اشتیاق کودکان بیش فعال به رفتار درست می‌شود.

زمانی که از او تعریف می‌کنید به کار خوبی که انجام داده است، اشاره کنید مثلا بگویید:

آفرین که بشقابت را داخل ظرفشویی گذاشتی.

بچه‌ها را برای پیروی کردن از دستورالعمل‌ها، آرام بازی کردن و آرام نشستن تشویق کنید تا او به این کار ادامه بدهد. این رویه،مرحله مهمی در آموزش نظم به کودکان بیش فعال است.

در صورت نیاز بین فعالیت‌های کودک بیش فعال وقفه ایجاد کنید

ایجاد وقفه در بازی، زمان خوبی است تا کودکان بیش فعال به بدن و مغز خود استراحت بدهند. توقف در بازی‌ها نباید به شکل مجازات باشد. در عوض این موضوع می‌تواند به عنوان یک مهارت زندگی آموزش داده بشود تا کودک در خیلی از شرایط از آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید: آیا کودک من به بیش فعالی مبتلا است؟

به کودک خود آموزش بدهید، زمانی که بسیار فعالیت می‌کند یا خسته می‌شود به یک مکان آرام برود و استراحت کند. در نتیجه او یاد می‌گیرد که قبل از اینکه از خستگی و فعالیت زیاد دچار مشکل بشود به محل آرام خود برود.

اشتباهات کوچک را نادیده بگیرید

رعایت نظم و انضباط در کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال در اکثر مواقع به دنبال توجه شما هستند. وقتی شما به کار آن‌ها توجه کنید و واکنش نشان بدهید، آن‌ها به کار خود ادامه می‌دهند. نادیده گرفتن اشتباهات کوچک، آن‌ها را متوجه می‌کند که با این رفتار نمی‌توانند توجه شما را به خود جلب کنند. شکایت کردن، ناله کردن و صداهای بلند را نادیده بگیرید تا فرزند شما این کار را متوقف کند. پس یادتان باشد برای آموزش نظم به کودکان بیش فعال اصلا لازم نیست که هر حرکت و اشتتباه او را نقد کنید یا از آن برای آموزش انضباط استفاده کنید.

به او جایزه بدهید

جایزه دادن به رعایت نظم و انضباط در کودکان بیش فعال کمک به سزایی می‌کند. چند رفتار خوب را مثل سر میز نشستن موقع غذا یا برخورد خوب با حیوانات را مشخص کنید و برای انجام دادن آن کارها جایزه‌ای در نظر بگیرید.

آن‌ها از اینکه برای جایزه گرفتن زیاد منتظر بمانند خسته می‌شوند. برای انجام دادن هر رفتار خوب یک ژتون کوچک اختصاص بدهید و به او بگویید وقتی تعداد ژتون‌های او زیاد شد می‌تواند آن‌ها را با یک جایزه بزرگ تعویض کند.

اجازه بدهید که کودک به روش خود عمل کند

هنگام آموزش نظم به کودکان بیش فعال عاقلانه عمل کنید. شما نباید اجازه بدهید که کودک شما احساس کند که نمی‌تواند هیچ کاری را درست انجام بدهد یا او برای انجام دادن هر کاری دائم با مشکل رو به رو می‌شود. اجازه بدهید تا بعضی کارها را به روش خودش انجام بدهد.

گاهی اوقات فرصت دادن به فرزند خود برای انتخاب راه درست، نسبت به اینکه شما کودک خود را مجبور به کاری کنید، کار عاقلانه‌تری است. به طور مثال اگر کودک شما فکر می‌کند نیازی نیست که برای ناهار خوردن بازی خود را متوقف کند اجازه بدهید که این کار را بکند. حتما او پس از مدتی گرسنه می‌شود و محبور است تا زمان شام صبر کند. در نتیجه یاد می‌گیرد که در زمان ناهار، غذای خود را بخورد.

با معلم کودک خود همکاری کنید

رعایت نظم و انضباط در کودکان بیش فعال

وقتی والدین با معلم کودک خود همکاری کنند، شانس موفقیت فرزند آن‌ها در مدرسه بیشتر است. بعضی از بچه‌ها برای موفقیت در کارهای مدرسه به کمی اصلاحات نیاز دارند، مثلا باید برای امتحان‌ها وقت بیشتری اختصاص بدهند.

بیشتر بخوانید:  لکنت زبان در کودکان را بیشتر بشناسید

اصلاحات رفتاری از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی والدین و معلم مدرسه برای اصول مدیریت رفتار کودک با یکدیگر همکاری کنند، باعث می‌شود کودک بهتر بتواند نشانه‌های رفتاری خود را کنترل کند.

آموزش نظم به کودکان بیش فعال درست مانند آموزش نظم به کودکانی بدون این اختلال، کار چندان ساده‌ای نیست و در بسیاری از موارد زمان و انرژی بیشتری از شما می‌گیرد. اما با رعایت این اصول می‌توانید تا حد زیادی کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید