زمان مناسب بچه‌ دار شدن چه موقع است؟ زنان جوان برای بارداری تحت فشارهای زیادی از سوی جامعه قرار می‌گیرند. یکی از مواردی که فشار روحی و روانی فراوانی را به آنها تحمیل می‌کند، پرسشی متداول است: «پس کی مامان میشی؟».

بسیاری از زوج‌های جوان دغدغه‌های متعددی در زندگی خصوصی خود دارند و چنین پرسش‌هایی درباره آمادگی بچه دار شدن می‌تواند این دغدغه‌ها را دوچندان کند. واقعیت این است که فشارهای اجتماعی در مسائلی نظیر آمادگی بچه دار شدن بر روی زنان بیش از مردان است اما چطور پرسشی به این سادگی می‌تواند برای یک زن جوان آزاردهنده باشد و ریشه دل‌مشغولی‌های زنانه درباره آمادگی بچه دار شدن از کجا شکل می‌گیرد؟ در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم:

آمادگی بچه دار شدن در زنان جوان

آمادگی بچه دار شدن - زنان جوان

آمادگی بچه دار شدن در زنان جوان متفاوت است. به هیچ‌ عنوان نمی‌توان زمانی قطعی برای بچه دار شدن تعیین کرد. اما واقعیت این است که کلیشه‌های اجتماعی معمولا افراد را به سمت تصمیم‌گیری‌هایی پرفشار و گاهی عجولانه سوق می‌دهند. افراد جامعه که از نزدیک‌ترین افراد تا دورترین دوستان و خویشاوندان را در برمی‌گیرد، مدام از زنان جوان درباره بچه‌دار شدن سوال می‌کنند. این در حالی‌ است که آمادگی فردی برای این موضوع در هر شخص با دیگری متفاوت است.

به نظر می‌رسد که فشار وارد شده از سوی جامعه بر زنان از سنین بسیار پایین شروع می‌شود. یعنی وقتی‌که دختران کوچک برای مناسبت‌های مختلف مانند عید و تولد، هدایایی نظیر یک عروسک دریافت می‌کنند. عروسکی که دقیقا شبیه نوزاد است و از همان زمان در ذهن و روح دختران، این تصور ایجاد می‌شود که باید برای نقش مادر شدن آماده شوند.

خرید اسباب‌بازی‌هایی نظیر وسایل آشپزخانه، عروسک‌هایی به شکل نوزاد و… به صورت ناخودآگاه، وظیفه مادر شدن را به دختران تحمیل می‌کند. یعنی ریشه این فشار دقیقا از سنین پایین شکل می‌گیرد. در مقابل، به پسربچه‌ها چه چیزی هدیه داده می‌شود؟ وسایل تعمیر منزل اسباب‌بازی، عروسک ابرقهرمانان، تفنگ و هزاران چیز دیگری که آنها را بدون هیچ مسئولیتی درباره زندگی‌شان در آینده به عنوان یک پدر فقط به بازی دعوت می‌کند. به همین خاطر است که در بزرگسالی هم فشاری که اطرافیان با پرسش‌هایشان درباره آمادگی بچه دار شدن مطرح می‌کنند بیشتر زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیرا او حساس‌تر بار آمده است و در بزرگسالی منتظر است که دیر یا زود به قالب نقشی که از کودکی برایش تعریف شده، وارد شود. نقش مادر شدن، نقشی که جامعه به آنها دیکته می‌کند و ظاهرا گریزی از آن نیست.

بیشتر بخوانید؛ بارداری بعد از ۳۵ سالگی؛ جای هیچ نگرانی نیست

آمادگی بچه دار شدن و سنی مشخص؟

آمادگی بچه دار شدن - سن و سال

به نظر می‌رسد که زمان آن فرارسیده تا جوامع در شکل دادن کلیشه‌های ذهنی جنسیتی، تجدید نظر کنند. این فشار برای پرسیدن درباره آمادگی بچه دار شدن باید به پایان برسد. مادر شدن، تصمیمی بسیار سخت و جدی است. حرف از ۹ ماه تحمل درد و فشار است. درد و فشاری که نیاز به آمادگی روحی و جسمی دارد و تازه، در پایان ماجرا، استراحتی در کار نخواهد بود. بعد از ۹ ماه، زمان رسیدگی به موجودی دیگر با تمام نیازهای عاطفی و جسمانی مخصوص به خود فرامی‌رسد.

بنابراین، آمادگی رسیدن به نتیجه‌گیری معقولی درباره آمادگی بچه دار شدن بسیار زمان‌بر و مسأله‌ای کاملا شخصی است. هیچ دقت کرده‌اید که در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها برای استخدام بانوان از تصمیم آنها درباره بچه‌دار شدن و مسائلی مرتبط با این موضوع سوال می‌کنند؟ هیچ دقت کرده‌اید که این پرسش‌ها بدون در نظر گرفتن افکار، شرایط زندگی، وضعیت جسمانی و حتی توانایی باروری زنان (شاید زنی نازا باشد) چقدر زننده هستند و به معنای واقعی کلمه نشان‌دهنده تبعیض جنسیتی هستند؟

بیشتر بخوانید؛ تاثیرات بارداری بر روابط عاطفی بین زوجین چگونه است؟

به نظر می‌رسد که باید از بعد از خواند همین مقاله دست به کار شوید و با خود عهد ببندید که هیچ‌گاه درباره تصمیمات مربوط به بارداری حتی از عزیزترین کسانی که در زندگی دارید (مثلا خواهر) سوال نکنید. اگر هم خودتان در جایگاه زنی جوان هستید و در معرض این پرسش‌ها قرار دارید، به هیچ‌کس اجازه دخالت ندهید.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ حتما نظرات و تجربه‌های خود در این زمینه را از طریق کودکت با ما و والدین دیگر در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب با دیگران به فرهنگ سازی درست در این زمینه کمک کنیم.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید