ممکن است شما و همسرتان از نژاد‌های مختلفی باشید. حتما می‌خواهید مطمئن شوید که فرزندان بهترین آداب و خلق و خو را از هر دو نژاد دریافت می‌کند. اگر به دنبال راه‌هایی هستیدکه به پرورش کودک دو نژادی شما کمک کند با این مطلب در وبسایت کودکت همراه باشید.

داشتن یک هویت دو نژادی می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی فراوانی داشته باشد. از یک طرف، کودک میراث فرهنگی منحصر به فردی دارد و از طرف دیگر نوعی بحران هویت را تجربه خواهد کرد. همچنین عشق با زبان، رنگ پوست و نژاد تعریف نمی‌شود. اگر شما و همسرتان روابط خوبی داشته باشید، می‌توانید شادی این پیوند عمیق را به فرزندتان هم منتقل کنید. مسئله‌ای که والدین را نگران می‌کند این است که فرزندانشان چگونه باید این هویت متضاد را قبول و خودشان را با آن سازگار کنند.

در ادامه با برخی از راهکار‌های این سازگاری آشنا می‌شویم.

به کودک اجازه دهید تا درباره رنگ پوست صحبت کند

افزایش اعتماد به نفس کودکان دو نژادی

  • طبیعی است که یک کودک دو نژادی  متوجه تفاوت رنگ پوست خود با والدین یا سایر افراد شود. برای چنین کودکی پرسیدن سوالات مربوط به رنگ پوست کاملا طبیعی است. ممکن است تصور کنید صحبت درباره رنگ پوست، مقابل افراد غریبه یا مهمان‌ها کار درستی نیست. ممکن است شما دارای یک رنگ پوست و همسرتان دارای رنگ پوست دیگری باشد و فرزندتان رنگ پوست متفاوتی از هر دوی شما. در این صورت حتما برای کودک این سوال مطرح خواهد شد که چرا با وجود اینکه همه، اعضای یک خانواده هستید، ولی رنگ پوست متفاوتی دارید
  • به هیچ وجه در مورد کنجکاوی کودک عکس‌العمل نادرستی نشان ندهید. به جای اینکه از کودکتان بخواهید که در مورد این مسئله با شما صحبت نکند، مطمئن شوید که این پرسش را در مسیر درستی هدایت می‌کنید. فراموش نکنید که کودک هنوز درک درستی از مفهوم رنگ‌ها ندارد و باید طوری پاسخ دهیم که مناسب سن او باشد.
  • به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت برای صحبت کردن درباره رنگ پوست با فرزندتان دیر نیست. معمولا کودکان در سن ۳ سالگی نسبت به ویژگی‌های متفاوت اطرافشان واکنش نشان می‌دهند و رنگ پوست ممکن است جزو مواردی باشد که برای اولین بار به آن جلب شوند. اجازه دهید کودک پیرامون رنگ پوست تحقیق کند و نباید فکر کند که صحبت درباره رنگ پوست و نژاد یک تابو محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ افزایش اعتماد به نفس در کودکان چگونه امکان‌ پذیر است؟

به کودک بیاموزید که ویژگی‌ های متفاوت خود را بپذیرد

  • برخی از کودکان، برخی از ویژگی‌ها را از یکی از والدین و بقیه را از والد دیگر دریافت می‌کنند. در واقع ویژگی‌های کودک ترکیبی از والدین است.
  • با وجود اینکه این مسئله ممکن است چندان غیر‌طبیعی به نظر نرسد، اما احتمالا غریبه‌ها از فرزندتان درباره این تفاوت می‌پرسند.
  • ممکن است کودکتان شکل متفاوت و خاصی از رنگ مو، دهان و پوست داشته باشد. به کودک کمک کنید که این واقعیت را بداند که تمام این‌ها ویژگی‌های خوبی است؛ زیرا ارمغانی از دو فرهنگ منحصر به فرد است.
  • ممکن است بعضی از افراد هویت دو نژادی فرزندشان را باور نکرده باشند. مثلا یک پدر و مادر سیاهپوست ممکن است یک کودک سپید‌پوست داشته باشند یا یک پدر و مادر سپید‌پوست دارای کودک سیاهپوستی باشند. برای فرزندتان توضیح دهید که این موضوع ممکن است باعث تعجب دیگران شود؛ به خصوص زمانی که آنها را برای اولین بار ببینند. به کودک آموزش دهید که در این مواقع خونسرد باشد و ناراحت و عصبانی نشود

به کودک قدرت انتخاب دهید

  • کاملا عادی است که کودک یک روز متمایل و علاقه‌مند به یکی از فرهنگ‌ها باشد و روز دیگر بخواهد که خود را با فرهنگ دیگر معرفی کند.
  • اجازه دهید که کودک جنبه‌های مختلف فرهنگ‌ها را کشف و شناسایی کند.
  • بهترین راه برای آموزش فرزندتان این است که اجازه دهید خودش باشد و کاری را انجام دهد که خوشحال و راحت است.
  • اولویت فرهنگی کودک را ابزار مجادله بین خود و همسرتان قرار ندهید. اگر کودک می‌خواهد درباره فرهنگ‌ها بداند، با او صحبت کنید و از تجربیات خود به او بگویید.

به کودک کمک کنید تا از دو نژادی خود خوشحال باشد

برخورد مناسب با کودک دو نژادی

  •  کودک در مواجهه با دو نژادی خود، نیاز به حمایت عاطفی و اخلاقی از طرف شما در مقابل برخورد و واکنش دیگران دارد.
  • ممکن است غریبه‌ها نسبت به تفاوت‌های ظاهری کودکتان با شما کنجکاو شوند و با بی‌ادبی سوالاتی بپرسند. بهتر است طوری پاسخ دهید که این موضوع را یک جنبه مثبت معرفی کنید و باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شوید.
  • برای کودک توضیح دهید که تمام کودکان، دو نژادی نیستند و به همین علت ممکن است سوالاتی در این مورد از آنها بپرسند. برای کودک درباره واژه دو نژادی توضیح دهید و بگویید آن ارمغان ویژه‌ای از دو فرهنگ است نه صرفا یک فرهنگ.
  • ممکن است کودک، کاملا متفاوت از شما یا همسرتان باشد، به او بگویید که لازم نیست بابت این موضوع از کسی خجالت بکشد. همچنین به کودک توضیح دهید در صورت شوکه شدن فردی بابت اطلاع از تفاوت نژادی پدر و مادرش و او، لازم نیست دلخور شود.

بیشتر بخوانید؛ با این سه شیوه، ذهن آگاهی را به کودکان آموزش دهید

کمک به کودک برای ارتباط دوستانه با کودکان دو نژادی

  • بعضی افراد باور دارند کودکانی که از نژاد‌های مختلفی به دنیا می‌آیند، انسان‌های موفق و باهوشی نیستند. می‌توانید برای کودکانتان از افراد دو نژادی مثال بزنید که انسان‌های موفق و مشهوری هستند.
  • به فرزندتان آموزش دهید که کودکان دو نژادی مانند سایر کودکان از اعتماد به نفس خوبی برخوردار و کودکانی اجتماعی هستند. همچنین به فرزندتان توضیح دهید که داشتن پدر و مادر دو نژادی به معنای متفاوت بودن او نیست. برای او توضیح دهید که بر خلاف سایر بچه‌ها که از یک نژاد هستند، او متعلق به دو فرهنگ متفاوت است
  • فیلم‌ها و کارتون‌هایی را تماشا کنید که در آن خانواده‌‌ها جشن‌هایی را برگزار می‌کنند و بازیگران آن کودکان دو نژادی هستند. همچنین می‌توانند کتاب‌هایی را برای کودکان خریداری کنید که دلیل جالب بودن دو نژادی را نسبت به یک نژادی بیان کند

انتخاب مدرسه‌ با کودکان دو نژادی

رفتار با کودک دو نژادی

  • هنگامی که کودک را در مدرسه‌ای ثبت نام می‌کنید که در آن کودکانی دو نژادی حضور دارند. این شرایط تاثیر مثبتی روی روحیه کودک دو نژادی می‌گذارد.
  • قبل از فرستادن کودک به مدرسه درباره تفاوت‌های نژادی با او صحبت کنید. بعضی از مدرسه‌ها قوانین سفت و سختی درباره نژاد‌پرستی و خشونت در این مورد دارند.
  • می‌توانید کودک را در خانه آماده کنید تا در برابر رفتار‌های دانش‌آموزان دیگر برخورد مناسبی داشته باشد. ممکن است معلم، کارکنان مدرسه یا همکلاسی‌ها از کودکتان درباره نژاد یا محل تولد او سوالاتی بپرسند.
  • کودک را برای پرسیدن سوالات دیگران از او راجع به نژادش آماده کنید. به کودک بگویید پرسش درباره این سوالات خارج از بحث کنجکاوی، امری عادی است. به کودک بگویید بابت این سوالات دلخور نشود.

بیشتر بخوانید؛ از روش های تربیت فرزند شجاع چه می دانید؟

محله‌ های چند نژادی را برای زندگی انتخاب کنید

  • محله‌ای انتخاب کنید که در آن خانواده‌هایی با نژاد‌های مختلف زندگی می‌کنند.
  • زمانی که کودک، بچه‌هایی را می‌بیند که مثل خودش دو نژادی هستند، راحت‌تر با هویت خود مواجه می‌شود و بهتر آن را قبول می‌کند.
  • حتی با وجود اینکه کودک در یک محله با نژاد‌های مختلف زندگی کند، اما امکان دارد با نژاد‌پرستی مواجه شود. در این مورد کودک را آگاه کنید و به او بگویید که کودکانی هم هستند که با او از لحاظ نژادی متفاوتند.
  • زمانی که کودک هنوز کم سن و سال است، زندگی در محله‌های چند‌نژادی باعث می‌شود که او احساس جدا بودن از سایرین یا برتری آنها نسبت به خودش را نداشته باشد.

درباره نژاد‌پرستی به کودکتان آموزش دهید

صحبت با کودک درباره نژاد پرستی

  • یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ناراحتی کودک بابت دو‌ نژادی خود، آموزش درباره نژاد‌پرستی و نحوه برخورد با آن است.
  • اگر کودک شما کمی بزرگتر است، تعصب‌ها را درک می‌کند. به کودک آموزش دهید که نسبت به توهین‌ها و رفتار‌های نادرست در رابطه با نژاد، قوم یا فرهنگ واکنش نشان دهد و به هیچ کسی اجازه ندهد که حتی در قالب شوخی به او بی‌احترامی کند.
  • به کودک این اطمینان را دهید که شما و همسرتان برای مبارزه با نژاد‌پرستی همراه او هستید. همچنین در مدرسه، مشاوری پیدا کنید که به کودک در برابر آسیب‌های ناشی از برخورد‌های خشونت‌آمیز نژاد‌پرستی کمک کند
  • هر چند که مبانی تربیت کودکان دو نژادی حساسیت کم را در این رابطه توصیه می‌کند، اما به کمک برخی از راهنمایی‌ها می‌توانید مطمئن شوید که کودک به دو نژادی خود افتخار می‌کند و احساس خوبی نسبت به آن دارد

برخورد والدین با کودکان دو نژادی روی ذهنیت و برداشت آنها از تفاوت‌های فرهنگی پدر و مادرش تاثیر قابل توجهی دارد.

لطفا دیدگاه‌های خودتان را در این رابطه از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر والدین به اشتراک گذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید