آب سالم‌ترین نوشیدنی برای کودکان و بزرگسالان است. اما در ابتدای زندگی یعنی دوران نوزادی توصیه می‌شود از دادن آب به نوزاد پرهیز کنید. بسیاری از مادران دغدغه این را دارند که آب دادن به نوزاد باید از چند ماهگی یا چند هفتگی شروع شود. در ادامه این مطلب این موضوع را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله میخوانید:

از چند ماهگی به نوزاد خود آب بدهیم؟

شاید در یک روز گرم تابستانی وقتی مادری آب می‌خورد این فکر را کند که باید کمی آب به نوزاد چهار ماهه خود دهد تا خنک شود اما آیا این کار بدون ضرر خواهد بود؟ نوشیدن مقدار کمی از آب بدون هیچ افزودنی تاثیری در سلامت کودک در ماه‌های اولیه خواهد داشت؟ در این رابطه بسیاری از محققان و پزشکان توصیه می‌کنند آب دادن به نوزاد از ۶ ماهگی شروع شود. کاترین پوند (Catherine Pound) متخصص اطفال و رئیس کمیته تغذیه انجمن نوزادان کانادا است، در این رابطه می‌گوید: آب دادن به نوزاد در کمتر از شش ماهگی می‌تواند باعث اختلال در تغذیه نوزاد و رشد وزنی شود. اما حواستان باشد که آن را جایگزین شیر مادر نکنید. شیر مادر باید تا دوازده ماهگی غذای اصلی کودک شما باشد.

بعد از دوازده ماهگی نوشیدنی اصلی آنها باید آب، شیر گاو یا شیر مادر باشد. شما می‌توانید در لیوان به آنها آب بدهید. زمانی که نوزاد شما به دوازده ماهگی رسید دیگر نیازی به جوشاندن آب نیست.

با شیر مادر یا غذاهای اولیه که نوزاد می‌خورد، کالری و مواد مغذی مورد نیازش را به دست می‌آورد اما اگر معده کوچک نوزاد را با آب پر کنید مشخص است که جایی برای تغذیه درست نمی‌ماند. نوزادان آب مورد نیازشان را از طریق شیر و غذاهای آب‌دار اولیه که می‌خورند جذب می‌کنند.

بدون آب چگونه نوزاد را هیدارته کنیم؟

با این که آب دادن به نوزاد در کمتر از شش ماهگی توصیه نمی‌شود اما هیدراته بودن نوزاد یعنی تامین آب کافی هم اهمیت زیادی دارد، به خصوص در شرایطی که هوا گرم و شرجی است. اگر در کمتر از شش ماهگی متوجه شدید که نوزاد آب کافی دریافت نمی‌کند می‌توانید با پزشک نوزاد مشورت کنید، کافی نبودن تامین آب را می‌توان از تعداد دفعات تعویض پوشک متوجه شد.

بین ۶ روزگی تا ۶ ماهگی نوزاد به طور متوسط ۶ بار در روز پوشکش را خیس یا کثیف خواهد کرد و در صورتی که این تعداد خیلی کم شود نشانه کم آبی است. بعضی وقت‌ها کم آبی نشانه‌های دیگری دارد، کم شدن حرکات روده، بی‌تابی کردن مکرر، خواب‌آلود بودن دائم، خشکی چشم، بی‌رنگ و سرد شدن دست و پاها و چروک شدن پوست از مواردی هستند که می‌توانند کم آب بودن نوزاد را مشخص کنند.

اگر بعد از شش ماهگی یعنی زمانی که خوردن غذا آغاز شده نوزاد شما مقدار خیلی کمی آب می‌خورد نگران نباشید و با اجبار به او آب ندهید. این رفتار کاملاً طبیعی است چون نوزاد تازه با مزه آب آشنا شده است. حتی تا یک سالگی هم بخش بیشتر آب مورد نیاز از شیر و غذای آب دار تامین می‌شود و مقدار آب خالص مصرفی نقش زیادی ندارد.

چگونه و با چه ظرفی آب بدهیم؟

بیشتر بخوانید: بهترین دستورهای غذایی برای کودکان از شش ماهگی کدامند؟

اگر نوزاد شما تازه تغذیه از غذاهای جامد را شروع کرده، نوشیدن آب را با چند جرعه از یک لیوان حین غذا خوردن شروع کنید. این کار باعث می‌شود هم نوشیدن از لیوان را یاد بگیرند و هم بدلیل افزایش حجم مدفوع آنها مانع از بروز یبوست شود.

متخصصان توصیه می‌کنند آب دادن به نوزاد با فنجان دهن گشاد که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود انجام شود چون با این کار او نوشیدن را هم یاد می‌گیرد. استفاده از لیوان‌های مخصوص کودک که دارای درپوش مخصوص یا نی هستند توصیه نمی‌شود چون این نوع ظروف از ماهر شدن نوزاد در قورت دادن و کنترل تنفس می‌کاهد، البته این ظروف خاص به خاطر داشتن درپوش که آب را تمیز نگه می‌دارد یا از ریخته شدن آب جلوگیری می‌کند برای استفاده در هنگام بیرون رفتن مشکلی ندارد.

نوزاد به چه مقدار آب نیاز دارد؟

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات رایج درباره خواب، بازی و تغذیه نوزاد

هیچ راهنما و دستورالعملی برای مقدار آبی که نوزاد باید بنوشد وجود ندارد. اما در کل گفته می‌شود با چند قاشق غذاخوری در روز شروع شود و در حدود یک سالگی به یک چهارم تا نصف فنجان برسد. اگر نوزاد شما کمی بیشتر یا کمتر هم آب بخورد جای نگرانی نیست. آب پاکیزه شهری یا آب معدنی بدون افزودنی برای نوزاد کافی است و نیازی به تصفیه کردن یا خالص کردن آن نیست. هیچ وقت آب مقطر یا آب نرم شده (یعنی حذف کلسیم با روش‌های مختلف) به نوزاد ندهید چون مضر هستند. هرگز از آب‌های گازدار یا کربناته به نوزاد ندهید چون گازدار شدن معده مضر است. حتی در فروشگاه‌ها آب مخصوص نوزاد عرضه می‌شود که مفید بودن آن‌ها بی‌اساس است.

چه زمانی آب میوه یا آب طعم دار مصرف کند؟

چه زمانی نوزاد می‌تواند آب میوه یا آب طعم دار مصرف کند

تماشا کنید: ویدیو: اصول تغذیه کودک در سال های اولیه زندگی

این که شما از شش ماهگی به بعد می‌توانید به نوزاد آب دهید به این معنی نیست که دادن هر نوشیدنی دیگر هم مشکلی ندارد. آب میوه در کل ضروری نیست چون دارای شکر میوه است. اگر هم قرار است آب میوه داده شود مطمئن شوید که آب میوه طبیعی و تازه باشد نه آب میوه دارای مواد نگهدارنده. مقدار آب میوه هم بهتر است از ۱۰۰ گرم در روز بیشتر نشود. در ۶ ماهگی که آب دادن به نوزاد را شروع می‌کنید فقط آب بدهید نه آب طعم‌دار یا شیرین شده با شکر. بعد از گذشت چند ماه دیگر می‌توانید آب میوه را شروع کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه آب دادن به نوزاد یا غذاهای مناسب برای کودک زیر یک سال خود دارید زیر همین مطلب یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید