آبریزش بینی یکی از مشکلات شایع در بین کودکان است. سیستم ایمنی بدن کودکان معمولا ضعیف است و بدن کودک در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها بسیار آسیب‌پذیر است. کنجکاوی کودکان برای لمس چیزهای جدید یا قراردادن اشیا مختلف در دهان باعث می‌شود کودکان بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت و عفونت قرار داشته باشند.

در حالی که بزرگسالان می‌توانند به راحتی با مصرف قرص و دارو با سرماخوردگی یا انفوانزا مقابله کنند، این امر برای کودکان ممکن نخواهد بود. خوددرمانی و استفاده از داروی بدون نسخه به علت عوارضی که دارد اصلا برای کودکان توصیه نمی‌شود. بنابراین اگر به دنبال درمان‌های خانگی آبریزش بینی بدون استفاده داروهای شیمیایی برای کودک خود هستید به شما توصیه می‌کنیم با این مقاله از کودکت همراه باشید.

علت آبریزش بینی در کودکان چیست؟

آبریزش بینی در کودکان

برای کودکان کاملا نرمال و طبیعی است که ۶ تا ۸ بار در سال سرماخوردگی یا آنفلوانزا را تجربه کنند. همانطور که می‌دانید این امر به خاطر سیستم ایمنی ضعیف کودکان است، البته با رشد کودک و استفاده از رژیم غذایی سالم می‌توانید به افزایش سیستم ایمنی بدن او کمک کنید. در ادامه به برخی از شایع ترین علت‌های آبریزش بینی در کودکان اشاره می‌کنیم.

  • اگر کودک شما سرما خورده باشد معمولا علائمی مانند گرفتگی سینه، تب، سرفه، عطسه و آبریزش بینی از خود نشان خواهد داد.
  • اگر کودک شما دچار آنفلوانزا شده باشد با علائمی مانند کاهش اشتها، سرفه، لرز و آبریزش بینی همراه خواهد بود.
  • اگر کودک شما دچار حساسیت خاصی باشد ممکن است با خارش، جوش یا راش‌‌های پوستی یا بیرون زدن دانه از پوست، سوزش چشم و آبریزش بینی همراه باشد.

این موارد از شایع‌ترین دلایل برای آبریزش بینی در کودکان است، توجه کنید اگر کودک شما دچار آبریزش بینی شده است اما هیچکدام از دلایل بالا رخ نداده است بهتر است با پزشک متخصص در این باره مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

چگونه از آبریزش بینی کودکان جلوگیری کنیم؟

درمان آبریزش بینی

مصرف مایعات توسط کودک را افزایش دهید

کودکانی که دچار آبریزش بینی هستند ممکن است برای تنفس از بینی دچار مشکل شوند و از دهان نفس بکشند. نفس کشیدن از دهان می‌تواند باعث کمبود آب در بدن نوزادان شود.  بنابراین مهم است که مصرف مایعات توسط کودک را افزایش دهید اگر کودک شما شیرخوار است بهتر است بیشتر به او شیر بدهید، اگر کودک شما بزرگتر از ۶ ماه است می‌توانید از آب یا سایر مایعات هم استفاده کنید. البته اگر تا این موقع آب یا سایر مایعات به کودک خود نداده‌اید بهتر است قبل از اقدام به این کار با متخصص کودک خود مشورت کنید.

ساکشن  بینی

آبریزش بینی به احتمال زیاد باعث ترشح خلط و گرفتگی بینی نوزاد می‌شود که می‌تواند نفس کشیدن را برای کودک دشوار کند. می‌توانید به وسیله یک ساکشن خلط جمع شده در بینی کودک را خارج کنید و به او در نفس کشیدن کمک کنید. این حباب‌های ساکشن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس است و برای خرید آن نیازی به نسخه پزشک ندارید. قبل از هربار استفاده از ساکشن از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

بالا نگهداشتن سر کودک

بالا بردن سر کودک هنگامی که کودک آبریزش بینی دارد به او کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشد. این کار نه تنها باعث کاهش ترشح خلط می‌شود بلکه از ورود خلط به گلو جلوگیری می‌کند و مانع از به سرفه افتادن کودک می‌شود. برای بالا نگهداشتن سر کودک می‌توانید از یک یا دو حوله استفاده کنید، اطمینان حال کنید که سر کودک را زیادی بالا نبرید و باعث ناراحتی او نشوید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نوع از شایع ترین بیماری های کودکان را بشناسید و آماده باشید

درمان های خانگی برای آبریزش بینی کودکان و بچه های بزرگتر

درمان های خانگی آبریزش بینی

در ادامه به چند درمان خانگی برای رفع آبریزش بینی کودکان اشاره می‌کنیم. توجه کنید قبل از استفاده از این روش‌ها باید نسبت به حساسیت‌های غذایی کودک خود کاملا آگاه باشید، بعضی از کودکان نسبت به عسل، سیر یا موارد دیگر حساسیت دارند بنابراین استفاده از برخی روش‌ها برای درمان آبریزش بینی نه تنها موثر نخواهد بود بلکه به ممکن است به شدت مشکل هم بیفزاید.

ترکیب زنجبیل و عسل

ترکیب زنجبیل و عسل یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای حل مشکل آبریزش بینی است. یک تکه ریشه زنجبیل بردارید و آب آن را بگیرید و به آن عسل اضافه کنید. این معجون را ۲ تا ۳ مرتبه در روز به کودک خود بدهید.

روغن خردل

روغن خردل دارای خواص آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و ضد ویروسی است که می‌توانند به تسکین فوری آبریزش بینی و همچنین علائم آن کمک کند.

اول از همه، مقداری روغن خردل را حرارت بدهید تا کمی گرم شود.  سپس، این روغن را داخل قطره چکان بریزید و ۱ یا ۲ قطره از این روغن را در یک سوراخ بینی بریزید و ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. در نهایت، حسابی فین کنید تا مخاط کاملا از بینی‌تان خارج شود. باید این کار را حدود ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش میزان آبریزش و همین‌طور علائم آن تکرار کنید.

همچنین می‌توانید روغن خردل را با روغن و حبه‌های سیر گرم کنید. پشت و سینه کودک خود را با این ترکیب ماساژ دهید. بعد از چندین بار ماساژ دادن حتما نشانه‌های بهبودی را در کودک خود مشاهده خواهید کرد.

روغن نارگیل

یکی از موثرترین داروهای خانگی هندی برای روغن نارگیل است. روغن نارگیل را گرم کنید و به سادگی در نواحی گردن، پشت و سینه کودک بمالید، این کار نه تنها به گرفتگی سینه و آبریزش بینی کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود کودک با آرامش بیشتری بخوابد.

اوکالیپتوس

اوکالیپتوس باعث کاهش آبریزش بینی و علائم بیماری می شود. این روغن کودک را از شر مخاط رها می کند. ۱۰  قطره روغن اوکالیپتوس در نصف پیمانه روغن زیتون بریزید. سینه کودک را با این مخلوط ماساژ دهید (به خصوص پیش از خواب).

روش دیگر استفاده از اوکالیپتوس به این صورت است که ۴ یا ۵ قطره روغن اوکالیپتوس را در آب حمام گرم برای کودک خود قرار دهید و اجازه دهید کودک شما ۱۰ دقیقه از حمام لذت ببرد، این کار را دوبار در روز انجام دهید.

برگ ریحان

استفاده از برگ ریحان یکی دیگر از روش‌های موثر خانگی برای رفع آبریزش بینی است به این دلیل که این گیاه خوراکی دارای خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسی است.  یک قاشق غذاخوری آب برگ ریحان تازه را بگیرید. آّب ریحان را با مقدار مساوی آب زنجبیل، آب لیمو و عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روزی ۲ تا ۳ بار به کودک بدهید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی برای گلو درد در کودکان

بخار

استنشاق بخار کمک می‌کند تا ناراحتی ناشی از آبریزش بینی کاهش پیدا کند، همچنین به کودک شما کمک خواهد کرد که خواب بهتری داشته باشد و دوره درمان نیز کوتاه‌تر شود.

برای کودکان کوچک، می‌توانید با بستن درب و بازکردن دوش حمام را به یک اتاق بخار تبدیل کنید. کودک خود را به حمام ببرید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با فرزندتان بنشینید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

برای بچه های بزرگتر، می توانید از بخار بصورت مستقیم بر صورت استفاده کنید به این صورت که کودک خود را در بغل خود نشانده و یک کاسه‌ی آب گرم جلوی خود قرار دهید ، صورت کودک را به سمت کاسه خم کنید‌، با یک حوله بزرگ که برروی خودتان کشیده اید تمام بخار را جمع کنید و از کودک خود بخواهید ۵ تا ۱۰ دقیقه دراین شرایط نفس بکشد، سپس از او بخواهید تا بینی خود را تخلیه کند این کار را چند بار در روز انجام دهید.

صرفنظر از مورادی که در بالا برای درمان آبریزش بینی ذکر شد، مطمئن شوید کودک شما در هوای سرد به خوبی لباس گرم پوشیده است. اگر آبریزش بینی کودک شما بعد از استفاده از این درمان‌های خانگی هیچ بهبودی نیافته است حتما نیاز به درمان پزشکی وجود دارد، بنابراین بهتر است هر چه زودتر با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

اگر شما هم از روش‌های مختلف برای درمان‌ خانگی برای آبریزش بینی اطلاع دارید حتما از طریق وبسایت کودکت با ما و سایر والدین به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید