تحقیقات جدید نشان داده است که میزان نرخ بارداری در دهه سی سالگی بیشتر از دهه بیست سالگی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد زنان باردار در سن سی سالگی افزایش پیدا کرده است؛ در حالی که دیده شده زنان در دهه بیست سالگی کمتر باردار شده‌اند. جدید‌ترین اطلاعات مراکز کنترل بیماری نشان داده است که میزان نرخ بارداری در سن بالا (گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال) در سال ۲۰۱۵ از ۱۰۱/۵ در هر ۱۰۰۰ نفر به  ۱۰۲/۶ در هر ۱۰۰۰ نفر (۲۰۱۶) رسیده است. زنان سی ساله‌ای که ما از آنها صحبت می‌کنیم، همان زن‌هایی بودند که در رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سالگی نرخ تولد فرزند در آنها با سرعت کمتری دیده است. نرخ باروری زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سالگی از ۱۰۴/۳ در هر ۱۰۰۰ نفر (۲۰۱۵) به ۱۰۱/۹ در هر ۱۰۰۰ نفر (۲۰۱۶) کاهش یافته است.

آنچه در این مقاله میخوانید:

بارداری در سنین بالا

کاهش محسوسی در قابلیت بارداری در دهه سی سالگی (گروه سنی ۳۲ سال) مشاهده شده است. این کاهش در سن ۳۷ سالگی بیشتر تشدید می‌شود. زنان به طور بالقوه در سن بیست سالگی قابلیت باروری بیشتری دارند، اما شواهد نشان می‌دهد که زنان ترجیح می‌دهند که تا سی سالگی بارداری نداشته باشند. آنها قبل از اینکه به فکر بچه‌دار شدن باشند، در تلاش برای اتمام تحصیلات و دست و پا کردن شغلی برای خودشان هستند. البته هر چه قدر بیشتر منتظر بمانند، با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

درک و تشخیص میزان احتمال باروری شما در سن ۳۰ سالگی بسیار مهم است. همچنین سن همسر شما هم در این مورد اهمیت زیادی دارد؛ به خصوص اگر سن او از ۳۵ سال بیشتر باشد. میزان باروری مردان هم تحت تاثیر سن آنها قرار دارد. تعداد زنانی که بعد از ۳۵ سالگی به دنبال کمک گرفتن از یک متخصص برای باروری هستند، در حال افزایش است. درمان باروری شما را متوجه خیلی از مسائل خواهد کرد. هر چه قدر زودتر به دنبال حل این مشکل باشید، سختی‌های مراحل درمانی کمتر خواهد شد.

اگر سن شما از ۳۵ سال بیشتر است و بیشتر از شش ماه مقاربت بدون کنترل داشته‌اید و هنوز باردار نشده‌اید، با یک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. کیفیت تخمک شما کاملا به خودتان بستگی دارد. با افزایش سن، میزان کیفیت تخمک‌های شما به طور بالقوه برای باروری کمتر خواهد شد. دکتر یا متخصص مربوطه در صورتی که راجع به کیفیت تخمک شما شک داشته باشد، آن را مورد آزمایش قرار می‌دهد. شانس شما برای بارداری بدون کمک‌های درمانی از سن سی سالگی به بعد در هر دوره ۷۵ درصد است.

شانس داشتن دوقلو

با افزایش سن، شانس به دنیا آوردن فرزند دو قلو افزایش پیدا می‌کند. به علت نوسان‌های هورمونی احتمال اینکه فرزند شما دوقلو باشد، افزایش پیدا می‌کند. البته این مسئله با رسیدن سن خانم‌ها به ۳۵ سالگی افزایش پیدا می‌کند. استفاده از دارو‌های درمان ناباروری هم می‌تواند روی این مسئله تاثیر داشته باشد.

بارداری موفقیت‌ آمیز در سنین بالا

هر بارداری، خطر سقط جنین را همراه خود دارد. خطر سقط جنین با بارداری در دهه سی سالگی افزایش می‌یابد. بیشتر سقط جنین‌ها ناشی از ناهنجاری‌های کروموزومی است که این اختلال‌ها با افزایش سن مادر به ویژه بعد از ۳۵ سالگی بیشتر می‌شود. حفظ سلامتی، تناسب اندام و نداشتن بیماری‌های مزمن شانس بارداری در دهه سی سالگی را افزایش می‌دهد. اگر این اواخر دچار بیماری مزمن شده‌اید، شانس سقط جنین افزایش پیدا خواهد کرد و این سقط، بارداری شما را با چالش‌هایی رو به رو خواهد ساخت و ممکن است سقط جنین دیگری را در پی داشته باشد. دیابت، فشار خون بالا و بیماری تیروئید می‌تواند بر بارداری در دهه سی سالگی تاثیر بگذارد. بنابراین قبل از بارداری، از سلامتی جسم خود اطمینان حاصل کنید.

تغییرات جسمی پس از بارداری در سن بالا

شکی نیست که بارداری بدن شما را تغییر می‌دهد. هر چه قدر سن شما بالاتر رود، تغییرات فیزیکی بارداری جسم شما را با چالش‌هایی رو به رو می‌کند. بسیاری از خانم‌ها در سن سی سالگی از تناسب اندام خوبی برخوردار هستند و دارای برنامه غذایی مناسبی هستند. داشتن اندام و فیزیک مناسب جسمی به سلامتی شما در طول بارداری کمک می‌کند و علائم و نشانه‌های ناخوشایند بارداری را در شما کاهش می‌دهد. در ابتدای بارداری با یک متخصص یا مشاور صحبت کنید و بپرسید که آیا لازم است تغییری در برنامه‌های خود ایجاد کنید. اگر از قبل تمرین نداشته‌اید، بهتر است با ورزش‌های سبک مانند شنا، یوگا یا پیاده‌روی تحت نظارت دکترتان شروع کنید. این تمرین‌ها مزایای زیادی برای بارداری شما دارد.

تغییرات عاطفی پس از بارداری در سن بالا

بارداری در سنین بالا

به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری دچار نوسان‌های خلقی می‌شوید. البته این تغییرات ربطی به میزان سن شما ندارد. اگر تحصیلات عالی خود را تمام کنید و شغل رضایت‌بخشی داشته باشید احساس خوبی در دوران بارداری خواهید داشت. بلوغ و آگاهی شما قدرت بیشتری در برابر تغییرات نسبت به یک فرد جوان و بی‌تجربه خواهد داد و بتوانید تغییرات این دوره کنترل کنید.

ثبات اقتصادی

شما در دوره‌ای هستید که به احتمال زیاد بدهی های خود را پرداخت کرده‌اید و وارد دنیای کار شده‌اید و در این حیطه هم فرد موفقی هستید. به احتمال زیاد شما فرد تازه‌کاری نیستید و تخصص و سابقه‌تان به دیگران ثابت شده است. همین مسئله باعث می‌شود شما بعد از به دنیا آمدن بچه، با خیال راحت استراحت کنید و ارزش شما به عنوان یک کارمند با تجربه برای شروع دوباره کار، همچنان حفظ شود.

بیشتر بخوانید: در کدام مرحله از بارداری احتمال سقط جنین بیشتر است؟

خطرات بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا به طور بالقوه مشکلاتی همراه خود دارد، اما لزوما اینگونه نیست. حاملگی در هر سنی عوارضی همراه خود دارد. عوارض بارداری در دهه سی سالگی شامل موارد زیر است:

در مدت بارداری سعی کنید درباره وضعیت جسمی خود با مراقبین سلامتی و مشاوران مشورت کنید. هر چه زودتر جلوی عوارض این مشکلات را بگیرید، درمان آن آسانتر خواهد بود.

مسائل ژنتیکی

انجام آزمایش‌های ژنتیکی برای زنان باردار در هر سنی امری معمول است. در دوره سنی سی تا چهل، بسته به اینکه شما سنتان از سی و پنج سال بیشتر باشد یا نه ممکن است از طرف پزشکتان، تست‌های غربال‌گری یا آزمایش‌های ژنتیک پیشنهاد شود. با توجه به گزارش‌های انجمن ملی سندروم داون احتمال به دنیا آوردن کودک مبتلا به سندروم داون در زنانی که در دوره سنی سی سالگی باردار می‌شوند، ۱ کودک به ۹۴۰ است. در سن ۳۵ سالگی ریسک این مسئله ۱ به ۳۵۳ می‌شود. اگر رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال را سپری کنید، خطر این مسئله ۱ به ۸۵ است. غربالگری ژنتیکی بسیار عالی است؛ چون خطری برای مادر و کودک به همراه ندارد. غربالگری به شما کمک می‌‌کند که درباره انجام آزمایش ژنتیک یا آزمایش‌های دیگر مانند آمنیوسنتز تصمیم بگیرید.

زایمان و تولد نوزاد

بارداری در سن بالا

بیشتر بخوانید: استرس در دوران بارداری چه پیامدهایی دارد؟

بعد از بارداری در دهه سی سالگی و سپری شدن مدت زمانی که به شما بابت سلامتی جنین اطمینان می‌دهد، نوبت این رسیده که به زایمان فکر کنید. خبر‌ها حاکی از این است که مادران باردار در رده سنی سی تا چهل، با چالش‌هایی درباره زایمان رو به رو هستند. البته خبر خوش این است که اگر این دومین بارداری شما باشد، ریسک زایمان زودتر چهل بار کمتر از زایمان اول است. چالش‌های مربوط به بارداری در این زمان ممکن است نیاز شما را برای کمک‌های جانبی در زایمان بیشتر کند. احتمال سزارین برای وضع حمل بسیار بالا است.

سلامت نوزاد بعد از زایمان در سن بالا

زایمان در اوایل سی سالگی خطری برای کودک شما به همراه ندارد. اما در اواخر دهه سی سالگی میزان بیماری‌های نوزاد افزایش پیدا می‌کند که این مسئله به شدت با بیماری‌های مزمن و عوامل ژنتیکی مرتبط است.

شاید شما هم جزو افرادی باشید که قصد بارداری در دهه سی سالگی را دارید و شاید هم اکنون دوران بارداری‌تان را سپری می‌کنید. اگر تجربه یا اطلاعاتی در این زمینه دارد، حتما با ما و زوج‌های جوان دیگر در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید