شما می‌دانید که قوانین زیادی راجع به غذاهایی که در طول دوران بارداری مصرف می‌کنید وجود دارد، اما در زمانی که برای باردار شدن تلاش می‌کنید چطور؟ چه غداهایی را باید مصرف کنید و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنید؟ آیا غذاهای مشخصی به باردار شدن شما کمک می‌کند؟ حتما همین‌طور است. غذاهای مناسب باردار شدن روند باردار شدن را تسریع می‌کند.

غذاهای مناسب باردار شدن چه غذاهایی هستند؟

اگر شما تازه تصمیم به بچه دار شدن گرفته‌اید یا مدتی است که برای باردار شدن تلاش می‌کنید با مصرف غذاهایی متنوع که به باروری شما کمک می‌کند، بارداری خود را جلو بیاندازید.

حبوبات

غذاهای مناسب باردار شدن

حبوبات خوراکی‌های معجزه آسا هستند و نقش زیادی در باروری شما دارند. محققان در بخش سلامت عمومی دانشگاه هاروارد نزدیک به ۱۹۰۰۰ خانم را که برای باردار شدن تلاش می‌کردند، مورد بررسی قرار داده‌اند و نتیجه آزمایش حاکی از این است که مصرف پروتئین حیوانی در زنان نابارور ۳۹ درصد بیشتر بوده است. اما بانوانی که بیشتر پروتئین گیاهی مصرف می‌کردند، مشکل کمتری برای باروری خود داشتند و تلاش آن‌ها زودتر نتیجه‌بخش شده است. شما می‌توانید از نخود و لوبیا در سالاد خود استفاده کنید. اگر نخود یا لوبیا دوست ندارید، می‌توانید از عدس، خمیر سویا (توفو) و مغزها استفاده کنید که پروتئین گیاهی مناسب و زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: یک برنامه خوب گیاهخواری در بارداری شامل چه غذاهایی می‌شود؟

بستنی

غذاهای مناسب باردار شدن

تحقیقات در این زمینه نشان داده است که  مصرف روزانه دو بار شیر یا محصولاتی لبنی مثل بستنی از اختلال در تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند. شیرهای بدون چربی یا محصولات کم‌چرب نتیجه برعکس دارند. پزشکان بر این باور هستند که حذف چربی شیر، هورمون‌های جنسی شیر را از بین می‌برد و مانع از تخمک‌گذاری می‌شود. البته فراموش نکنید که این کالری‌های اضافی دریافتی را در برنامه غذایی خود جبران کنید.

برگ‌های سبز

غذاهای مناسب باردار شدن

اسفناج، کاهو، شابانک، بروکلی و گیاهانی که برگ سبز تیره دارند حاوی فولات نوعی ویتامین ب هستند که موجب افزایش تخمک‌گذاری می‌شود. البته بهتر است که همسر شما هم از این سبریجات استفاده کند؛ مردانی که فولات بیشتری مصرف می‌کنند اسپرم سالم‌تری دارند و خود به خود احتمال سقط جنینی و مشکلات ژنتیکی را کاهش می‌دهند.

محققان در دانشگاه کالیفرنیا  با بررسی ۹۷ مرد غیر سیگاری که سابقه مشکل باروری نداشته‌اند دریافتند که مردانی که بیشتر ویتامین مصرف می‌کنند، اسپرم غیر طبیعی آن‌ها ۲۰ درصد کمتر از بقیه مردان است.

تخمه کدو

غذاهای مناسب باردار شدن

از دیگر غذاهای مناسب باردار شدن تخمه کدو است که سرشار از نوع خاصی از آهن است که در غذاهای گیاهی و غذاهای پر آهن یافت می‌شود. یک تحقیق انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد، زنانی که به طور روزانه آهن مصرف می‌کنند ۴۰ درصد کمتر از بقیه زنان با مشکلات ناباروری مواجه می‌شوند. تخمه کدو تفت داده شده (بو داده شده) به عنوان یک میان وعده یا خوراکی سرگرم‌کننده مفید است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نوشیدنی مفید برای دوران بارداری

نان سبوس‌دار

غذاهای مناسب باردار شدن

کربوهیدرات‌های پیچیده از کربوهیدرات‌های تصفیه شده زمان بیشتری برای هضم می‌خواهند، در حالی که به ثبات قند خون کمک می‌کند. کربوهیدرات پیچیده چه کمکی به بارداری می‌کند؟

افزایش انسولین موجب اختلال در هورمون‌های باروری می‌شود. یک آزمایش در طول ۶ ماه روی ۱۶۵ زوج انجام شد، در این آزمایش زنان با قند خون بالا، ۵۰ درصد احتمال بارداری کمتری داشتند. سعی کنید نان تیره (سبوس دار) را جایگرین نان سفید کنید و همچنین از برنج قهوه‌ای و پاستاهای سبوس‌دار استفاده کنید.

روغن زیتون

غذاهای مناسب باردار شدن

روغن زیتون یک چربی منحصر به فرد است که به افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند و التهاب را در همه نقاط بدن کاهش می‌دهد. التهاب موجب اختلال در تخمک‌گذاری، بارداری و رشد اولیه جنین می‌شود. از روغن زیتون و سرکه بالزامیک در سالادها یا به جای کره در پخت و پز استفاد کنید.

ماهی سالمون

غذاهای مناسب باردار شدن

این ماهی آب‌های سرد، سرشار از امگا ۳ است که هورمون‌های باروری را منظم می‌کند و موجب افزایش جریان خون در اندام‌های باروری می‌شود. سالمون از جیوه کمتری نسبت به بقیه ماهی‌های چرب برخوردار است. در همه فروشگاه‌ها شما می‌توانید ماهی سالمون را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: خوردن ماهی و غذاهای دریایی در دوران بارداری خطرناک است؟

پرهیز از غذاهای چرب و سرخ کردنی

غذاهای مناسب باردار شدن

چربی ترانس در خیلی از غذاهای آماده و فرآوری شده و سرخ کردنی قرار دارد و شما برای باردار شدن باید از خوردن غذاهای حاوی ترانس پرهیز کنید. این چربی‌ها توانایی بدن شما را برای واکنش نشان دادن به انسولین که شما را به سمت تخمک‌گذاری نامنظم سوق می‌دهد کاهش می‌دهد.

به نظر شما دیگر غذاهای مناسب باردار شدن چه خوراکی‌هایی هستند و چه فعالیت‌هایی روند باردار شدن را تسریع می‌کند؟

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید