منشا رفتار و شخصیت انسان‌ها در بزرگسالی عادت‌هایی است از کودکی در آن‌ها شکل گرفته و تقویت شده است. اگر می‌خواهیم فرزندانمان در آینده شخصیت مثبت و موفقی در جامعه داشته باشند باید در تقویت عادت های مثبت کودکان بکوشیم.

عادت های مثبت کودکان

اگر کودکت را دنبال می‌کنید حتما در مقاله عادت های صحیح کودکان و عادت های خوب کودکان با ۲۰ مورد از عادت های مثبت کودکان آشنا شده‌اید، در ادامه به ۱۰ مورد دیگر از عادت های مثبت کودکان که باید در شکل گیری و تقویت آن‌ها تلاش کنیم اشاره می‌کنیم.

۲۱. استحمام روزانه

راهنمایی: در طی تابستان هر روز استحمام کنید.

استحمام روزانه کودک

استحمام کردن یک نیاز اساسی است و به‌تمامی افراد در هر سن توصیه می‌شود. استحمام کردن باید در ابتدای هر روز انجام شود. می‌توانید از کودکانتان بخواهید تا در طی روزهای گرم تابستان ۲ بار در روز دوش بگیرند. همچنین فرزندانتان می‌توانند بعد از تمام شدن بازی و بازگشت به خانه نیز دوش بگیرند. دوش گرفتن پوست را جوان‌سازی می‌کند و موجب ایجاد احساس تازگی و آماده شدن برای شروع روز یا خواب شبانه می‌شود و یکی از عادت های مثبت کودکان است.

۲۲. تمیز نگه‌داشتن موها

راهنمایی: روش درست شانه کردن موها را به کودکان بیاموزید.

کودکان نیاز دارند تا موهایشان را تمیز نگه‌دارند. پوست سر و مو اغلب در طی سفر یا بازی در خارج از خانه کثیف می‌شود. آن‌ها باید حداقل هر دو تا سه روز موهای خود را بشویند. این کار آن‌ها را آن‌ها را در برابر آلودگی، شوره سر و ریزش موی بیش‌ازحد ایمن نگه می‌دارد. روغن زدن به پوست سر قبل از استحمام را به یک عادت در آن‌ها تبدیل کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که از شانه‌ای استفاده می‌کنید که پوست سر را نیز لمس می‌کند. این امر موجب بهبود گردش خون در پوست سر شده و رشد سالم موی سر را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای تربیت کودک و موفقیت در فرزند پروری

۲۳. کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها

راهنمایی: به آن‌ها توضیح دهید که ناخن‌هایشان می‌تواند موجب انتقال جرم‌ها به تمام بدنشان بشود.

کودکان اغلب به واردکردن انگشتان به دهانشان گرایش دارند پس واجب است که ناخن‌هایشان تمیز و عاری از هرگونه آلودگی نگه‌داشته شود زیرا این کار یکی از عادت های سالم کودکان است. با بزرگ شدن کودکان، می‌توانید آن‌ها را در لزوم کوتاه و تمیز نگه‌داشتن ناخن‌هایشان یاری کنید. می‌توانید به آن‌ها توضیح دهید که جرم‌های ناخن ممکن است از طریق خاراندن یا دهان به‌کل بدنشان رفته و آن‌ها را بیمار کنند.

زمانی که کودکتان به سن مدرسه رفتن رسید، می‌بایست آموزش در رابطه با ارزش سلامت و عادت‌های خوب به او را آغاز کنید. کجای از عادت‌های سالم فهرست شده در بالا می‌توانید موارد زیر را به کودکان در سن مدرسه بیاموزید:

۲۴. لطفا، ممنونم و متاسفم

راهنمایی: این کلمات را در مکالمات خود با کودکان یا در حضور آن‌ها استفاده کنید.

شما می‌بایست سه کلمه جادویی لطفا، ممنونم و متأسفم را به کودانتان بیاموزید و به‌ این‌ ترتیب به آن‌ها در برطرف کردن مشکلاتشان کمک کنید. عادت های مثبت کودکان در استفاده از این کلمات طلایی موجب محترم شمردن و تحسین فرد در جامعه می‌شود و فرزند شما را به فردی مؤدب و خون گرم تبدیل می‌کند. اغلب استفاده از این کلمات را فرزندتان تمرین کنید و ببینید که به‌زودی استفاده از این کلمات احترام‌آمیز را فرا خواهند گرفت.

۲۵. کمک به دیگران

راهنمایی: کودکان را تشویق کنید تا هرروز به یک شخص کمک کنند.

عادت های مثبت کودکان

کودکانتان را به نحوی بزرگ کنید که طبیعت یاری‌رسان داشته باشند. به آن‌ها راه و رسم انسانیت و نوع‌دوستی را بیاموزید. آن‌ها را تشویق کنید که هر زمان و هرجایی که لازم شد به افراد نیازمند کمک کنند و آن را به‌عنوان یکی از عادت های مثبت کودکان درونی کنید. شما نیز وظیفه خود را انجام بدهید، به مردم خواه دوست و خواه دشمن در حضور کودکتان کمک کنید اما به‌صورت همزمان به آن‌ها هشدار دهید که مراقب غریبه‌ها باشند.

۲۶. داشتن ذهنیتی مثبت و سالم

راهنمایی: مثبت بودن را تلقین کنید

کودکان بسیار حساس‌اند و به‌راحتی و با هر چیز کوچکی دل سرد می‌شوند. بسیار مهم است که مداخله کنید و با آن‌ها حرف بزنید و به‌این‌ترتیب از مسائل کودکتان و افکار او آشنا شوید و نگذارید که با خودشان منفی‌بافی کنند. از ستایش غلط دوری‌کنید و به‌جای آن رسیدن به تلاش‌هایشان در طول زمان را یادآور شوید. شما می‌توانید به‌واسطه اطمینان دادن به با گوش زد کردن قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردشان به آن‌ها اعتمادبه‌نفس بدهید و به این نکته تکیه کنید که بدون قید و شرط دوستشان دارید. سعی کنید عملی و منطقی فکر کردن را به آن‌ها یاد بدهید تا ذهنیتی مثبت داشته باشند و در صورت رویارویی با موقعیت‌های چالش‌برانگیز در طی زندگی‌شان هم بر این اساس تفکر کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش مهربانی به کودکان با روش هایی تاثیر گذار

۲۷. وقت‌گذرانی با دوستان

راهنمایی: ملاقات‌هایی را برای بازی کردن با دوستان در آخر هفته‌ها ترتیب بدهید.

گفته می‌شود که دوستی‌هایی که در مدرسه شکل می‌گیرد، تا مدتی طولانی و حتی تا آخر عمر پایدار می‌مانند. این امر به خاطر آن است که کودکان ذهنی معصوم دارند و بدون انگیزه‌های خودخواهانه دوستی می‌کنند. همچنین دوستان در سنین کودکی در رشد اجتماعی کودکان نقش بسیار زیادی دارند. کودکان با بودن در کنار دوستانشان مهارت‌های ارزشمند زندگی نظیر تعامل، اجتماعی شدن، همکاری، حل مسئله و کار گروهی را یاد می‌گیرد.

دوستان خوب در زمان نوجوانی و بزرگ‌سالی به بخشی از سیستم پشتیبان فرزند شما تبدیل می‌شوند. کودکتان را تشویق کنید تا دوستان زیادی بیابند و با آن‌ها وقت‌گذرانی کنند زیرا این عادت همان‌طور که توضیح داده شد، یکی از عادت های مثبت کودکان است.

۲۸. ترک نکردن صبحانه

راهنمایی: مطمئن شوید که کودان روزشان را با مواد مغزی و سالم شروع می‌کنند.

عادت های مثبت کودکان

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای هر سنی است و خوردن آن از عادت های مثبت کودکان است. صبحانه خوردن برای کودکانی که به مدرسه می‌رود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا موجب شروع به کار مغز، متابولیسم و کارکردهای بدن شده و در طی روز به تولید انرژی خواهد پرداخت. شما می‌توانید غلات سرشار از فیبر را در وعده غذایی کودکتان بگنجانید زیرا موجب کاهش ریسک دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. عادت کردن به صبحانه برای سنین بزرگ‌سالی آن‌ها نیز مفید است.

به آن‌ها در رابطه با عواقب مضر ترک صبحانه آموزش دهید و تصریح کنید که اگر در ابتدای صبح چیزی نخوردند، شانس چاقی بیشتری خواهند داشت.

۲۹. آداب سفره

راهنمایی: از سال‌های اولیه آغاز کنید و استقلال را تشویق کنید.

کودکان بعد از سن خاصی به استقلال در غذا خوردن اصرار می‌ورزند. اگرچه ممکن است به دست گرفتن قاشق و چنگال را دوست داشته باشند اما نمی‌توانند این کار را به‌خوبی انجام دهند و موجب ایجاد ریخت‌وپاش زیادی می‌شوند. آن‌ها باید یاد بگیرند که به‌صورت مستقل ولی درست غذا بخورند. شما می‌توانید با آن‌ها مانند بزرگ‌سالان رفتار کنید و اهمیت خوردن غذا به راه و روش درست را به آن‌ها گوش‌زد کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ارزش اخلاقی که باید به کودکان آموخت

۳۰. مشارکت در فعالیت بدنی منظم

راهنمایی: ۴۰ دقیقه از زمانتان را در روز صرف انجام یک فعالیت ورزشی بکنید.

کودکان باید با دخیل شدن در فعالیت‌های فیزیکی‌ که ازلحاظ فیزیکی جذاب هستند، فعال نگه‌داشته شوند. این فعالیت‌ها می‌تواند وزرش کردن، استفاده از ابزار موسیقی، شنا کردن و ژیمناستیک باشد. این عادت موجب رشد کودکان در تمامی جنبه‌ها می‌شود.

کودکان سالم و هشیار می‌مانند؛ یاد می‌گیرد که قوی باشند و ممکن است که این فعالیت‌ها را در بزرگ‌سالی نیز دنبال کنند. اگر فرزندانتان به ورزش و رفتن به باشگاه‌های ورزشی علاقه چندانی ندارند آن‌ها را تشویق کنید تا چیزهای جدید را امتحان کرده و مشغول فعالیت‌های دیگر شوند. آن‌ها دیر یا زور فعالیتی را چالش‌برانگیز، لذت‌بخش و مفرح می‌یابند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید