صحبت کردن در خواب که به اصطلاح سامنیلوکای (somniloquy) هم نامیده می‌شود همانطور که از نامش پیدا است اختلالی است که طی آن شخص در حین خواب یا به شکل مفهوم و معنی‌دار یا به شکل نامفهوم صحبت می‌کند. در حالی که هرکسی می‌تواند دچار چنین اختلالی باشد اما بین مردان و کودکان شایع‌تر است. در وهله نخست صحبت کردن کودک در خواب ممکن است ترسناک به نظر برسد اما باید دانست که این مساله لزوما مایه نگرانی نیست. صحبت کردن در خواب می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد و راه‌هایی وجود دارد که بتوان این اختلال را درمان کرد.

صحبت کردن در خواب تا چه اندازه شایع است؟

صحبت کردن در خواب بین کودکان بزرگ‌تر کاملا شایع است و البته می‌تواند در کودکان کم سن وسال‌تر هم رخ دهد. مشاهده شده است که تقریبا نیمی از کودکان بین سنین ۳ تا ۱۰ سال در حین خواب گفتگوهایی انجام داده‌اند. نه تنها ممکن است کودکان در خواب صحبت یا زمزمه‌های نامفهوم داشته باشند بلکه گاها خنده، گریه یا حتی ناله کردن هم در آن‌ها مشاهده شده است. این مساله هنگامی که کودک در خواب عمیق است مکررا رخ می‌دهد. ارتباطات زیان‌آور زیادی بین صحبت کردن کودک در خواب و رشد ونمو او وجود ندارد. فقدان آگاهی لازم در والدین در رابطه با صحبت کردن کودک در خواب می‌تواند عاملی برای نگرانی آن‌ها در مورد سلامت روانی کودک باشد.

عوامل موثر در صحبت کردن در خواب

کودکان گاهی مواقع واکنش‌های شدیدی نسبت به برخی از شرایط از خود نشان می‌دهند. دلایل زیر جزو شایع‌ترین عوامل بروز اختلال صحبت کردن کودک در خواب هستند:

عوامل موثر در صحبت کردن در خواب

    • هیجان شدید کودک در مورد یک رویداد یا فعالیت مانند تعطیلات خانوادگی یا برگشتن به مدرسه می‌تواند سبب صحبت کردن کودک در خواب شود. کودکانی هم که نگران مساله‌ای هستند می‌توانند دچار این اختلال شوند. امتحان پیش رو، احساس گناه در مورد شکستن یک وسیله یا جدال با یک دوست بسیار نزدیک و صمیمی از ساده‌ترین دلایلی هستند که ممکن است این اثرگذاری را روی کودکان داشته ومنجر به صحبت کردن کودک در خواب شوند.
    • بیماری‌های جسمی می‌توانند صحبت کردن کودک در خواب را افزایش دهند. هذیان‌گویی کودک تبدار در خواب نمونه‌ای از این مورد است.
    • چرخه خواب ناسالم نیز می‌تواند سبب بروز چنین اختلالاتی در کودکان شود.
    • اختلال صحبت کردن کودک درخواب می‌تواند ارثی هم باشد. والدینی که خودشان در کودکی دچار چنین اختلالی بوده‌اند به احتمال زیاد آن را به کودکانشان منتقل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شب ادراری در کودکان دلایل و راه حل های خیس کردن رختخواب

رفع مشکل صحبت کردن در خواب

عوامل ایجاد کننده این اختلال ممکن است به نظر حاد نرسند و واقعا نیازی نباشد که نگرانی زیادی از این بابت به خودتان راه دهید. راهکارهای ساده‌ای وجود دارند که والدین می‌توانند از آن‌ها برای کاهش یا از بین بردن سامنیلوکای یا همان صحبت کردن کودک درخواب استفاده کنند.

۱. چرخه سالم خواب

گنجاندن یک الگوی سالم برای خوابیدن در برنامه روزمره کودک حیاتی است تا مطمئن شوید که رشدکودک دچار مشکل نشده و در تمام دوران نوجوانی و پس از نوجوانیش هم ادامه پیدا کند. کودک باید زود به رختخواب برود و مدت زمان حداقل ۸ الی ۱۰ ساعت را در خواب به سر ببرد.

۲. قبل از خواب از دادن مواد خوراکی کافئین‌دار و قندی به کودک اجتناب کنید

قهوه قبل از خواب برای کودک

به منظور محدود کردن یا از بین بردن کامل تجدید انرژی کودک در زمان خواب شب‌هنگام از دادن هرگونه مواد خوراکی دارای کافئین یا مقادیر زیاد مواد قندی به کودک اجتناب کنید. این مواد خوراکی می‌توانند سطح انرژی کودک را افزایش داده و مانع از به خواب رفتن او در هنگام شب شوند. یک لیوان شیر ولرم انتخاب بهتری است از آن جهت که قبل از خواب به آرامش وتسکین جسم کودک کمک می‌کند.

۳. سعی نکنید کودک را از خواب بیدار کنید

هنگامی که متوجه صحبت کردن کودک در خواب شدید برخلاف غریزه مادریتان سعی نکنید که او را از خواب بیدار کنید. حتی بدن کودک در این شرایط دستورالعمل‌های عادی خود را دنبال می‌کند. با ملایمت کودک را در رختخواب جابجا کنید تا آرام شود و بعد بخوابید. البته بیدار کردن کودک کار خطرناکی نیست هرچند ممکن است دوباره به خواب رفتنش را با دشواری مواجه کند.

بیشتر بخوانید: خوابگردی در کودکان چه نشانه هایی دارد و چطور کنترل می شود؟

۴. در هنگام نگرانی کودک حمایتش کنید

حمایت عاطفی از کودک

اتفاقات کوچک و جزئی در زندگی کودکان می‌تواند سبب نگرانی آن‌ها شود. با کودکتان در مورد مواردی صحبت کنید که احتمال می‌دهید روی طرز رفتارش تاثیر منفی بگذارند و به او نشان دهید که در هر حال حمایتش می‌کنید. گفتگوی آزادانه و صمیمی با کودک می‌تواند او را از شر اضطراب و تنش‌های روحی نجات دهد و در مقابل به بهبود کیفیت خواب کودک منجر شود.

۵. تشویق کودک به ورزش منظم

کودکانی که روزانه و به طور منظم ورزش می‌کنند روزشان را با خستگی به پایان می‌رسانند و در مقابل کیفیت خواب بهتری دارند. اطمینان حاصل کنید که کودک دلبندتان روزانه به طور منظم ورزش کند تا تمایل بیشتری به استراحت و خواب شبانه داشته باشد.

۶. تخت کودک باید راحت باشد

تخت کودک

یک تختخواب راحت خواب خوب و آرامی را به همراه می‌آورد. از لحاف و بالش‌هایی با کیفیت خوب برای تخت کودک استفاده کنید تا مطمئن شوید که جای خواب او راحت و دنج است. استفاده از لحاف‌های بادی و وجود تهویه مناسب جزو موارد مهمی هستند که سبب می‌شوند کودک در تختخوابش احساس رضایت داشته باشد.

۷. تخت کودک صرفا باید برای خوابیدن او مورد استفاده قرار گیرد

یک اقدام مناسب در این رابطه جلوگیری از انجام سایر فعالیت‌ها روی تختخواب به جز خوابیدن است. این امر سبب می‌شود که کودک از تختخواب خود برای انجام هیچ فعالیت انرژی‌زا مثل بازی کردن و بالاپایین پریدن استفاده نکند. تختخواب صرفا محلی برای خوابیدن و استراحت کردن است.

صحبت کردن در خواب یک اختلال کاملا شایع است و بین اغلب کودکان دیده می‌شود. عوامل مختلف و حتی راهکارهای متنوعی نیز برای مرتفع کردن این مشکل وجود دارد. نگران این نباشید که صحبت کردن کودک درخواب به او ضرری برساند هرچند این اختلال می‌تواند سبب ناراحتی هم‌اتاقی‌های کودک شود و بنابراین هر کس که دچار این اختلال است باید برنامه خواب خود را طبق آن تنظیم کند. از شر ترس‌های بی‌مورد و عدم آگاهی در این رابطه خلاص شوید و با آرامش به کودکتان کمک کنید تا مشکل صحبت کردنش در خواب برطرف شود.

اگر شما هم با مشکل صحبت کردن در خواب در کودک خود مواجه هستید می‌توانید تجربیات و نظرات خود را از طریق کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید