اگر کودک شما به سرماخوردگی‌ مبتلا شده است که به این سادگی‌ها درمان نمی‌شود، ممکن است دچار سینوزیت یا عفونت سینوسی شده باشد. کودکان مبتلا به آلرژی تنفسی ممکن است حتی بدون این‌که در ابتدا سرما بخورند به عفونت سینوسی مبتلا شوند. ترکیبی از این علائم را می‌توان به‌عنوان احتمال ابتلا به عفونت سینوسی در کودکان در نظر گرفت.

نحوه تشخیص عفونت سینوسی در کودکان

نحوه تشخیص عفونت سینوسی در کودکان

بیشتر بخوانید: عوامل عفونت گوش کودک چیست و چگونه درمان می شود؟

  • تراکم بینی که به مدت ده روز یا بیشتر ادامه می‌یابد.
  • آب بینی زرد یا سبز رنگ غلیظ.
  • سرفه در طول روز که در طی شب شدیدتر می‌شود.
  • تورم اطراف بینی و چشم‌ها که به کبودی دور چشم شباهت دارد.
  • درد در مفاصل یا پشت پیشانی یا بینی.
  • تب خفیف و با درجه پایین ادامه‌دار.

چگونه یک سرماخوردگی یا آلرژی به عفونت سینوسی در کودکان تبدیل می‌شود؟

عفونت سینوسی در کودکان

با فراگرفتن اندکی دانش در رابطه با آناتومی بدن انسان متوجه خواهید شد که ابتلا به عفونت سینوسی چقدر ساده است.

سینوس‌ها در واقع حفره‌های پر از هوایی هستند که در بالا و زیر چشم‌های شما و هر دو طرف بینی‌تان قرار دارند و زمانی که به سرماخوردگی یا آلرژی مبتلا می‌شوید، پوشش سینوس‌ها که در شرایط عادی نازک است، متورم می‌شود. مشکل زمانی بروز می‌کند که این تورم راه‌های میان سینوس‌ها و بینی را مسدود کند.

سینوس‌ها گرم، مرطوب و تاریک هستند و به همین دلیل نیز محیطی مناسب برای رشد باکتری خواهد بود. زمانی که باکتری‌ها به‌اندازه کافی در سینوس‌ها انباشته می‌شوند، عفونت سینوسی رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نوع از شایع ترین بیماری های کودکان را بشناسید و آماده باشید

چگونگی درمان سینوزیت

کودک شما برای درمان سینوزیت نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت دو یا سه هفته است. اگر علائم در طی این مدت کاهش نیافته و از بین نروند، یا اگر برای مدت کوتاهی افزایش‌یافته و دوباره کاهش یابند، پزشک ممکن است استفاده از آنتی‌بیوتیک دیگری را پیشنهاد کند. سرانجام می‌توانید آنتی‌بیوتیکی که مؤثر واقع می‌شود را پیدا کنید.

با عفونت سینوسی مکرر چه باید کرد؟

عفونت سینوسی ممکن است در برخی از کودکان به‌اندازه عفونت گوش ماندگار و مداوم باشد و درمان آن نیز سخت شود. اگر کودک شما از سینوزیت شدید رنج می‌برد، این امر ممکن است به دلیل وجود شرایط پزشکی اساسی از قبیل موارد زیر باشد:

  • آلرژی
  • برخی از مشکلات آناتومیک در بینی نظیر سپتوم جداشده که از خروج مخاط جلوگیری می‌کند .
  • آدرنا (بافت لنفاوی که در پشت بینی قرار دارد) عفونی‌شده مزمن که می‌توانند باکتری را به سینوس‌ها منتقل کنند.

پزشک شما در چنین شرایطی ممکن است شما را به یک متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد.

چگونگی پیشگیری از ابتلا به سینوزیت

یشگیری از ابتلا به سینوزیت

بیشتر بخوانید: مراقبت از کودک بیمار و نکات مفیدی برای والدین در این زمینه

رطوبت کمک می‌کند تا پوشش سینوسی و ترشحات نازک نگه‌داشته شود. بنابراین زمانی که کودکان به سرماخوردگی دچار می‌شود، مطمئن شوید که محیط خانه‌تان مرطوب است و کودکتان به‌اندازه کافی مایعات مصرف می‌کند.

اگر مشکوک به ابتلای کودکتان به حساسیت هستید، در رابطه با راه‌های درمانی محیطی و دارویی آن با پزشک خود مشورت کنید. آلرژی‌زاهای شناخته‌شده نظیر دود سیگار،  شوره بدن حیوانات خانگی و گردوغبار را از کودک خود دورنگه دارید. تمامی این آلرژی‌زاها می‌توانند راه‌های بینی را تحریک کرده و عاملی برای سینوزیت باشند.

اگر شما هم تجربه یا دانشی در مورد رفع مشکل سینوزیت در کودکان دارید می‌توانید از طریق وبسایت کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذراید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید