خرید اجناس دست دوم مزایای زیادی دارد. خرید اجناس دست دوم ربطی به فقیر یا پولدار بودن ندارد. کسی که به اهمیت راه‌اندازی چرخه خرید اجناس دست دوم پی می‌برد کسی است که می‌داند با این کار هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم امکان حفاظت از محیط زیست بیشتر خواهد بود. دلایل مختلفی برای ارزشمند بودن خرید اجناس دست دوم وجود دارد. در ادامه، به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱. اجناس دست دوم و محیط زیست

میزان آب مصرفی برای تولید وسایل در کارخانه‌ها بسیار زیاد است. شاید باور نکنید، اما به اندازه میزان مصرف آب یک کشور بزرگ در سال، برای تولید سالانه لباس‌های مختلف آب مصرف می‌شود. با چشم‌پوشی از هدر رفتن منابع طبیعی مانند آب، صنعت مُد، برای تولید حجم انبوهی از وسایل در سال، کارگران خود را در معرض خطرهای زیادی در محیط کار قرار می‌دهد. تماس با مواد شیمیایی مختلف و نبود ایمنی کافی برای کارگران فعال در این حوزه از دیگر مضرات صنعت مُد است که با خرید وسایل دست دوم تا حد زیادی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

۲. صرفه جویی در هزینه ها

با خرید وسایل دست دوم، در هزینه‌هایتان به شکل قابل‌توجهی صرفه‌جویی خواهید کرد. هزینه خرید اجناس تمیز و قابل استفاده دست دوم نسبت به وسایل دست اول کمتر است. به همین دلیل، با مرسوم شدن خرید وسایل دست دوم، راهی ایده‌آل برای کاهش هزینه‌هایتان خواهید یافت.

۳. پایداری محیط زیست

با رایج شدن خرید اجناس دست دوم، محیط زیست پایدارتر خواهد شد، از منابع آن کمتر استفاده خواهد شد و تعادل آن هم کمتر برهم خواهد خورد. با این کار، مُدهای سریعی که به واسطه آن‌ها اجناس بی‌کیفیت ولی متنوعی راهی بازارها می‌شود هم امکان ادامه حیات پیدا نخواهند کرد. یعنی پایداری طرح‌ها و تنوع وسایل هم شکلی عاقلانه‌تر به خود می‌گیرد و دیگر نیازی نیست هر ماه با مُد و ترندی جدید روبه‌رو شوید.

۴. تنوع بیشتر

با خرید اجناس دست دوم، امکان ایجاد تنوع بیشتر هم برایتان مقدور می‌شود. با وجود هزینه کمتری که خرید این وسایل دارد، به‌راحتی می‌توانید میان مدل‌های مختلف جستجو کنید و سبکی را انتخاب کنید که بیشتر دوست دارید و با ویژگی‌هایتان سازگارتر است.

۵. داشتن هویت منحصر به فرد

وقتی خرید اجناس دست دوم رایج شود، دیگر خبری از مُدهای متنوعی نخواهد بود که سریع عوض می‌شوند. به همین دلیل، هر شخصی با سلیقه حقیقی خود اقدام به خرید می‌کند. در این صورت، سبک و هویتی که هر کس برای خود ترتیب می‌دهد کاملا منحصربه‌فرد می‌شود و سلایق شخصی افراد شکوفاتر خواهد شد.

۶. تنوع بیشتر و حق انتخاب

با وجود اوج گرفتن بازارهای دست دوم خرید انواع البسه و لوازم منزل مانند ظروف مختلف و وسایل کودک و نوجوان، حق انتخابی که در خرید دارید بسیار متنوع خواهد شد. دیگر اسیر دنیای مُدها و ترندها نخواهید شد. هر بار به بازار دست دومی سر بزنید، با چیزهای تازه‌ای روبه‌رو خواهید شد که ذوق خرید را برایتان بیشتر می‌کند.

۷. شکل گیری چرخه های ارتباطی جالب

شکل‌گیری چرخه‌های ارتباطی جالب میان افراد، با وجود بازارهای فروش دست دوم، از دیگر دستاوردهایی است که ممکن است به وجود بیاید. آشنایی با کسانی که با شما سلیقه مشترک دارند باعث شکل‌گیری چرخه‌های دوستی و ارتباطات تازه می‌شود.

۸. افزایش خلاقیت

خرید وسایل، اشیاء و پوشاک دست دوم به شما کمک می‌کند سلیقه شخصی‌تان را در خرید اعمال کنید و در صورت نیاز، با به کارگیری خلاقیتتان، در وسایل دست دومی که خریده‌اید دست به ایجاد تغییراتی بزنید. شاید برای خرید یک جنس دست اول، امکان چنین چیزی نباشد، چون دلتان نمی‌آید در آن تغییراتی ایجاد کنید. اما درباره اجناس دست دوم، اوضاع فرق می‌کند. شما می‌توانید، با خرید مثلا یک قاب قدیمی و ایجاد تغییراتی در آن، با خلاقیت خود به محصولی جدید برسید.

۹. کم رنگ شدن نقش مُد

با توسعه بازارهای دست دوم، دیگر نیازی به پیروی مداوم از مُد نیست. دیگر خیالتان راحت خواهد بود و با سلیقه شخصی‌تان به خرید کردن خواهید پرداخت. لازم نیست به دنبال رنگ و مدل خاصی از یک جنس باشید، چون دستتان در انتخاب باز است و این یعنی آزادی بیشتر.

۱۰. تغییر دیدگاه نسبت به زندگی

دامن نزدن به مُد، کمک به تولید نشدن زباله‌ها و از بین رفتن منابع طبیعی ناشی از فعالیت صنعت مُد حس خوبی در شما بیدار می‌کند. به شما نشان می‌دهد اهل فکر کردن به پیرامون خود هستید و ضمنا برای زحمتی که برای تولید البسه و وسایل پیشین کشیده شده است، ارزش بیشتری قائلید. زندگی کردن در لحظه و دریافتن اهمیت حال هم از دستاوردهای خرید‌های دست دوم است. دیگر شتابی در رسیدن به موج‌های رایج جامعه وجود نخواهد داشت و شما هستید که برای انتخاب‌هایتان و حسی که دوست دارید داشته باشید، ارزش قائل می‌شوید و تعیین تکلیف می‌کنید.

به نظر شما چگونه می‌توانیم به فرهنگ‌سازی خرید و فروش اجناس دست دوم و جلوگیری از مصرف گرایی کمک کنیم؟ نظرات و پیشنهادهای خود را از طریق وبسایت کودکت یا شبکه های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: آیا با مزایای فوق العاده خرید لباس دست دوم برای کودکان آشنایی دارید؟

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید