اگر تا به حال از وسایل دست دوم استفاده نکرده‌اید، ایده خرید وسایل دست دوم برای شما چالش بزرگی خواهد بود. شاید درباره وسایل دست دوم داستان‌های بدی شنیده‌اید، شاید استفاده از وسایل دست دوم را کار ناپسندی می‌دانید، شاید هیچ‌وقت به خرید اجناس دست دوم فکر نکرده‌اید. در این مقاله، به لزوم خرید وسایل دست دوم و دو دلیل مهم خرید آن‌ها پرداخته می‌شود، محیط زیست و هزینه‌ها. اگر همچنان خرید اجناس دست دوم برای شما کاری ناآشناست و برای انجام آن شک دارید، با این مقاله کودکت همراه باشید.

تا به حال به خرید وسایل دست دوم برای خود و کودکتان فکر کرده‌اید؟ دقت دارید که صنعت مُد سالانه چه میزان هزینه گزاف و تخریب‌های محیط زیستی به همراه دارد؟ شاید برایتان اهمیت نداشته باشد و دلتان نخواهد به تغییراتی فکر کنید که تولید زباله‌های حجیم صنعت مد به دنیا تحمیل می‌کند. اما همه روی این کره خاکی زندگی می‌کنند و هر تغییری در آن باعث می‌شود انسان‌ها نیز در معرض آسیب قرار بگیرند. به نظر می‌رسد وقت فکر کردن به لباس‌ها و فروشگاه‌های دست دوم رسیده است؟ موافقید؟

فست‌فشن (fast fashion) یا مُد سریع صنعتی است که طی آن، در طول سال، حجم وسیعی از لباس‌ها و وسایلی تولید می‌شود که تولیدکنندگان آن‌ها برای ساختشان از مواد بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. موادی که به علت سرعت تغییر مد در جریان فست‌فشن راهی زباله‌ها می‌شوند و محیط زیست را آلوده و آلوده‌تر می‌کنند. علاوه بر محیط زیست، هزینه زیادی هم برای خرید وسایل متنوع و بی‌کیفیتی صرف می‌شود که هر ماه خریداران مصرف‌گرا آن‌ها را راهی سطل زباله می‌کنند. اما چرا باید به خرید لباس و وسایل دست دوم یا اهدای وسایل قدیمی روی آورد؟

۱. در هزینه هایتان صرفه جویی می شود

خرید اجناس دست دوم یعنی، به ازای یک وسیله تمیز و قابل استفاده، فقط نیمی از پولی را پرداخت می‌کنید که صاحب نخست آن در مغازه پرداخت کرده است. این وسایل دیگر برای صاحبانشان، به دلایلی مانند تغییر شرایط زندگی یا عوض شدن سلیقه، قابل استفاده نیستند. حتی می‌توانید وسایلی را که در وهله نخست فروش بسیار گران هستند از طریق خرید دست دوم به قیمتی ارزان‌تر بخرید و از آن‌ها استفاده کنید. با خرید اجناس دست دوم، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید، امکان خرید وسایلی فراهم می‌شود که شاید به صورت دست اول برایتان گران هستند و از همه مهم‌تر، در کاهش تولید زباله‌ها نقش خواهید داشت.

۲. به پایداری محیط زیست کمک می کنید

آب و مواد شیمیایی زیادی برای تولید هر شیء استفاده می‌شود. برای مثال، در صنعت لباس، حدود ۱۸۰۰ گالن آب برای تولید یک شلوار جین صرف می‌شود. با بازیافت وسایل، کمک بسیاری به صرفه‌جویی در منابع طبیعی خواهد شد. دستکاری‌هایی که با مصرف منابع طبیعی و ایجاد آلودگی در محیط زیست به وجود می‌آید به از بین رفتن حیوانات هم می‌انجامد. حیوانات با تخریب محیط زیست بی‌سروسامان می‌شوند. با خرید اجناس دست دوم، زباله‌های کمتری تولید و در واقع، چرخه تولید زباله کندتر خواهد شد.

۳. ایجاد سیستم بازیافت به نفع همه است

خرید اجناس دست دوم باعث می‌شود چرخه‌ای در اجتماع شکل بگیرد که همه از آن بهره‌مند می‌شوند. برای مثال، هم به محیط زیست کمک می‌شود و هم همه افراد خواهند توانست از وسایل باکیفیت استفاده کنند. برای مثال، برخی اقشار کم درآمد نمی‌توانند یک دست کت و شلوار رسمی گران برای خود بخرند یا برای کودک خود اسباب‌بازی باکیفیت تهیه کنند، اما با وجود شکل‌گیری چرخه‌ای از فروش محصولات دست دوم، همه امکان داشتن وسایل باکیفیت و خوب را هم پیدا می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید خرید اجناس دست دوم اصلا سودی ندارد، سخت در اشتباهید. تولید اندک زباله، امکان استفاده از وسایل باکیفیتی که صاحبانشان دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و ایجاد چرخه‌ای از ارتباطات انسانی از مزایای خرید و استفاده وسایل دست دوم است، پس آن را دست‌کم نگیرید.

به نظر شما خرید اجناس دست دوم کار درستی است؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را می‌توانید زیر همین مطلب یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: آیا با مزایای فوق العاده خرید لباس دست دوم برای کودکان آشنایی دارید؟

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید