یکی از مواردی که همه مادران با آن در مواجهه هستند ترس های دوران کودکی است، با وجود اینکه کودک بزرگتر می‌شود و انتظار می‌رود شجاع‌تر شود هر روز از چیزهای جدیدی می‌ترسد و این موضوع مادران را نگران می‌کند اما این مسئله کاملا طبیعی است کودکان هر چه بزرگتر و باهوشتر می‌شوند با چیزهای بیشتری آشنا می‌شوند و دنیا برایشان خیلی ترسناک‌تر می‌شود. در این مقاله قصد داریم کمی در مورد ترس‌ها و فوبیاهای دوران کودکی صحبت کنیم.

ترس های دوران کودکی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، کودک ۲۰ ماهه شما در حال بزرگ شدن است و چیزهای زیادی درباره دنیای اطرافش یاد می‌گیرد، اما ناگهان متوجه می‌شوید او از هر زمان دیگری ترسوتر شده است. این امر به این دلیل است که هر چه کودک نوپای شما رشد می‌کند و چیزهای بیشتری یاد می‌گیرد سناریوهای ترسناک‌تری هم در ذهنش تصور می‌کند اما هنوز به اندازه کافی باهوش نیست که بتواند سناریوهای ممکن و غیرممکن را از هم تشخیص بدهد. مثلا کودک شما می‌بیند جاروبرقی می‌تواند زباله‌ها را ناپدید کند، یا با برداشتن درپوش سوراخ وان حمام ناگهان همه‌ی آب وان فرو می‌رود، کودک ممکن است در ذهنش تصور کند که ممکن است جارو برقی خود او را هم ناپدید کند یا با برداشتن درپوش او هم به همراه آب در سوراخ وان حمام فرو برود.

ترس در کودکان

کودکان در سنین پایین بسیار تحت تاثیر دیگران هستند، مثلا اگر اتفاق بدی برای کسی (یک دوست، برادر یا خواهد یا حتی یک شخصیت در کتاب داستان) بیفتد، آن‌ها فکر می‌کنند حتما برای آن‌ها هم خواهد اتفاق خواهد افتاد. یا اگر شما از حیوانات مثل سگ یا از ارتفاع هراس داشته باشید این احساس به کودک شما هم منتقل خواهد شد. بر خلاف نوزادان، بچه‌های کمی بزرگ‌تر می‌توانند لحظات ترسناک و دردناک مانند ضربه خوردن یا زمین خوردن را به یاد بیاورند و هیمن موضوع می‌تواند باعث ایجاد ترس در آینده شود. همچنین هر چه کودک رشد می‌کند قوه تخیل او هم قوی‌تر می‌شود مثلا همانطور که او می‌تواند یک ساندویچ خیالی برای خودش درست کند و بخورد یا به شما تعارف کند می‌تواند یک هیولا هم در کمد اتاقش تصور کند.

بیشتر بخوانید: در مورد ترس های شبانه کودک چه کاری باید انجام دهیم

عکس العمل والدین در برابر ترس های دوران کودکی

بهترین عکس‌العمل والدین در مواجهه با این ترس‌ها و نگرانی‌ها چیست؟ نکته‌ای که والدین باید به آن توجه کنند این است که نباید تخیلات کودک را نادیده بگیرند و آن را کوچک و بی ارزش بشمارند و کودک را به خاطر این تصورات محکوم کنید. حتما شما هم در زندگی از چیزی ترس و وحشت دارید، صدای رعد و برق یا صدای پارس کردن سگ برای کودکتان در حکم همان ترس و وحشتی است که شما در بزرگسالی از چیزهای دیگر دارید. در عوض از کودک خود حمایت کنید و این اقدامات را برای دور کردن هراس از کودک خود انجام دهید.

غلبه بر ترس کودکان

برای کودک خود توضیح دهید

به همان مثال جاروبرقی یا درپوش وان حمام برگردیم، اگر احساس کردید کودک شما از چیزهای اینچنینی وحشت دارد بهترین کار این است که برای او توضیح دهید که چه چیزهایی توسط جاروبرقی بلعیده می‌شود و چه چیزهایی از سوراخ وان حمام فرو می‌رود. یا اگر کودک شما از صدای سگ هراس دارد می‌توانید به او توضیح دهید سگ در جای امنی بسته است و برای مراقبت از او یا کس دیگری پارس می‌کند.

اعتماد به نفسش را از طریق کتاب افزایش دهید

از کتاب‌های تصویری برای آشنا کردن کودک با چیزهایی که از آن‌ها هراس دارد استفاده کنید، چیزهای ترسناک روی کاغذ کمتر ترسناک هستند و با این روش می‌توانید به کودک بیاموزید که چه چیزهایی واقعا ترسناک نیستند و او در قوه تخیل خود از آن یک چیز ترسناک ساخته است.

به او اجازه دهید از چیزهایی که می‌ترسد فاصله بگیرد

مشکلی ندارد به کودک خود اجازه دهید برای مدتی از چیزی که می‌ترسد فاصله بگیرد، به تدریج به او کمک کنید تا فاصله‌اش را کم کند. برای مثال در مورد جاروبرقی به  او اجازه دهید (ترجیحا در حالی که در آغوش مادربزرگ است) جارو کردن شما را تماشا کند.

بیشتر بخوانید: خوابیدن کودک در کنار والدین بهتر است یا جدا از والدین؟

به او احساس کنترل و امنیت دهید

مثلا اگر کودک شما از تاریکی می‌ترسد به او تصمین دهید یک چراغ خواب می‌تواند هیولاهارا از اتاق او دور نگه دارد، به این صورت به کودک کمک می‌کنید دوباره بتواند تاریک شدن را دوست داشته باشد یا اگر کودک شما از جاروبرقی هراس دارد یک جاروبرقی اسباب بازی می‌توانید ترس او را برطرف کنید. اگر او قدم کوچکی برای برطرف کردن ترسش برداشت او را تشویق کنید و به او جایزه بدهید.

شایع ترین ترس های دوران کودکی

شایع‌ترین ترس های دوران کودکی

۹ تا ۱۸ ماه: ترس از غریبه‌ها

۱۸ تا ۲۴ ماه: ترس از صداهای بلند، ترس از حیوانات و ترس از دکتر

۲۴ تا ۳۰ ماه: ترس از تاریکی، ترس از دستشویی رفتن و ترس از افراد که ماسک به صورت دارند

۳۰ تا ۳۶ ماه: ترس از موجودات خیالی، هراس از آسیب و جراحت

آیا شما هم تجربه‌ای در مورد ترس های دوران کورکی را از خود یا فرزندتان دارید؟ آیا موفق شدید به کودک خود کمک کنید تا بتواند بر ترس های دوران کودکی خود غلبه کند؟ اگر در این موارد نظر یا تجربه‌ای دارید می‌توانید از طریق وبسایت کودکت با دیگران به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید