بچه‌های کودک منبع ناتمام انرژی و خلاقیت هستند به منظور هدایت این انرژی در مسیر درست و مثبت ضروری است که برخی از بازی ‌های سازنده را به کودک خود معرفی کنیم و با آن‌ها همراه شویم. در این مقاله از کودکت قصد داریم به این موضوع اشاره می‌کنیم که بازی سازنده برای کودکان چیست و چه مزایای برای کودک دارد و همچنین چگونه می‌توانید کودک خود را برای انجام این بازی‌ها تشویق کنید. در ادامه به چند نمونه بازی سازنده اشاره می‌کنیم.

بازی سازنده چیست؟

بازی سازنده

هر گاه یک کودک با استفاده از اسباب بازی یا بعضی از وسایل محیط تلاش کند یک چیز جدید بسازد می‌توانیم آن را یک بازی سازنده قلمداد کنیم. این روش بازی می‌تواند شامل انواع بازی‌های ساختنی مانند مونتاژ کردن، روی هم چیدن، سر هم کردن قطعات، مرتب کردن یا حتی جدا کردن باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت بازی های عملکردی در رشد و پیشرفت کودکان

مزایای بازی سازنده برای کودکان

بازی سازنده می‌تواند یک نوع تمرین یادگیری برای کودکان محسوب شود و به همین علت یکی از مهمترین انواع بازی برای رشد و پرورش قدرت یادگیری کودکان به شمار می‌رود. در ادامه به برخی از مزایای بازی های سازنده که در اوایل کودکی می‌تواند برای بچه‌ها مفید باشد، اشاره می‌کنیم:

  • کمک به تقویت مهارت حل مسئله در کودکان
  • این بازی‌ها به کمک می‌کند تا تقارن، اندازه ، شکل و جنبه‌های دیگر اشیا را بررسی کند.
  • بازی سازنده به کودک کمک می‌کند تا درک بهتری از رابطه علت و معلول، تعادل و جاذبه پیدا کند.
  • بازی های سازنده به کودک کمک می‌کنند تا با کنترل پیرامون و محیط اطرافش اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.
  • به کودک کمک می‌کند تا مفهوم همکاری و هماهنگی را یاد بگیرد و بتواند با دوستانش بازی کند.
  • کنجکاوی کودک را تحریک می‌کند و به او کمک می‌کند تا علاقه‌مندی‌های خود را شناسایی کند.
  • بازی سازنده کمک می‌کند تا قوه تخیل کودک پرورش پیدا کند.
  • باعث شناخت بهتر کودک از جهان می‌شود و به او کمک می‌کند تا بتواند از میان گزینه‌های موجود در پیش روی او تصمیم‌گیری بهتری انجام دهد.
  • بازی های سازنده به شکل دهی مهارت‌های فیزیکی از جمله مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت در کودک شود.
  • همچنین بازی سازنده می‌تواند مفهوم برنامه ریزی و پیاده سازی را به کودک آموزش دهد.

چگونه کودک را به انجام بازی سازنده ترغیب کنیم؟

بازی سازنده برای کودکان

در ادامه به چند روش برای تشویق و ترغیب کودکان برای مشارکت در انجام بازی‌های سازنده اشاره می‌کنیم:

تهیه وسایل مناسب

اگر می‌خواهید به کودک خود کمک کنید تا جهان نامحدود اطرافش را جستجو کند باید اسباب بازی و وسایل سازنده مانند وسایلی که بتوان آن‌ها را به نحوی تغییر داد یا به چندین روش از آن‌ّها استفاده کرد برای او مهیا کنید. برخی از وسایلی که می‌توانید برای او تهیه کنید عبارتند از: لگو، بلوک‌های چوبی، شن بازی و …

بازی کردن با کودک

بهترین راه برای جلب توجه کودک برای انجام کاری این است که خودتان دست به کار شوید و انجام کار را شروع کنید. اگر کودک شما ببیند شما با هیجان مشغول انجام کاری هستید او هم تحریک می‌شود تا با شما همراه شود. بنابراین برای اینکه کودک خود را به انجام بازی سازنده تشویق کنید باید خودتان یک الگو باشید تا او از شما یاد بگیرد.

وسایل چند منظوره تهیه کنید

زمانی که کودک شما به وسیله یا اسباب بازی خاصی علاقه مند شد ممکن است بخواهد همیشه در کنار او باشد و همان بازی را انجام دهد، بنابراین بهتر است وسیله یا ابزاری را تهیه کنید که کودک شما بتواند هم درون منزل و هم بیرون با آن سرگرم شود.

به فرزند خود اجازه دهید جستجو کند

هیچوقت کودک را به انجام کار یا بازی که خودتان تمایل دارید مجبور نکنید. اجازه دهید کودک خودش جستجو کند و آنچه را به آن علاقه دارد پیدا کند.

به کودک اجازه خیال پردازی بدهید

بازی کردن بهترین راه برای فرار از واقعیت و حرک به سمت دنیای خیالی است. به کودک خود اجازه دهید خیال پردازی کند و کاری که دوست دارد را انجام دهد.

برای کودک خود همبازی پیدا کنید

کودکان عاشق بازی کردن با دوستان یا برادر و خواهر خود هستند، بنابراین برای اینکه کودک را به انجام کاری ترغیب کنید می‌توانید با کمک دوستانش این کار را انجام دهید.

جذابیت بازی را بیشتر کنید

اگر کودک شما به ایده یا روشی که برای او در نظر گرفتید هیچ علاقه‌ای نشان نداد باید از روش‌های دیگر برای جلب توجه کودک استفاده کنید. اشیاء براق و رنگارنگ می‌توانند توجه کودکان را به خود جلب کنند.

هر چیزی که پیچیده به نظر برسد یا باعث ناراحتی و رنجش کودک شود می‌تواند علاقه او را از بین ببرد. پس سعی کنید وسایل ساده و جذاب برای کودک خود مهیا کنید.

تحسین و تشویق

هر زمان که کودک خود را برای تلاش آن‌ها تشویق کنید و از آن‌ها قدردانی کنید آن‌ها احساس شادی و رضایت خواهند کرد. برای کمک به کودک در مسیر جستجوی فرصت‌ها از تلاش‌های اولیه کودک قدردانی کنید و او را به تلاش بیشتر تشویق کنید.

بیشتر بخوانید: شیوه بازی کردن با کودکان اصول و قاعده خاصی دارد؟

بازی های سازنده ساده برای کودکان

بازی با کودک

در ادامه به چند بازی سازند ساده و راحت اشاره می‌کنیم:

ساختن قلعه

یکی از بازی‌های مورد علاقه کودکان ساختن یک خانه یا قلعه شخصی است. برای انجام این بازی به چند تکه پارچه یا پتو، جعبه یا بالش و گیره نیاز دارید. کافی است جعبه یا بالش را به صورت دیوار قلعه و پتو یا پارچه را به عنوان سقف قلعه در نظر بگیرید. بهتر است اجازه دهید کودک وظیفه ساختن قلعه را بر عهده بگیرد شما تنها به او کمک کنید.

بازی با شن

ماسه بازی یا بازی کردن با شن یک بازی سازنده است که به تقویت مهارت‌های حرکتی کودک منجر می‌شود. برای انجام این بازی تنها به شنِ بازی و ابزار شن بازی نیاز دارید. به کودک خود اجازه دهید به کمک ابزارهایی ک در اختیار دارد شکل‌های مختلفی را درست کند.

 لگو یا قطعات ساختمان سازی

یکی از بهترین ابزارها برای درگیر کردن کودک با بازی‌های سازنده استفاده از لگو است. به کودک خود اجازه دهید به وسیله آجرهای لگو سازه‌های مختلفی را بسازد، شما تنها به کودک نحوه استفاده درست از قطعات لگو را آموزش دهید.

خمیر بازی

خمیر بازی یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین بازی‌های سازنده است که در مهدهای کودک هم استفاده می‌شود. برای انجام این کار تنها به چند بسته خمیر بازی رنگارنگ احتیاج دارد. البته به این نکته توجه کنید از خمیرهای مناسب کودکان که مواد شیمیایی ندارند استفاده کنید. سپس به کودک خود اجازه دهید به کمک این خمیرها یک باغ وحش رنگارنگ درست کند.

شما می‌توانید به کودک خود در مورد شکل و رنگ حیوانات توضیح دهید تا برای درست کردن حیوانات از رنگ و شکل‌های درست استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بازی‌ های آموزشی برای پیش دبستانی ها

در پایان باید تاکید کنیم که بازی یکی از مهمترین ابزارها برای رشد و پیشرفت کودک است. به خصوص بازی های سازنده و عملکردی که همه‌ی مهارت‌های کودک را درگیر می‌کنند. کودک خود را به انجام بازی سازنده تشویق کنید و به او کمک کنید تا نابغه درونی خود را کشف کند. در ضمن اگر شما هم در مورد بازی با کودک تجربه یا دانشی دارید حتما از طریق وبسایت کودکت با ما و سایر والدین در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید