بسیاری از کودکان علاقه‌ای به نوشتن مشق و انجام تکالیف خود ندارند.  گاهی‌اوقات، دادن انگیزه کافی به آنها برای انجام تکالیف مدرسه کار بسیار دشواری می‌شود. موضوع زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که کودکتان باهوش است و ظرفیت بالایی در یادگیری دارد اما میل انجام تکالیف مدرسه در او مانند چراغی ضعیف سوسو می‌زند. هر مادر و پدری دوست دارد، فرزندش بدون دردسر و اجبار به سراغ مشق‌هایش برود و آنها را تمام و کمال انجام بدهد اما پرسش اینجا است که روش مناسب ایجاد انگیزه در کودکان چیست و چطور می‌توان بدون فشار و اجبار آنها را به انجام تکالیف مدرسه تشویق کرد؟

۱. انتظارات مشخصی از کودک داشته باشید

انجام تکالیف مدرسه - انتظارات

بیشتر بخوانید: مهارت خواندن و نوشتن در مهدکودک چگونه آموزش داده می‌شود؟

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود، کودک بدون دردسر و به شکل خودجوش به سراغ مشق‌هایش برود ایجاد انتظاراتی مشخص است. با کودک خود درباره انجام تکالیف مدرسه توافقاتی داشته باشید. مثلا مشخص کنید که ساعت شروع نوشتن و انجام تکالیف چه ساعتی باشد؟ زمان اتمام چه زمانی باشد؟ ایجاد برنامه‌ای مشخص باعث نظم بخشیدن به کار کودک در انجام تکالیف مدرسه می‌شود. سعی کنید درباره موضوعات مختلف با فرزندتان به نتیجه‌ای قابل‌قبول برسید. مثلا درباره مکان انجام تکالیف مدرسه هم با کودک، توافقاتی داشته باشید. باید نوع تمرکز و دقت فرزندتان را در این‌باره در نظر بگیرید.

بعضی از کودکان در اتاق خود به تمرکز خوبی برای انجام تکالیفشان می‌رسند ولی برخی دیگر با تنها ماندن، حواسشان به اسباب‌بازی‌ها و… پرت خواهد شد. پس باید ببینید که چه مکانی برای انجام تکالیف او مناسب‌تر است و باعث افزایش دقت و تمرکزش می‌شود.

در انجام تکالیف به کودک راهنمایی‌های لازم را ارائه کنید و نگذارید که اهمیت یا ترس از نمره باعث مقید شدن او به انجام تکلیف‌هایش باشد. باید اهمیت یادگیری فارغ از توجه به نمره را در او رشد و پرورش بدهید. به کودک یاد بدهید که بعد از انجام تکالیفش می‌تواند به سراغ بازی و تفریح و… برود. در این صورت، گویی به او پاداشی برای انجام به موقع تکالیفش می‌دهید. مثلا بگویید که بعد از انجام مشق‌هایش به طور کامل می تواند برنامه‌ تلویزیونی مورد علاقه‌اش را ببیند یا اجازه دارد در حیاط بازی کند و… .

۲. کودکان را در انجام تکالیف مدرسه همراهی کنید

انجام تکالیف مدرسه - همراهی

بیشتر بخوانید: با روش های آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه آشنایی دارید؟

یکی دیگر از کارهایی که برای انگیزش کودکان در زمینه انجام تکالیف مدرسه می‌توانید انجام بدهید، همراهی با او است. مثلا وقتی مشکلی دارد یا چیزی را به درستی متوجه نمی‌شود، او را برای رسیدن به راه حل همراهی و راهنمایی کنید. منظور این نیست که مشق‌ها و تکالیفش را انجام بدهید یا به عبارت دیگر، لقمه را آماده و حاضر در دهانش بگذارید، بلکه منظور راهنمایی و هدایت او برای رسیدن به جواب است.

زمانی که کودک در حال نوشتن مشق است، سعی کنید به طور فیزیکی هم در محلی که مشق می‌نویسد حاضر باشید. برای مثال، وقتی او در آشپزخانه در حال نوشتن مشق است، شما هم کنارش بنشینید و به ایمیل‌های‌تان رسیدگی کنید، کتاب بخوانید یا هر کار دیگری که باعث می‌شود ضمن همراهی با کودک، محیطی آرام و علمی به وجود بیاید.

۳. کودک را مسئولیت‌پذیر تربیت کنید

انجام تکالیف مدرسه - مسئولیت پذیری

بیشتر بخوانید: بازی‌ های آموزشی برای پیش دبستانی ها

یادتان باشد که انجام تکالیف مدرسه ، ابزاری عالی برای تقویت حس مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس در کودکان است. وقتی به فرزندتان یاد می‌دهید که باید مشق‌هایش را درست بنویسد و سعی کند نمرات خوبی به دست آورد، در واقع در حال آموزش مسئولیت‌پذیری به او هستید. کودکی که بتواند مدیریت تکالیفش را به دست گرفته و در برابر تکالیف، امتحانات و… پاسخ‌گو باشد، حس مسئولیت‌پذیری را به خوبی درک خواهد کرد. برنامه‌ریزی برای انجام تکالیف، اهمیت دادن به آنها و تلاش برای یادگیری، باعث شکوفایی توانایی‌ها و القای حس مسئولیت در کودک می‌شود.

در مقابل، کودکی که کارهایش را ناتمام می‌گذارد، آنها را سرهم‌بندی می‌کند و علاقه‌ای به تکلیف و مشق ندارد در آینده هم از عهده مسئولیت‌های خود به خوبی برنخواهد آمد. تربیت کودک مستقل و مسئولیت‌پذیر بسیار مهم است و در آینده او نقشی اساسی خواهد داشت. برای ایجاد انگیزه در کودک باید با معلم او هم مدام در ارتباط باشید تا از راهنمایی و کمک‌هایی که می‌کند به خوبی بهره‌مند شوید.

شما از چه روش‌هایی برای انگیزه دادن به کودک برای انجاک تکالیف استفاده می‌کنید؟ حتما روش‌ها و تجربیات خود را از طریق وبسیات کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید