در سال ۲۰۱۶ آکادمی اطفال آمریکا (AAP) به والدین پیشنهاد داده که حداقل برای شش ماه یا یک سال به فکر اشتراک اتاق با کودک خود باشند. بنیاد اطفال آمریکا تحقیقاتی انجام داده و طبق گفته این تحقیقات، اشتراک اتاق با کودک به مدت شش ماه تا یک سال، ریسک سندروم مرگ ناگهانی کودک را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

خانواده‌ها دوست دارند که زندگی سالمی برای کودک خود ایجاد کنند. والدین همیشه به دنبال بهترین راه برای کودک هستند، اما اشتراک اتاق با کودک باعث تغییر یک سری رفتار خواهد شد. شاید از خود بپرسید با اینکار نیازی به اتاق جدا برای کودک نیست؟ چگونه می‌توان شش ماه تا یک سال یک اتاق را به اشتراک گذاشت؟ آیا دیگر زمان شخصی شما از بین رفته است؟ واقعا امکان اشتراک اتاق با کودک وجود دارد؟

نگرانی‌ها و سوالات شما کاملا طبیعی است. طبیعی است که بخواهید فضای بیشتری برای خود و همسر خود داشته باشید. اما کاهش ۵۰ درصد سندروم مرگ ناگهانی، اهمیت فراوانی دارد. اشتراک اتاق با کودک به کاهش این اتفاق کمک خواهد کرد. پس اگر در دوران بارداری هستید یا به تازگی کودک شما به دنیا آمده، با این مقاله در کودکت همراه باشید.

شش ماه ابتدایی برای اشتراک اتاق با کودک ضروری است

اشتراک اتاق با کودک

بیشتر بخوانید: خوابیدن کودک در کنار والدین بهتر است یا جدا از والدین؟

بنیاد AAP اعلام کرده که بهتر است یک سال کامل با کودک خود در یک اتاق زندگی کنید. اما ریسک سندرم مرگ ناگهانی در شش ماه اول بالاتر است. به همین خاطر تمرکز اصلی خود را روی شش ماه ابتدایی زندگی کودک قرار دهید. اگر مشکلات و مسائل خانوادگی مانع اشتراک اتاق با کودک به مدت یک سال می‌شود، می‌توانید شش ماه را در اولویت قرار دهید.

کودک را در دید خود قرار دهید

یک سوال کلی مطرح است. چگونه اشتراک اتاق با کودک، ریسک مرگ ناگهانی را کاهش می‌دهد؟ دلیل اصلی این اتفاق، مشاهده منظم کودک است. هنگامی که با کودک خود در یک اتاق ساکن هستید، تمام مدت بر او دید دارید و او را به صورت منظم مشاهده می‌کنید. به همین خاطر AAP پیشنهاد می‌کند که گهواره یا تخت کودک را در جایی قرار دهید که به او دید داشته باشید. همچنین گهواره کودک را نزدیک خود قرار دهید که سریعا به او دسترسی داشته باشید.

به عبارت دیگر، اگر به کودک دید نداشته باشید، یا کودک از شما دور باشد، اشتراک یک اتاق جوابگو نخواهد بود. نکته اصلی و مهم مشاهده منظم کودک است. باید او را ببینید تا به او کمک کنید. وگرنه همه روند اشتراک اتاق با کودک اشتباه است.

از نویز سفید بهره بگیرید

اشتراک اتاق با کودک

بیشتر بخوانید: رنگ های مناسب برای اتاق خواب کودک کدامند؟

نویز سفید، به نویزهایی گفته می‌شود که برای خواب موثر هستند. این نویزها همچنین دیگر صداها را کمتر خواهند کرد. به عنوان مثال اگر در حال آماده شدن برای خواب هستید یا کسی در اتاق دیگر سر و صدا می‌کند، نویز سفید این صدا را از بین می‌برد.

می‌توانید از یک پنکه استفاده کنید. پنکه وسیله‌ای است که نویز سفید ایجاد می‌کند و همچنین قابل حمل است. پس در سفر هم می‌توانید از پنکه استفاده کنید. یک پنکه، به کودک سیگنال خواب هم ارسال می‌کند. زمانی که پنکه را روشن می‌کنید، صدای پنکه به کودک می‌گوید که زمان خواب است. پنکه برای تنظیم دمای یک اتاق گرم هم مناسب است و همین مسئله به کاهش بیشتر خطرهای موجود کمک خواهد کرد.

اشتراک اتاق با چند کودک

اگر صاحب دوقلو یا چندقلو هستید، بهتر است که آن‌ها را در محیطی جداگانه بخوابانید. تحقیقات AAP به این نکته اشاره داشته و می‌گوید بهتر است از محیط جداگانه خواب مانند گهواره‌ای جدا استفاده کنید. هیچ شواهدی مبنی بر امن بودن خواب اشتراکی وجود ندارد، پس بهتر است که کودکان هنگام خواب، از هم جدا باشند.

لوازم غیرضروری را حذف کنید

شما زمان زیادی را صرف می‌کنید که یک اتاق را کامل کنید. وسایل مختلفی را در آن قرار می‌دهید که همه فضاها پر شود. وقتی که از یک اتاق اشتراکی استفاده می‌کنید، با کمبود فضا مواجه می‌شوید. پس بهتر است وسایل ضروری را درون اتاق نگه‌دارید. وسایل غیرضروری را به بیرون اتاق منتقل کنید. یک سری لباس، پوشک و وسایلی از این قبیل، ضروری خواهند بود و باید درون اتاق نگه‌داری شوند.

زمان خواب را برنامه‌ریزی کنید

اشتراک اتاق با کودک

بیشتر بخوانید: آموزش خواب به کودکان خود را آغاز کنید

اگر صاحب فرزندی بزرگ‌تر باشید یا در فضایی کوچک زندگی ‌می‌کنید، شاید سر و صدا زیادی ایجاد شود. ممکن است نگران شوید که این صداها کودک عزیز شما را بیدار کند. اما کودکان می‌توانند به خوبی با محیط خود هماهنگ شوند. اگر اشتراک اتاق با کودک را از روز اول تولد شروع کنید، آن‌ها هم از روز اول با شما هماهنگ می‌شوند.

اما هر کودکی با دیگری تفاوت دارد. اگر کودک شما، نیازمند زمان تنهایی و سکوت برای خواب است، به زمان‌بندی خواب فکر کنید. به عنوان مثال، فرزند بزرگ‌تر را زودتر به خواب بفرستید. هنگامی که فرزند بزرگ‌تر در خواب بود، کودک تازه به دنیا آمده خود را بخوابانید.

تمامی این روش‌ها و اشتراک اتاق با کودک ممکن است نیاز به هماهنگی زیادی داشته باشد. شاید کمی طول بکشد که به این تغییرات عادت کنید. اما همانطور که خودتان می‌دانید تامین امنیت و راحتی برای خواب کودک بسیار مهم است. پس اگر این سختی را تحمل می‌کنید، باید بدانید که کار درستی در راستای تربیت کودک سرحال و سالم انجام داده‌اید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید