وقتی درمورد اقدامات پیشگیرانه درزمینه سلامتی نوزاد صحبت می‌شود، بهترین اقدامی که والدین می‌توانند انجام دهند پاکیزگی فرزندشان است. با مداومت در بهداشت، می‌توانید از دست میکروب‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا خلاص شوید و سلامت فرزندتان را تضمین کنید. یکی از چیزهایی که درزمینه اصلاح نوزاد خیلی کم به آن پرداخته شده است کوتاه کردن ناخن‌های دست و پاست. گردوخاک، آلاینده‌ها و باکتری‌های مضر زیر ناخن‌ها جمع می‌شوند و با شروع عادت مکیدن انگشت دست و پا به‌راحتی وارد بدن می‌شوند. گرفتن ناخن نوزاد از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانید:

کمی درباره ناخن‌های نوزادتان بدانید

ناخن انگشتان نوزاد بسیار نرم، آسیب‌پذیر و انعطاف‌پذیر است و رشد بسیار سریعی دارد. چیدن آن باید با دقت زیادی همراه باشد، در غیر این صورت ممکن است بخشی از پوست دست نیز بریده شود. حتماً باید به‌صورت مداوم مراقب زخم‌های این ناحیه بود، چون ممکن است باکتری‌هایی که آنجا جمع می‌شوند باعث بیماری و عفونت شود.

چند وقت یک بار و چطور ناخن نوزاد را کوتاه کنید؟

چیزی که باید هنگام کوتاه کردن ناخن نوزاد در نظر داشت میزان کوتاهی و شکل آن پس از چیدن است. بهتر است ناخن‌ها را هم‌شکل سرانگشتان چید. ناخن نوزادان بسیار سریع رشد می‌کنند و باید هر هفته چیده شوند. باوجوداین ناخن انگشتان پا کمی کندتر رشد می‌کنند و می‌توان یک بار در ماه آن‌ها را کوتاه کرد.

چطور به سر انگشتان او آسیب نرسانید؟

قبل از شروع گرفتن ناخن نوزاد ، حتماً باید اطلاعات کافی از اینکه چگونه به او آسیب نزنید داشته باشید. این یعنی ابزارها و تکنیک‌های این کار را بشناسید.

چیزهایی که نیاز دارید:

  1. قیچی ناخن نوزاد،
  2. ناخن‌گیر نوزاد،
  3. کیسه زباله قابل‌بازیافت،
  4. سوهان ناخن،
  5. دستکش نوزاد،
  6. جوراب،
  7. کرم آنتی‌بیوتیک.

نکات مهم برای گرفتن ناخن نوزاد

این موارد را هنگام چیدن ناخن نوزاد به خاطر بسپارید:

  1. محلی با نور مناسب انتخاب کنید.
  2. زمانی را انتخاب کنید که نوزاد آرام یا حتی خواب است.
  3. ناخن انگشت پا معمولاً کمی به‌سمت داخل انگشت انحنا پیدا می‌کند که طبیعی است. این ناخن‌ها به‌مرور سفت‌تر می‌شوند و شکل می‌گیرند.
  4. معمولاً قیچی مخصوص چیدن ناخن نوزاد پیشنهاد می‌شود. چون دقیقاً به شکلی طراحی شده است که از آسیب به انگشتان نوزاد جلوگیری می‌کند.
  5. مطمئن شوید، قبل از شروع به چیدن ناخن نوزاد، انگشتان او را در آبی ولرم فرو برید که فرایند کوتاه کردن ناخن آسان‌تر شود.
  6. ته ناخن نوزاد را با دندان نکنید، چون باکتری‌های داخل دهانتان ممکن است باعث بیماری نوزادتان شود.
  7. نوزاد هنگام خواب مقاومت کمتری نسبت به کوتاه کردن ناخن خود دارد. درنتیجه ناخن‌ها بعد از چیده شدن انحنای بهتری خواهند داشت.
  8. بعد از کوتاه کردن ناخن نوزاد از سوهان مخصوص ناخن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ناخن شکل زیباتری به خود بگیرد و باکتری‌هایی که زیر بخش چیده‌نشده ناخن‌اند نیز از بین بروند.

جایگزینی برای گرفتن ناخن نوزاد

اگر کوتاه کردن ناخن برایتان دشوار است یا تصمیم دارید از روش‌های دیگری استفاده کنید، در اینجا چند پیشنهاد دیگر هم ارائه می‌شود.

سوهان کنید: اگر ناخن‌ها نسبتاً کوتاه‌اند می‌توانید آن‌ها را سوهان کنید. البته این کار وقت‌گیر و حساس است.

از پزشک بپرسید: می‌توانید با پزشک متخصص (بهتر است متخصص اطفال باشد) درمورد روش‌های جایگزین چیدن ناخن مشورت کنید.

اگر به‌صورت اتفاقی پوست سرانگشت بریده شد چه کنید؟

حتی محتاط‌ترین پدر و مادرها هم ممکن است باعث زخمی یا بریده شدن پوست سرانگشت شوند. اگر چنین شد، آرامش خود را حفظ کنید.

  1. با آب سرد یا در دمای اتاق، زخم را پاک کنید.
  2. با پارچه پاکیزه یا چسب گاز، زخم را تمیز کنید.
  3. به‌آرامی فشار دهید تا خونریزی قطع شود (باید طی چند دقیقه این اتفاق بیفتد).
  4. کرم ضدعفونی‌کننده و آنتی‌باکتریالی را که از متخصص اطفال خود گرفتید در محل زخم بمالید تا از هرگونه عفونت جلوگیری شود.

قدم اول آراسته کردن گرفتن ناخن نوزاد است. خیلی مهم است که یاد بگیرید چطور ایمن و به‌درستی این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید هر نکته‌ای را که باعث نگرانی‌تان می‌شود با دکترتان در میان بگذارید.

برنامه زمان‌بندی مشخصی برای آراسته کردن نوزاد داشته باشید. پیشنهاد می‌شود در ابتدا از کمک فرد دیگری برای کوتاه کردن ناخن نوزاد استفاده کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید