کودکی پر از رازها و رازداری‌ها است و بچه‌ها عاشق بازی‌های مخفی‌کاری هستند. برخی از بازی‌های کودکان مانند دالّی‌موشه و قایم‌باشک، بر مبنای رازداری و افشا هستند. روانشناسان و متخصصان عقیده دارند، مقدار کنترل‌شده‌ای از رازها برای رشد کودک ضروری هستند. اما کودکان قادر به جدا کردن و تشخیص رازهای خوب و رازهای بد نیستند و همین امر والدین را نگران می‌کند که نکند کودک چیزهای بدی را از آن‌ها پنهان کند. فرض کنید که کودکتان به شما بگوید که یک راز مهمی دارد ولی نمی‌تواند به شما بگوید چه واکنشی از خود نشان می‌دهید؟ اغلب والدین ممکن است دچار بی‌قراری، ترس یا خشم شوند و احساس کنند آیا خطری کودکشان را تهدید می‌کند؟ به نظر شما بهترین واکنش در مورد رازداری کودکان چیست؟

قبل از هرچیز و اینکه اصرار کنید کودک راز خود را به شما بگوید باید در مورد راز خوب و راز بد به کودک آموزش دهید. اگر متوجه شدید کودک شما راز خوبی در سینه دارد می‌توانید او را به رازداری تشویق کنید.  در ادامه بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

در این قسمت از چالش دوشنبه‌ها با کودکت که روزهای دوشنبه در اینستاگرام کودکت منتشر می‌شود، از شما خواستیم موقعیت زیر را تجسم کنید.

رازداری کودکان

خانم دکتر راضیه نصیرزاده روانشناس بالینی و مدیر مرکز خدمات روانشناسی ژرفا در شهر شیراز در این قسمت از پادکست دوشنبه‌ها با کودکت موضوع رازداری کودکان را برای ما تحلیل می‌کند و نکات لازم را در مورد واکنش مناسب با کودک در موقعیت‌های این چنینی به ما آموزش می‌دهد. به این پادکست خوب گوش کنید.

لینک دانلود پادکست


موقعیت بالا رو خوب تجسم کنید و چند دقیقه بهش فکر کنید. اگر در همچین موقعیتی قرار بگیرید بهترین کاری که به عنوان مادر یا پدر می‌تونید انجام بدید چیه؟ خوب به این موضوع فکر کنید و به پادکست گوش کنید. حالا به نظرتون کار بهتری هست که بتونید در چنین موقعیتی انجام بدید؟ میتونین نظرات و راهکارهای خودتون رو در مورد این موضوع از طریق قسمت نظرات در سایت کودکت با دیگران در میون بگذارین.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید