از جمله مسائل در تربیت کودک بحث مدرسه رفتن کودک است. روزهای اول مدرسه برای بچه‌ها و والدین، هر دو بسیار هیجان انگیز است. خاطره روز اول مدرسه را همه ما به یاد می‌آوریم. بعضی از بچه‌ها روز اول مدرسه خیلی بد اخلاق هستند و مدام گریه می‌کنند و برخی دیگر خوشحال و خندان هستند.

هیجان آماده شدن برای مدرسه، خرید لوازم التحریر، خرید کیف و کفش مدرسه و لباس فرم همه و همه تجربه‌ای خاطره انگیز است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. اما آماده شدن برای مدرسه مراحلی دارد که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی کودک شما باید برای ورود به محیط جدید مدرسه آماده باشد. در این مطلب از کودکت هم به پنج مورد از مهمترین نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه پرداخته‌ایم که شما به عنوان والدینی که به کودک خود اهمیت می‌دهند بهتر است راجع به آن‌ها بدانید.

۱. لوازم مورد نیاز روز اول مدرسه

لوازم مورد نیاز روز اول مدرسه

بیشتر بخوانید: راهکار هایی برای کاهش اضطراب کودک در روز اول مدرسه

اولین و مهم‌ترین نیاز از نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه ، لوازم مورد نیازی است که در مدرسه به آن احتیاج دارند. بدون لوازم مورد نیاز، کودک شما خیلی راحت می‌تواند از تحصیل عقب بیافتد. برای بعضی از والدین امسال اولین سالی نیست که فرزندشان به مدرسه می‌رود و تقریبا می‌دانند که آن‌ها به چه چیزهایی در مدرسه نیاز خواهند داشت، اما برای والدینی که امسال، اولین سالی است که کودک خود را به مدرسه می‌فرستند شناخت وسایل مورد نیاز و ضروری کودک در مدرسه، خود مسئله‌ای بزرگ است که باید به آن بسیار دقت کنند.

بسیاری از پیش دبستانی و کودکستان‌ها لیستی از وسایل مورد نیاز بچه‌ها در محیط آموزشی را در هنگام ثبت نام به والدین می‌دهند که بر اساس آن خرید کنند. در روزهای اول مدرسه به خصوص بچه‌هایی که تازه به کلاس اول می‌روند نیازی به دفترچه یادداشت ندارند زیرا هنوز نوشتن بلد نیستند بنابراین بهتر است برای کلاس اولی‌ها ابتدا چند وسیله ضروری را که معلم به شما گفته خریداری کنید و بعد با پیشرفت کودک در کلاس و جلو رفتن سال تحصیلی دیگر وسایل مورد نیازش را بخرید.

برای کلاس اولی‌ها و پیش دبستانی‌ها کافی است کیف و لباس مدرسه، مداد رنگی، یک دفتر نقاشی و دستمال کاغذی و ظرف غذای مدرسه و لوازمی مانند ژل شست وشوی دست برای روز اول مدرسه در کیفش قرار دهید.

راهنمایی: اگر کودکستان یا مدرسه‌ای که در آن ثبت نام کردید نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه را به شما نگفته است می‌توانید از مادرانی که در همسایگی شما زندگی می‌کنند و بچه‌هایشان در همان مدرسه در سال‌های بالاتر درس می‌خوانند وسایل مورد نیاز کودک خود را بپرسید. از تجربه مادران دیگر در این زمینه می‌توانید استفاده زیادی ببرید.

۲. اعتماد به نفس در روز اول مدرسه

لوازم مورد نیاز روز اول مدرسه

بیشتر بخوانید: اضطراب روز اول مهد کودک را با این روش ها کاهش دهید

یکی از اساسی‌ترین نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه ، داشتن اعتماد به نفس است. کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند در روز اول مدرسه واکنش‌های عصبی بدی از خود نشان می دهند و اغلب به والدین خود می‌چسبند و از وارد شدن به مدرسه خودداری می‌کنند. اما کودکانی که اعتماد به نفس بالایی دارند خیلی مستقل عمل می‌کنند و خیلی زود با محیط اطراف خود همانگ می‌شود و دوستان جدید پیدا می‌کنند.

اعتماد به نفس تاثیر بسیار زیادی در روند پیشرفت تحصیلی کودک دارد؛ باعث می‌شود بر استرس جدایی از والدین غلبه کند و اجازه ندهد در مدرسه کسی به او زورگویی کند. کودکانی که روحیه مستقل دارند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند می‌دانند که اشکالی ندارد دچار اشتباه شوند و اگر در جایی دچار مشکل شدند باید به معلم خود بگویند، آن‌ها اجازه نمی‌دهند دیگران آن‌ها را تحقیر کنند و محیط مدرسه را برای خود لذت بخش می‌کنند.

در مقابل، کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند کم کم علاقه به یادگیری را از دست داده و در کلاس ساکت و گوشه گیر هستند و اجازه می‌دهنند دیگران به آن‌ها زور بگویند، اگر این روند ادامه پیدا کند و شما به عنوان والدین کودک، به مشکل اعتماد به نفس او اهمیت ندهید و آن را درمان نکنید باعث می‌شود که او فردی با عزت نفس پایین و ترسو تربیت شود که هرگز خودش را دوست نخواهد داشت و فردی بی‌مسئولیت در جامعه خواهد بود.

راه‌های زیادی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان وجود دارد. بازخوردهای مثبت نسبت به کارهای خوبی که کودک انجام می‌دهد، توجه به حرف‌های او و این که گاهی در مواردی از او نظر بخواهید باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکتان می‌شود. حتی گاهی اجازه دهید اشتباه کند و مسئولیت اشتباهش را قبول کند. همین کار باعث می‌شود که او درک کند هیچ انسانی کامل نیست و لازم نیست در همه چیز کامل و بی‌نقص باشد.

بهتر است شب قبل از مدرسه با کودک خود صحبت کنید و به او بگویید که قرار است وارد مرحله جدیدی از زندگیش شود که تاثیر بسیار زیادی در آینده‌اش دارد و به او بگویید شما همیشه از او حمایت می‌کنید حتی اگر حضور فیزیکی در کنارش نداشته باشید. صبح اولین روز مدرسه او را با لباس آراسته و نو آماده کنید و به گرمی بدرقه‌اش کنید. رفتار خوب و گرم باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در کودک شما خواهد شد.

راهنمایی: برای افزایش اعتماد در کودکتان، از سنین پایین اجازه دهید خودش چیزهای جدید را کشف کند. اگر می‌خواهید کودکتان اعتماد به نفس خوبی داشته باشد باید از سنین پایین روش تربیتی خود را بر این اساس قرار دهید. دقت کنید که اعتماد به نفس باید صحیح باشد در غیر این صورت اعتماد به نفس کاذب عواقب بدتری برای کودک شما به همراه خواهد داشت. والدینی که کودکان را بسته به سنی که در آن قرار دارند در فعالیت‌های خود شریک می‌کنند باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک خود می‌شوند.

۳. حمایت و دلگرمی والدین در روزهای اول مدرسه

۳. حمایت و دلگرمی والدین در روزهای اول مدرسه

بیشتر بخوانید: چگونه به اضطراب موقعیتی کودک خود کمک کنیم

وقتی کودک شما برای اولین بار در محیط مدرسه قرار می‌گیرد و از خانه‌ای که همیشه به آن عادت داشته جدا می‌شود، موقعیتی است که برای او بسیار سخت و استرس‌زا است. استرس جدایی از والدین، خانه و افرادی که به آن‌ها نزدیک است و اعتماد دارد برای کلاس اولی‌ها باعث ایجاد واکنش‌های عصبی می‌شود.

بهترین کار برای مقابله با این حس در کودکان این است که به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید که آن‌ها را رها نمی کنید و همیشه مراقبشان هستید. یکی دیگر از اساسی‌ترین نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه این است که بدانند همیشه یک نفر هست که می‌توانند به او اطمینان کنند. این اطمینان خاطر باعث می‌شود که میزان استرس او در محیط جدید کاهش یابد. این فرد می‌تواند معلم یا مشاور مدرسه باشد که از قبل کودک را با او آشنا کرده‌اید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید کودک خود را برای روز اول مدرسه آماده کنید این است که محیط جدید مدرسه، همکلاسی‌ها و سیستم مدرسه را پیش از شروع مدرسه به او نشان دهید. به او بگویید که زنگ تفریح کی هست و چه زمانی باید برای رفتن به مدرسه آماده شود و تنها با اجازه گرفتن از معلمش می‌تواند از کلاس خارج شود، با این توضیحات به او ساز و کار سیستم مدرسه را آموزش داده‌اید.

راهنمایی: برای این که کودک خود را مطمئن کنید که همیشه منتظر او هستید به او بگوید که بعد از تمام شدن مدرسه به دنبالش خواهید آمد یا در ایستگاه اتوبوس منتظرش هستید. با این کار کودکتان احساس رها شدن نخواهد داشت و نگرانی‌هایش تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

۴. مهارت برقراری ارتباط در روز اول مدرسه

۴. مهارت برقراری ارتباط در روز اول مدرسه

بیشتر بخوانید: اضطراب جدایی در کودکان را چگونه برطرف کنیم؟

یکی از مهارت‌های برقراری ارتباط درک کردن است، که نه تنها یکی از واجب‌ترین نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه است بلکه همه ما به عنوان افرادی بالغ نیاز به درک شدن از جانب دیگران داریم. در کنار این که کودک باید بداند وارد محیط جدید شده است باید توانایی برقراری ارتباط با دیگران را نیز داشته باشد. هر چه کودک شما بتواند در برقراری ارتباط با دیگران و پیدا کردن دوست جدید در محیط جدید موفق باشد محیط مدرسه برایش دلپذیرتر خواهد بود و احساس بهتری خواهد داشت در نتیجه در روند تحصیلی خود نیز بیشتر پیشرفت خواهد کرد.

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید مهارت برقراری ارتباط را به کودک خود آموزش دهید این است که پیش از شروع مدرسه در تابستان دوره‌هایی را با هماهنگی معلم و والدین سایر همکلاسی‌های کودک خود برگزار کنید تا بچه‌ها با هم آشنا بشوند و روز اول مدرسه برای همه روز دلپذیرتری باشد. صبحت کردن و برقراری تماس چشمی مهارت‌های ارتباطی است که باید به کودک خود پیش از شروع روز اول مدرسه آموزش دهید.

لازم است که به کودک خود یاد دهید که برای احساسات دیگران ارزش قائل باشد. بر اساس نظر روان پزشکان بهتر است که به کودک خود فرصت درگیر شدن در چالش‌های احساسی را بدهید و احساس مهر و محبت و شفقت را در آن‌ها پرورش دهید. به کودک خود یاد دهید که در مدرسه با دیگران مهربان باشد و با بداخلاقی و بد رفتاری کردن با دیگران چیزی نخواهد داشت و فقط فرد تنهاتری خواهد شد.

راهنمایی: کودکستان و مهدکودک نقش بسیار زیادی در تربیت کودکان دارند، زمانی که شما کودک خود را به صورت پاره وقت در مهدکودک یا کودکستان ثبت نام می‌کنید و مربیان به آن‌ها مهارت‌های اجتماعی و رفتاری یاد می‌دهند کودک شما با درگیر شدن در فعالیت‌ها و بازی‌های کودکانه مهارت ارتباط با دیگران را به صورت اصولی یاد می‌گیرد.

۵. مهارت‌های اساسی روز اول مدرسه

۵. مهارت‌های اساسی روز اول مدرسه

بیشتر بخوانید: یک مهد کودک مناسب و استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

این که کودک شما بداند که در مدرسه باید چگونه رفتار کند، تقریبا از مهم‌ترین نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه است. کودک شما باید بداند که در کلاس باید در جای خود بشیند، برای بیرون رفتن اجازه بخواهد و هر زمانی چیزی نیاز داشت دست خود را بالا ببرد تا از معلمش اجازه بگیرد. بهتر است پیش از شروع مدرسه به کودک خود نوشتن نام و نام خانوادگی‌اش را آموزش دهید و اگر از آن دسته والدینی باشید که پیش از شروع پیش دبستانی به کودک خود خواندن و نوشتن یاد داده باشید باید به خود افتخار کنید زیرا نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک خود شده‌اید بلکه یک قدم از سایر همکلاسی‌هایش جلوتر است و می‌تواند به دیگران نیز در پیشرفت درسی کمک کند.

کلام آخر از نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه

این که کودکان دقیقا به چه چیزی نیاز دارند در هر کودک متفاوت است، اغلب والدینی که چند فرزندی هستند راه ساده‌تری نسبت به تک فرزندها دارند زیرا بچه‌های بزرگتری که با برادر یا خواهر خود در یک مدرسه درس می‌خوانند یک پشتوانه عاطفی خوب برای کوچکترها در مدرسه هستند.

بهتر است در کیف مدرسه جایی که او بداند، آدرس و شماره تلفن خانه را بنویسید و به او یاد دهید که این آدرس و شماره را حفظ کند. اگر شما هم پیشنهاد دیگری در زمینه نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه دارید می‌توانید آن را با ما در قسمت نظرات وب سایت رسمی کودکت یا شبکه‌های اجتماعی ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید