کودکان، قبل از یادگیری خواندن و نوشتن، بهتر است با اصول اولیه صحبت کردن، شنیدن، درک کردن، مشاهده کردن و نقاشی کشیدن آشنا شوند. این موارد در واقع پایه‌های اصلی سوادآموزی‌اند. والدین نقش مهمی در این مرحله ایفا می‌کنند، در واقع آن‌ها اولین معلم‌های کودک‌اند و فرزندان به کمک والدینشان با دنیای خارج آشنا می‌شوند و درباره چیزهای جدید یاد می‌گیرند. در ادامه این مقاله کودکت، درباره اهمیت مهارت خواندن و راه‌های تقویت آن صحبت خواهد شد.

آموزش خواندن و نوشتن به کودک در ۳ سال اول زندگی او آغاز می‌شود و رابطه نزدیکی با اولین تجربه‌های کودک با کتاب‌ها و داستان‌ها دارد. وقتی کودکان شروع به استفاده از وسایلی مانند کتاب، کاغذ و مدادرنگی می‌کنند، در حال رشد و گسترش مهارت‌های زبانی، خواندن و نوشتن‌اند. براساس پژوهش‌های انجام‌شده، تجربه کار کردن با  این وسایل در سال‌های اول زندگی می‌تواند به پرورش مغز کودکان کمک کند.

اهمیت تقویت مهارت خواندن در کودکان نوپا

اهمیت مهارت خواندن

آموزش اصول خواندن و نوشتن به کودک در سال‌های اول زندگی باعث ایجاد روابط قوی و چندگانه در مغز می‌شود. این ارتباطات در نهایت منجر به رشد مهارت‌های سوادآموزی در سال‌های بعد می‌شود. والدین باید تلاش کنند شرایطی برای کودک به وجود آورند که شکل‌گیری چنین روابطی را در مغز کودک تحریک کند. این شرایط و موقعیت با انجام کارهای فیزیکی شروع می‌شود. برای مثال، کودکان در ابتدا یاد می‌گیرند کتاب را در دست بگیرند، کم‌کم یاد می‌گیرند ورق بزنند یا صفحات آن را مانند اشیاء دیگر بجوند. سپس کودکان شروع به شناسایی تصاویر در کتاب‌ها می‌کنند و یاد می‌گیرند آن‌ها را با اشیایی که در خانه وجود دارد مرتبط کنند. ممکن است کودک با استفاده از تصاویر کتاب داستان‌سرایی کند. او می‌تواند داستان‌های کتاب را تقلید کند یا با مشاهده عکس‌ها حوادث داستان را برای شما بازگو کند.

بیشتر بخوانید: ۱۱ راهکار برای تقویت مهارت خواندن کودک

استراتژی‌هایی برای تقویت مهارت خواندن کودک

زمانی را صرف کتاب خواندن برای کودک کنید

حتما در طول روز زمانی را به کتاب خواندن با کودک اختصاص دهید. در پژوهش‌های بسیاری تأکید شده است که این کار به درک مطلب بهتر، آشنایی با واژگان و رمزگشایی کلمات جدید کمک می‌کند. همچنین، اختصاص زمانی برای کتاب خواندن با کودک او را تشویق می‌کند در آینده اشتیاق بیشتری برای مطالعه کردن پیدا کند.

فراهم کردن وسایل و تجهیزات

مهارت خواندن

تجربه نشان داده است کودکانی که کتاب، دفتر و وسایل متنوع‌تری در زمینه خواندن برایشان مهیاست عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که وسایل جالب و کتاب‌های آموزنده در دسترس کودکان قرار دارد. بعضی از کتاب‌ها را در اتاق خواب کودک قرار دهید تا هر موقع دلش خواست به آن‌ها سر بزند، با این کار، می‌توانید عادت کتاب خواندن را در کودک تقویت کنید. همچنین هنگامی که به مسافرت می‌روید، می‌توانید کتاب و وسایل مورد علاقه کودک را با خود همراه داشته باشید.

الگوی خوبی باشید

تقویت مهارت خواندن

شما نمی‌توانید از کودک انتظار داشته باشید کتاب بخواند در حالی که خودتان در طول روز مشغول تماشای تلویزیونید. الگوی خوبی باشید و اجازه دهید کودکان از شما یاد بگیرند و بفهمند چرا کتاب خواندن خوب است. می‌توانید زمان مطالعه خانوادگی در نظر بگیرید و زمانی از روز، معمولا قبل خواب، را به کتاب خواندن در کنار خانواده اختصاص دهید. همچنین، همه اعضای خانواده می‌توانند یک فصل از کتابی را بخوانند و بعد درباره آن بحث کنند. از کودک بخواهید با صدای بلند برای شما بخواند، این کار توانایی خواندن او را تقویت می‌کند و اعتماد به نفسش را برای خواندن در جمع افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۵ مزیت مهم کتاب خواندن با کودک خود را بدانید و انجام دهید

ترویج فعالیت‌های متنوع مرتبط با مهارت خواندن

خواندن از روی کتاب همیشه هم جذاب نیست و ممکن است به مرور زمان به کاری تکراری و خسته‌کننده تبدیل شود. بنابراین، بهتر است به روش‌های دیگر مطالعه را به بخشی از زندگی کودک تبدیل کنید. برای مثال، می‌توانید کودکان را به خواندن منوی رستوران، فهرست پخش برنامه‌ها، علائم جاده‌ای یا گزارش هواشناسی و سایر فعالیت‌های مرتبط با خواندن تشویق کنید.

کمک به کودک برای غلبه بر مشکلات

معمولا معلم‌ها نمی‌توانند روی همه کودکان تمرکز کنند و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. به همین علت، ممکن است گاهی متوجه مشکلات مربوط به خواندن در دانش‌آموزان نشوند. بنابراین، در نقش پدر و مادر، باید از فرآیند پیشرفت فرزندتان درخواندن آگاه باشید. با او صحبت کنید و اگر در خواندن کلمات یا جملاتی مشکل دارد، به او کمک کنید تا آن را حل کند.

بهترین راه تقویت مهارت خواندن در کودک تشویق او به یادگیری است. به‌مرور کودک درک درستی از اطراف خود پیدا خواهد کرد و اشتیاقش برای کسب اطلاعات بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید