کتاب بسیار ارزشمند الگوی کودک سالم حاصل پژوهش گروه نویسندگان بخش اجتماعی مؤسسه پژوهشی کودکان دنیاست که براساس دیدگاه‌های گوردون آلپورت، ویکتور فرانکل، اریک فروم، کارل راجرز و آبراهام مزلو نوشته شده است. نشر قطره این کتاب را برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ منتشر کرد که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان، اکنون در سال ۱۳۹۸، به چاپ شانزدهم رسیده است. نویسندگان کتاب، مخاطبان کتاب را «والدین، مربیان مراکز آموزشی، مراقبان کودک، برنامه‌ریزان آموزشی و همه کسانی که با کودکان خردسال یا برای آنان کار می‌کنند» معرفی می‌کند.

کتاب الگوی کودک سالم، در ۱۷۵ صفحه، به بررسی کودک سالم از دیدگاه روانشناسان مطرح انسان‌گرا می‌پردازد. دیدگاه‌های هر یک از این پنج روانشناس بر پایه انسان‌گرایی و باور به ضرورت آموزش احترام به حقوق دیگران از سال‌های اولیه تولد به کودک است. از جمله اصول نظریه‌های این روانشناسان می‌توان به وجود آزادی انتخاب برای انسان، ارزش امید برای دستیابی به زندگی بهتر، در نظر گرفتن اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر جامعه برای شناخت افرادی که در آن جامعه زندگی می‌کنند، وابسته بودن سلامت روان به سلامت اجتماعی و سهم هر انسان در بهتر کردن وضعیت دنیا اشاره کرد.

کتاب در پنج فصل به پنج روانشناس می‌پردازد. در هر فصل، بعد از معرفی روانشناس و زندگینامه او، به زبانی ساده و شیوا، نظریات هر اندیمشند را مطرح می‌کند. در عین حال، کتاب به والدین، مربیان و معلمان ایده می‌دهد چگونه با یک الگوی مشخص فکری؛ یعنی، براساس دیدگاه‌های روانشناسی انسان‌گرا، برنامه‌های تربیتی و آموزشی خود را سازماندهی و تدوین کنند.

کتاب الگوی کودک سالم چند ویژگی متفاوت و ارزشمند دارد:

  • کل نظریه هر روانشناس به شیوه و زبانی ساده برای والدین و مربیان معرفی می‌شود.
  • برای هر شاخص مهم، فعالیت‌های پیشنهادی تمرین می‌شود.
  • گروه مؤلفان پیش‌تر تمام فعالیت‌های پیشنهادی این کتاب را تمرین کرده‌اند و دریافته‌اند که این فعالیت‌ها برای بافت فرهنگی و اجتماعی ما بسیار مناسب و مرتبط است.‌

این کتاب ارزشمند فرصتی را فراهم می‌کند تا والدین، مربیان و معلمان کودک بتوانند براساس الگوهای مشخص به حوزه‌های رشدی کودک کمک کنند و شرایط رشدی همه‌جانبه را برای کودکان فراهم کنند.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب می‌توانید به پادکستی که توسط مجموعه کودکت در این زمینه تهیه شده است گوش کنید:

لینک دانلود پادکست

اگر مایل به تهیه کتاب الگوی کودک سالم هستید می‌توانید از طریق لینک زیر برای خرید این کتاب اقدام کنید:

خرید کتاب الگوی کودک سالم

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید