به‌تازگی در پژوهشی مشخص شده است شانس ابتلا به اتیسم در کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده می‌کنند کاهش می‌یابد. گفته شده این مطالعه، که با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه درکسل در فیلادلفیا انجام شده، مطالعه‌ای مشاهده‌ای است. اما براساس یافته‌ها، مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری برای پیشگیری از اتیسم باید بیشتر بررسی قرار شود. اتیسم، که با عنوان اختلالات طیف اتیسم شناخته می‌شود، تعدادی از عوامل تاثیرگذار بر رشد، مشکلاتی در مهارت‌های اجتماعی، ارتباط و رفتار را شامل می‌شود. افراد مبتلا به اتیسم ممکن است ناتوانی‌های ذهنی مانند اختلال در تفکر و یادگیری نیز داشته باشند. براساس مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده، اکنون از هر ۶۸ کودک یک نفر دچار اتیسم است، در حالی که در سال ۲۰۰۲، این آمار از هر ۱۵۰ نفر یک کودک بوده است. طبق نتایج تعدادی از مطالعات انجام‌شده، رژیم مادر در دوران بارداری ممکن است بر خطر ابتلا به اتیسم در فرزندان تاثیر بگذارد.

مولتی ویتامین در دوران بارداری

بیشتر بخوانید: نشانه های اوتیسم در هر ماه از تولد کودک چگونه بروز می کند؟

برای مثال، در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد نشان داده شد که زنانی که اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را در دوران بارداری بیشتر مصرف می‌کنند حدود یک‌سوم کمتر احتمال دارد که کودک مبتلا به اتیسم داشته باشند. همچنین، در مطالعه‌ای دیگر، پژوهشگران به نتیجه‌ای مشابه رسیدند؛ مصرف مولتی‌ویتامین در دوران بارداری ممکن است با کاهش خطر ابتلا به اتیسم در کودکان ارتباط داشته باشد.

مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری و خطر ابتلا به اوتیسم

مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری

طی پژوهشی در سوئد، محققان مطالعه‌ای روی ۲۷۳ هزار و ۱۰۷ مادر و فرزند انجام دادند. کودکان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ به دنیا آمده بودند و تا سال ۲۰۱۱، زمانی که ۴ تا ۱۵ ساله بودند، پیگیری شدند. مکمل‌های مورد استفاده مادران در اولین ملاقات قبل از زایمان ارزیابی شد و مادران، براساس مکمل‌هایی که استفاده می‌کردند، به شش گروه تقسیم شدند: گروهی که فقط مکمل‌های آهن استفاده می‌کردند، آن‌هایی که مکمل اسید فولیک استفاده می‌کردند، مادرانی که مکمل آهن و اسید فولیک استفاده می‌کردند، گروهی که تنها مولتی‌ویتامین‌ مصرف می‌کردند، آن‌هایی که مولتی‌ویتامین‌ و آهن استفاده می‌کردند و در نهایت، مادرانی که مولتی‌ویتامین‌ با اسید فولیک مصرف می‌کردند.

محققان دریافتند کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری از مولتی‌ویتامین استفاده کرده‌اند (با یا بدون آهن اضافی یا اسید فولیک)، در مقایسه با کودکانی که مادرانشان از این مکمل‌ها استفاده نکرده‌اند، با احتمال کمتری به اختلال اتیسم همراه با ناتوانی‌های ذهنی مبتلا شده‌اند. این پژوهشگران به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که هیچ ارتباط پایداری بین استفاده از اسید فولیک، مکمل‌های آهن یا هر دو در دوران بارداری و خطر ابتلا به اتیسم در فرزندان وجود ندارد.

تحقیقات بیشتر در زمینه ارتباط مصرف مولتی ویتامین و اوتیسم

مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری

بیشتر بخوانید: یافته‌های جدید در مورد ارتباط پروبیوتیک ها و اوتیسم که باید بدانید

از آنجا که این مطالعه صرفا مشاهده‌ای است، محققان قادر به اثبات رابطه علت و معلولی میان مصرف مولتی‌ویتامین در دوران بارداری و کاهش ابتلا به اتیسم در کودکان نیستند. آن‌ها می‌گویند: «با توجه به درک فعلی و شواهدی که از اهمیت مکمل‌های غذایی در دوران بارداری حمایت می‌کنند، این نتایج به‌خودی‌خود نباید شیوه فعلی را تغییر دهند.»

همچنین، محققان به محدودیت‌های این مطالعه اشاره می‌کنند. برای مثال، آن‌ها پس از اولین ملاقات قبل از زایمان نمی‌توانستند مصرف مکمل‌ها را در مادران ارزیابی کنند. ممکن است مادری بیان کرده باشد که مکمل مصرف می‌کرده است، اما در واقعیت مکملی استفاده نکرده باشد یا مکمل مصرف کرده باشد، اما گزارش نشده است. با وجود این، پژوهشگران معتقدند این موضوع ارزش انجام پژوهش‌های بیشتر را دارد. نتیجه نهایی این پژوهش این بود که ممکن است مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری با اختلالات طیف اتیسم همراه با ناتوانی‌های ذهنی در کودکان ارتباط معکوس داشته باشد. مطالعه و بررسی بیشتری درباره تغذیه مادران و نقش آن در علت‌یابی اتیسم توصیه می‌شود.

شما هم می‌توانید دانش و تجربیات خود را درباره ابتلا به اتیسم در کودکان، در وب‌سایت کودکت، با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید