در این مقاله قصد داریم درباره مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید و مطالب زیر را بخوانید.

رفتار طبیعی کودک ۷ ساله چگونه است؟
مسائل مربوط به رفتار در کودک هفت ساله چیست؟
نکاتی برخوردی برای والدین در قبال کودک ۷ ساله‌ای که مشکلات رفتاری دارد.

فرزند هفت ساله شما در حال مستقل‌تر شدن است و به آسانی می‌تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد مانند: حمام کردن، لباس پوشیدن و حتی صبحانه آماده کردن. فرزند شما در این سن ممکن است نیاز به نظارت مستمر داشته باشد اما نیاز به راهنمایی و پشتیبانی مداوم نیز دارد.

بچه شما ممکن است بخواهد انتخاب خود را در این مرحله داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است شما رفتار فرزند هفت ساله خود را متفاوت ببینید، ممکن است با تندی جواب شمار را بدهد یا حتی دروغ بگوید. چرا فرزند شما اینگونه رفتار می‌کند؟

تحولات رفتاری زیادی در این سن اتفاق می‌افتد. در اینجا به همه چیزهایی که باید درباره مشکلات رفتاری کودک هفت ساله بدانید و سیاست‌های برخوردی انضباطی که به عنوان والدین می‌توانید اتخاذ کنید اشاره شده است.

۱. رفتار طبیعی کودک ۷ ساله چگونه است؟

هر کودک متفاوت است و رفتار او عمدتا به عوامل مختلفی از قبیل محیط زیست، رشد احساسی و رشد جسمی او بستگی دارد. بنابراین، رفتار یک کودک به شدت تحت تأثیر این عوامل قرار خواهد گرفت. با این حال، در اینجا به برخی از ویژگی‌های رفتاری یک کودک هفت ساله اشاره می‌کنیم. 

رفتار طبیعی کودک ۷ ساله

  • رفتار فیزیکی

    بچه شما در این سن بمب انرژی است و می‌تواند از فعالیت‌های بدنی لذت ببرد. فعالیت‌های جسمانی به کودک شما کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی بهتر و قدرت فیزیکی را به دست آورد.

بچه شما هنوز هم با مشکلات دست خطی خود در این مرحله دست و پنج نرم می‌کند زیرا مهارت‌های حرکتی او هنوز در حال رشد است. به دلیل فعالیت‌های جسمانی زیادی در طول روز، کودک شما به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در این سن نیاز دارد. 

بیشتر بخوانید: از مشکلات رفتاری در کودکان نابغه آگاه هستید؟

  • رفتار اجتماعی

رفتار فرزند شما ممکن است در این سن بسیار دوستانه باشد و همچنین ممکن است مایل به داشتن دوستان زیادی باشید. او همچنین به دوستانش وابسته می‌شود و ممکن است به چند نفر نزدیک شود و ممکن است از دیگران نیز هراس داشته باشد.

  • رفتار شناختی

فرزند شما در این سن ظریت توجه بیشتری پیدا کرده است. او قادر به تمرکز است و حتی دستورات و دستورالعمل‌ها را از شما می‌گیرد. او ممکن است مایل به اشتراک گذاشتن یا انتقال دانش خود و یا آنچه که او در مدرسه آموخته است با دیگران باشد. او همچنین ‌می‌تواند عادت‌های خود را از گروه همسن و سال خود انتخاب کند و همچنین آنها را دنبال کند.

  • رفتار احساسی 

بچه شما در این سن در مورد برخورد با احساساتش به ثبات بیشتری دست یافته است. او ممکن است با هر گونه تغییر ناگهانی و یا جابه‌جایی سازگار می‌شود. اگرچه هنوز ممکن است در کنترل خود مشکل داشته باشد و در طی رشد کردن بهتر شود، اما قطعا در برخورد با موقعیت‌های غیر منتظره بهتر شده است.

۲. مسائل مربوط به رفتار در کودک هفت ساله چیست؟

در اینجا برخی از مسائل رفتاری معمول یا برخی از مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله آمده است:

روانشناسی رفتاری کودک ۷ ساله

  • دروغ گویی

    دروغ گفتن یکی از شایع‌ترین مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله در این سن است. بسیار مهم است که علت اصلی آن را درک کنید. گاهی اوقات بچه‌ها دروغ می‌گویند زیرا نمی‌توانند جدایی جدی بین واقعیت و فانتزی ایجاد کنند. والدین باید شرایط و موقعیت‌هایی را که در کودکی به این رفتار منجر می‌شود، تجزیه و تحلیل کند.

  • اختلال

بچه شما ممکن است از دستورات شما سرپیچی کند یا به سادگی آنچه شما انتظار دارید او انجام دهد. را نادیده بگیرد. گاهی اوقات این رفتار نشانه‌ای است که کودکتان که تلاش می‌کند مرزها و محدودیت‌های خود را با والدین آزمایش کند و تا جایی که بتواند از آن عبور کند. کودکتان ممکن است علایق و ناپسندهایش را ایجاد کند و بنابراین از انجام آنچه که ممکن است انتظار داشته باشید، امتناع کند.

  • نوسانات احساسی

این امر برای بچه‌ها در این سن بسیار رایج است که نوسانات احساسی را تجربه کنند. به این دلیل است که بچه در این سن در آستانه پیش نوجوانی است و دیگر کودک پیش دبستانی نیست که ممکن است او را گیج کند و باعث تغییرات احساسی شود.

  • تمایل به خونگرم بودن در میان جمع

    شما ممکن است متوجه شوید که فرزند کوچک شما بیشتر در میان جمع خونگرم‌تر از حالت عادی است. این ممکن است به دلیل نیاز به جلب توجه والدین باشد. اگرچه این رفتار با چیزی که در این سن اتفاق می‌افتد در تناقض است اما باعث کنترل سردرگمی می‌شود.

  • خشم

خشم یکی از سخت‌‎ترین مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله در این دوران است. ممکن است به عنوان نوسانات خلق و خوی، صحبت کردن، سرخوردگی، تحریک پذیری یا دیگر ویژگی‌های رفتاری توصیف شود. برای یک کودک در این سن احساس خشم و عصبانیت بسیار طبیعی است. با این حال، اگر خشم از کنترل خارج شود یا رفتار اساسی کودکتان را تعریف کند، باید کاری انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانیم کنترل خشم را به کودکان خود آموزش دهیم؟

۳. نکاتی برخوردی برای والدین در قبال کودک ۷ ساله‌ای که مشکلات رفتاری دارد

در اینجا به چند نکته در مورد مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله و نحوه برخورد با آنها در موارد زیر اشاره شده است: 

مشکلات رفتاری کودکان ۷ ساله و درمان آن

  • با فرزند خود صحبت کنید

کودک شما در سن و سالی است که قادر به درک آنچه به او می‌گویید انجام دهد است بنابراین، اولین و مهمترین چیز برای حل هر نوع رفتار با بچه شما این است که با او صحبت کنید.

  • اجازه دهید بچه شما مرزهای خود را بداند

    بچه‌ها که آگاه هستند یا می‌دانند که چه انتظاری از آنها می‌رود، تمایل به رفتار بهتر دارند. پس به فرزند خود در مورد محدودیت‌هایش و آنچه را که می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد بگویید.

  • مثبت باشید

    همیشه در برخورد با فرزند خود یک رویکرد مثبت داشته باشید. اگر احترام می‌خواهید، حتما اطمینان حاصل کنید که برای فرزندتان و انتخاب‌های او احترام قائل هستید. از فریاد زدن یا ترساندن فرزندتان خودداری کنید. به شیوه‌ی خوبی صحبت کنید و مشکل را توضیح دهید.

  • از روش «زمانی برای فکر کردن» استفاده کنید

به جای این که به او بگویید که اشتباهاتی را مرتکب شده است از بچه خود بخواهید که به آرامی بنشیند و در مورد اشتباهات و رفتارهایش فکر کند.

  • از توضیح منطقی استفاده کنید

    سعی کنید توضیحات معتبری را برای تصمیمات و اقدامات خود ارائه دهید و از دادن توضیحات غیر منطقی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش صبوری به کودکان چگونه و با چه فعالیت هایی امکان پذیر است؟

  • در کنار فرزندتان باشید

    به فرزند خود در درک خطاها و اشتباهات خود کمک کنید و سپس مشکلات مختلف را با هم حل کنید. در کنار او باشید و به عنوان یک تیم به رفع مشکل مشغول شوید.

با پیروی از راهنمایی‌های فوق می‌توانید مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله خود را به طور موثر و مسائل مربوط به رفتار آنها را مدیریت کنید. در نهایت، شما ممکن است با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید و بدانید که چه کاری برای حل این مسائل انجام می‌شود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید