شما به عنوان یک مادر، دارای فرصت بی‌نظیر تغذیه ، محافظت و بهبود حال کودک خود هستید. آن هم با یک قابلیت خیلی ساده که در بیشتر زنان وجود دارد: شیر مادر. با اینکه شیر دادن قطعاً چالش‎برانگیز است اما مهم است که مادران با مزایای شیردهی برای مادر و کودک آشنا شده و به انجام آن تشویق شوند. در این مقاله بیشتر با مزایای شیردهی برای مادر و کودک آشنا می‌شویم.

مزایای شیردهی برای مادر و کودک

شیری که نوزاد دلبند شما اینهمه برای آن مشتاق است، دارای میزانی باورنکردنی از عوامل تسکین، رشد و محافظت از سلامت است و این مزایا نه فقط برای نوزاد که برای مادر هم وجود دارند. اگر مزایای شیردهی برای مادر و کودک را بدانید، ساده‌تر می‌توانید با سختی‌ها و چالش‌های آن مقابله کرده و بیشتر از لحظات شیردهی خود لذت ببرید. در این مقاله، با مزایای شیردهی برای مادر و کودک آشنا شوید و مطمئن باشید که دانستن این نکات به شما اعتماد به نفس و اشتیاق بیشتری می‌دهد تا در طول سال اول زندگی کودک یا تا هر زمانی که انتخاب شماست، به او شیر دهید. در ادامه به مزایای شیردهی برای مادر و کودک اشاره می‌کنیم.

باهوش‌تر شدن کودک

مطالعات نشان می‌دهند که بچه‌هایی که منحصراً با شیر مادر تغذیه شده اند، دارای هوش یا IQ بالاتر نسبت به بچه‌هایی هستند که با شیر خشک تغذیه شده‌اند. دلیل این موضوع ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

اتصال میان مادر و کودک، که از شیردهی ناشی می‌شود، قابلیت شناختی کودک را افزایش می‌دهد. چربی فراوان موجود در شیر مادر برای رشد مغز مفید است.

همچنین، پس از ضربه به سر کودک توصیه می‌شود که به مدت چند ساعت به آنها مایعات دهید. شیر مادر در این شرایط به درمان و بهبودی کمک می‌کند.

خلاص شدن از عادت ماهیانه

مزایای شیردهی برای مادر و کودک

بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن قهوه در دوران شیردهی برای کودک ضرر دارد؟

شیردهی باعث آزاد شدن پرولاکتین می‌شود. پرولاکتین سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون، که هورمون‌های ضروری برای ایجاد عادت ماهیانه هستند، را کنترل می‌کند.

این گفته به این معناست که اگر نوزاد شما منحصراً با شیر شما تغذیه نکند، و بدن شما پرولاکتین کافی آزاد نکند، عادت ماهیانه و تخمک‌گذاری ممکن است اتفاق بیفتند. ترشح مقدار بیشتر پرولاکتین به علاوه‌ی تغذیه‌ی تنها با شیر مادر و بدون یک قطره شیر خشک به معنی یک دوره خلاصی از عادت ماهیانه است.

 احتمال پایین‌تر مرگ نوزاد

احتمال بروز مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS در کودکانی که منحصراً یا همراه با شیر خشک، از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر است. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که برای کاهش احتمال SIDS برای مدت دست کم شش ماه یا تا هر زمان که ممکن بود به نوزاد شیر مادر داده شود.

این مزیت ممکن است ترسناک باشد، بخصوص اگر نمی‌توانید نوزاد خود را فقط با شیر خودتان تغذیه کنید و باید از شیر خشک استفاده کنید. اما وحشت‌زده نشوید. تا زمانی که احتیاط‌های لازم را برای جلوگیری از بروز مرگ ناگهانی نوزادان به کار ببندید، تغذیه با شیر مادر به هر میزان که ممکن بود و استفاده از شیر خشک به مقدار کم در ماه‌های اول تولد، برای محافظت از نوزاد شما کافی خواهد بود.

از بین رفتن کالری‌های اضافی شما

مزایای شیردهی برای مادر و کودک

بیشتر بخوانید: با نیازهای غذایی کودک خود آشنایی دارید؟

شیر مادر در هر ۲۸ گرم شامل تقریباً ۲۰ واحد کالری است. نوزادان از تقریباً یک ماهگی در هر بار شیر دادن تقریباً ۵۰ گرم یا بیشتر را دریافت کرده و مادر چیزی در حدود ۸ تا ۱۲ بار در روز به نوزاد خود شیر می‌دهد. بنابراین مادر با شیردهی، دست کم ۳۲۰ واحد کالری را بدون بلند کردن یک وزنه یا انجام یک حرکت ورزشی می‌سوزاند.

این کار قطعاً باعث کم شدن بیشتر اضافه وزن پس از زایمان شما شده و انرژی شما را افزایش می‌دهد. از مزایای شیردهی برای مادر و کودک این است که با شیردهی، شما قادر خواهید بود که زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنید به وزن دلخواه خود برسید.

اما به خاطر داشته باشید که از آنجا که از طریق شیردهی مقدار کالری زیادی را از دست می‌دهید، بسیار مهم است که به طور صحیح غذا خورده و یک رژیم غذایی متعادل را برای حفظ سلامت خود و نوزادتان رعایت کنید.

داروهای طبیعی موجود در شیر مادر

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌ها و ویژگی‌های آرام‌بخش است. در زیر تنها چند مورد از بیماری‌های بسیاری که شیر مادر می‌تواند بهبود دهد آورده شده اند:

  • ورم ملتحمه یا قرمزی چشم
  • تسکین نیش پشه و حشرات دیگر
  • تسکین ترک خوردن و زخم نوک سینه
  • کاهش عوامل عفونت‌ گوش
  • گلو درد

به خاطر داشته باشید:

اگر به کودک خود شیر می‌دهید مهم است که سعی کنید در هر شرایطی، حتی زمانی که بیمار هستید به شیر دادن ادامه دهید. در این صورت، نوزاد می‌تواند آنتی‌بادی‌های مورد نیاز برای دفع کردن بیماری‌ها و ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند را دریافت کند.

داشتن یک پاک کننده‌ی عالی صورت

مزایای شیردهی برای مادر و کودک

بیشتر بخوانید: تغذیه کودک با شیشه شیر چه مشکلاتی دارد؟

احتمالاً این مورد، عجیب‌ترین مورد از مزایای شیردهی برای مادر و کودک باشد و شما ممکن است فکر کنید که چطور کسی متوجه آن شده است، اما با همه‌ی این حرف‌ها این مزیت واقعیت دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نه تنها کمتر در معرض ابتلا به آکنه‌ی نوازادان هستند بلکه منابع مختلف نشان داده‌اند که اسید لاکتیک موجود در شیر مادر یک پاک کننده‌ی عالی صورت و آرایش چشم برای خود مادر نیز می‌باشد.

چگونه از شیر مادر به عنوان پاک کننده‌ی صورت استفاده کنیم:

  • شیر خود را بدوشید و اجازه دهید خنک شود.
  • بعد از شستن صورتتان، کمی از شیر را بر روی صورت بمالید.
  • صورت را با آب ولرم بشویید و آهسته خشک کنید.

نشان داده شده است که شیر مادر درخشندگی طبیعی پوست را بهبود داده و بروز آکنه را کاهش می‌دهد. اگر این مورد برای شما جالب است و شیر فراوان هم دارید، آن را امتحان کنید.

آرام‌ بخش طبیعی برای شما و کودکتان

بگذارید روراست باشیم. مادر بودن وظیفه‌ای دشوار و کاملاً خسته‌کننده است. اما خبر خوب این است که اگر در هنگام شیر دادن راحت باشید (مثلاً بر روی تخت یا وقتی به جای نرمی تکیه داده‌اید)، می‌توانید درک کنید که شیر دادن نه تنها برای نوزاد بلکه برای خودتان هم چقدر آرامش‌بخش است.

اکسی توسین آزاد شده در هنگام شیردهی سرماخوردگی را از هر دو شما دفع می‌کند بنابراین بهتر می‌توانید استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین راهکار برای ترک عادت پستانک در کودک کدام است؟

فایده‌های شیر مادر بیشتر از سیر کردن شکم نوزاد است

همچنان که سینه‌های شما دردناک و پر از شیر می‌شوند و کودک گرسنه‌ی شما گریه می‌کند و دست‌های خود را در انتظار شیر می‌مکد، ممکن است اینطور به نظر برسد که تمام کاری که می‌توانید با شیر دادن انجام دهید، رفع گرسنگی اوست اما شگفت‌انگیز است که شیر دادن یکی از مهم‌ترین و مفیدترین کارهایی است که می‌توانید به عنوان مادر انجام دهید.

بنابراین اگر در حال حاضر به نوزاد خود شیر می‌دهید و این کار برای شما چالش‌برانگیز و دشوار است، این کار را متوقف نکنید. مزایای شیردهی برای مادر و کودک را به خاطر بسپارید و قدرت‌های ماورایی را که در سینه‌های شما قرار گرفته اند بپذیرید و به خوبی از آنها استفاده کنید.

شما هم اگر از مزایای شیر دادن به کودک آگاه هستید یا آن را تجربه کرده‌اید حتما از طریق وبسایت کودکت با مادران جوان به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید