علائم بزرگ شدن نوزاد شما در هفته بیستم زندگی کودک نمایان می‌شود. بدون شک شما باید از نحوه‌ی رشد کودک خود مطلع باشید تا از تماشای این مرحله از زندگی نوزاد خود لذت ببرید. برای آگاهی از علائم و نکات مربوط به هفته بیستم رشد کودک در این مقاله با کودکت همراه باشید.

هفته بیستم رشد کودک چگونه است؟

نکات بسیاری در مورد هفته بیستم رشد کودک وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید. بسیاری از تغییراتی که در رفتار نوزاد خود مشاهده می‌کنید جزئی از مراحل رشد فرزند در این دوره است، پس بیش از حد هیجان‌زده نشوید؛ زیرا نوزاد شما به مرور شگفتی‌های بیشتری را به شما نشان خواهد داد. وزن نوزاد در هفته بیستم باید بین ۵/۵ تا ۶/۵ کیلوگرم باشد، هرچند در مواردی ممکن است وزن کودک اندکی متفاوت باشد. اگر نگران اضافه وزن یا کمبود وزن کودک خود هستید، بهتر است به پزشک اطفال مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته نوزدهم رشد کودک

علائم قابل توجه در هفته بیستم رشد کودک

رشد کودک

علائم زیر از مهم‌ترین نشانه‌های ورود فرزند شما به هفته بیستم زندگی است:

۱. احتمالا در هفته بیستم رشد کودک متوجه می‌شوید که نوزاد شما اقدام به انجام کارهای کوچکی مانند اشاره کردن به اجسام و پنهان‌ کردن اسباب بازی‌ های خود می‌کند که تاکنون قادر به انجام آن‌ها نبوده است. این نشانه‌ها یک گام بزرگ در زندگی فرزند شما هستند.

۲. ممکن است تغییراتی را در رفتار نوزاد خود مشاهده کنید که تاکنون ندیده‌اید. به عنوان مثال، گاهی اوقات کودک شما کاملا غیر اجتماعی و خجالتی می‌شود یا در مواقعی ناگهان شروع به بازی با سایر کودکان می‌کند.

۳. عادت‌های غذایی فرزند شما به مرور تغییر می‌کنند که این امر بر روند رشد او تاثیرگذار است.

۴. ممکن است دندان‌ها در هفته بیستم رشد کودک درآیند. در این صورت فرزند شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

۵. در این هفته بیستم رشد کودک ممکن است رفتارهایی مانند دادوبیداد و بداخلاقی را در فرزند خود مشاهده کنید. بروز این رفتارها در این مرحله بسیار طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست.

تغذیه

عادت‌های غذایی در هفته بیستم رشد کودک دچار تغییرات زیادی می‌شود. برای مثال فرزند شما به غذاهای سفت گرایش بیشتری پیدا می‌کند و حتی ممکن است کودک در حین غذا خوردن به برخی از اجسام چنگ بزند. این مرحله از رشد کودک به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد؛ زیرا خوردن هر جسم کوچکی می‌تواند باعث خفگی شود. هفته بیستم رشد کودک، زمانی برای کسب تجربه و آزمایش است، پس باید نسبت به سلامت و امنیت او اطمینان حاصل کنید.

خواب

هفته بیستم رشد کودک

در هفته بیستم کودک شروع به چرخیدن و غلتیدن می‌کند. بنابراین ممکن است کودک در حالت نامناسبی قرار بگیرد و شما باید به او کمک کنید. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که والدین در هفته بیستم رشد کودک با آن مواجه می‌شوند، تغییر الگوی خواب است که با داشتن یک برنامه زمانبندی مناسب حل می‌شود. والدین باید در هنگام خواب گاهی موقعیت نوزاد را چک کنند و البته در نظر داشته باشند هنگامی‌ که کودکدر خواب حرکت می‌کند، خوب می‌داند چگونه به حالت مناسب بازگردد.

بیشتر بخوانید: مراقبت از کودک بیمار و نکات مفیدی برای والدین در این زمینه

مراقبت و نگهداری از نوزاد بیست هفته ‌ای

آگاهی از نکات زیر برای نگهداری و مراقبت در هفته بیستم رشد کودک الزامی است:

۱. کودک شما در این بازه زمانی اقدام به برقراری ارتباط با دیگران می‌کند، پس هنگامی که در مکان‌های عمومی هستید باید به این نکته توجه کنید.

۲. غذاهای مناسب و قابل مصرف را در اختیار فرزند خود قرار دهید.

۳. در هفته بیستم رشد کودک شما انتخاب می‌کند که چه رفتارهایی را از خود بروز دهد که گاهی ممکن است این رفتارها مطابق نظر شما نباشند. در این موارد باید خونسرد باشید.

۴. همواره به تغذیه‌ی سالم فرزند خود اهمیت دهید و هرگز شیر دهی را متوقف نکنید.

آزمایش ‌ها و واکسیناسیون

والدین موظف هستند تا با مراجعه به پزشک در مورد آزمایش‌ها و واکسیناسیون کودک، اطلاعات لازم را کسب کنند. اکثر آزمایش‌ها و واکسناسیون تا هفته هجدهم رشد کودک انجام می‌شود. برخی از این آزمایش‌ها، آزمایش سرخک، اوریون، سرخجه و هپاتیت آ هستند. در طول دوره‌ی واکسیناسیون ممکن است دمای بدن کودک افزایش یابد که این امری طبیعی است.

بازی‌ ها و فعالیت ها

هفته بیستم رشد کودک

از هفته بیستم رشد کودک شما بازی می‌کند. برخی از وسایلی که می‌توانید در اختیار کودک خود قرار دهید، ‌عبارتند از کاغذ، عروسک‌های بزرگ و اسباب‌بازی‌هایی که خیلی کوچک نیستند. دقت داشته باشید که والدین هیچگاه نباید مانع بازی کودک شوند و در عین مراقبت از فرزند خود به او فرصت شکوفایی و خلاقیت دهند.

بیشتر بخوانید: لند آرت با کودک را چگونه اجرا کنیم

مراجعه به پزشک اطفال

تا زمانی که فرزند خردسال در منزل دارید، باید به پزشک اطفال مراجعه کنید. کودکان به دلیل رشد، همواره در معرض بیماری و آسیب‌های جسمی هستند. یکی از مواردی که والدین باید به آن توجه داشته باشند، حساسیت کودک به برخی از غذاهای جدید است، از این‌رو قبل از غذا دادن به کودک، غذای جدید را تست کنید. موارد دیگری که نیاز به توجه دارند بیماری‌هایی از قبیل اسهال، عفونت، مشکلات تنفسی و بسیاری از رفتارهای غیر عادی در کودک هستند.

قطعا شما در هفته بیستم رشد کودک خوشحال هستید که مسیر پر فراز و نشیب بارداری، زایمان و مراحل اولیه رشد نوزاد خود را طی کرده‌اید و اکنون در حال تماشای خنده، گریه و بازی او هستید. پس حتما موفقیت خود را جشن بگیرید و در حین مراقبت از فرزند خود، زمینه‌ی پیشرفت و خلاقیت هرچه بیشتر او را فراهم سازید.

فراموش نکنید با دنبال کردن مجموعه مقالات رشد هفته به هفته کودک می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد مراحل رشد کودک خود در هفته‌های آغازین زندگی کسب کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید