شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که بعد از گرفتن کودک از شیر، چه غذا‌هایی برای او مناسب است. در واقع مراحل غذا خوردن کودک به چه نحوی انجام می‌شود. غذا‌های جامد و نیمه‌جامد متنوعی برای تغذیه کودک وجود دارد و ممکن است انتخاب آنها برایتان سخت باشد یا نگران مضر بودن این خوراکی‌ها برای سلامت فرزندتان باشید. در ادامه می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره مراحل غذا خوردن کودک در اختیارتان قرار دهیم.

برای نوزاد تازه متولد شده، تغذیه با شیر مادر یا شیر‌خشک مناسب است. هر چه بیشتر رشد می‌کند، باید غذای بیشتری بخورد. بهتر است ابتدا با غذا‌های آبکی و نیمه‌جامد مانند سوپ شروع کنید و بعد از پایان سال اول زندگی‌اش، غذا‌های جامد را به او معرفی کنید.

مراحل غذا خوردن کودک

آب

مهارت های غذا خوردن کودک

شما باید از شش ماهگی به کودک خود آب دهید. زیرا قبل از شش ماهگی معده کودک، کوچک است و قبل از آن باید مواد مغذی را از شیر‌خشک و شیر مادر دریافت کند. از سن ۶ تا ۸ ماهگی که کودک خوردن غذا‌های جامد را شروع می‌کند، می‌توانید با فنجان به او آب دهید.

بیشتر بخوانید: آب دادن به نوزاد از چند ماهگی باید شروع شود؟

غذا‌های جامد

سن چهار تا هفت‌ماهگی زمان مناسبی برای تغذیه کودک با غذا‌های جامد است. در این سن بازتاب مکیدن از بین می‌رود. این بازتاب مانع از غذا خوردن کودکان خواهد شد و تنها فعالیت مکیدن را برای آنها تسهیل می‌کند. بنابراین در کودکانی که از سینه‌مادر تغذیه کرد‌ه‌اند، معمولا مدت بیشتری (سه ماه) طول می‌کشد تا مصرف غذا‌های جامد را شروع کنند.

تغییر از پوره به غذا‌های جامد

غذاهای جامد برای کودک

پوره و غذا‌های پخته اولین قدم برای خوردن غذا‌های جامد است. باید کودکان را به تدریج وارد دنیای خوراکی‌هایی جامد کرد. از سوپ شروع کنید و بعد به پوره و غذا‌های جامد برسید. نیازی نیست منتظر دندان درآوردن کودک بمانید، چون لثه‌های کودک قدرت له کردن غذا‌های نرمی مانند برنج و عدس پخته را دارد.

نشستن روی صندلی بلند

به زودی کودک می‌تواند سر و گردن خود را نگاه دارد و به کمک محافظ، روی صندلی بنشیند. ممکن است کودک در ابتدا فقط علاقه‌مند به نشستن روی صندلی بلند باشد و مدت زیادی طول بکشد تا آمادگی خودش را برای غذا خوردن روی صندلی نشان دهد.

بیشتر بخوانید: غذاهای مناسب برای کودک زیر یکسال کدامند؟

غذا‌های انگشتی

بین هفت تا یازده ماهگی کودک می‌تواند مصرف غذا‌های انگشتی را شروع کند. او آمادگی و اشتیاقش را برای گرفتن غذا‌های انگشتی نشان می‌دهد. او از خوردن غذا‌های نرمی مانند هویج، ماکارونی و مرغ در اندازه‌های لقمه‌ای لذت می‌برد. در سن یازده ماهگی او یاد می‌گیرد که از انگشتانش برای برداشتن غذا به جای له کردن و چنگ زدنشان استفاده کند.

غذا‌های آلرژی‌زا

غذاهای آلرژی زا برای کودک

برخی از متخصصان می‌گویند مصرف غذا‌های آلرژی‌زا توسط کودک باید از زمانی باشد که او شروع به راه رفتن کرده است. البته اگر در خانواده شما سابقه حساسیت نسبت به غذا‌ها وجود ندارد، می‌توانید غذا‌هایی مانند تخم‌مرغ و ماهی را پیش از این سن هم به او بدهید.

  • استفراغ کردن یا داشتن درد و مشکل هنگام غذا خوردن
  • اسهال یا یبوست مزمن
  • به سختی جویدن غذا‌‌ها و وابستگی کودک به خوردن پوره‌ها
  • نگاهداشتن غذا به مدت طولانی در دهان
  • حساسیت پوستی به محض خوردن برخی از غذا‌ها

برای معرفی غذا‌های جدید و جامد به کودک به هیچ وجه عجله نکنید. اجازه دهید کودکت از بافت، طعم و رنگ غذا‌ها لذت ببرد و احساس خوشایندی هنگام غذا خوردن داشته باشد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید