اگر فکر می‌کنید تولد فرزندان دوقلو و رسیدگی به آن‌ها در روزهای اول تولد کار دشواری است، احتمالا هنوز به سال‌های پیش‌دبستانی فکر نکرده‌اید. احتمالا با بزرگ شدن دوقلوها، از اینکه مدام باید کارهای مربوط به آن‌ها را انجام دهید خسته و کلافه خواهید شد.  تربیت  و مدیریت دوقلوها وظیفه‌ای چالش‌برانگیز است و این چالش، وقتی مدام با هم دعوا می‌کنند، سخت‌تر می‌شود. اگر به‌موقع مداخله نکنید، درگیری آن‌ها به‌مرور زمان بدتر می‌شود. در این مقاله، به نکاتی درباره رسیدگی به دعوای دوقلوها اشاره شده است که به کار بستن آن‌ها در مدیریت این موقعیت کمک بسیاری خواهد کرد.

معمولا علت دعوای دوقلوها چیست؟

دوقلوها

دوقلوها، مانند سایر خواهر و برادرها، اغلب با هم دعوا می‌کنند. معمولا این درگیری‌ها از نوپایی شروع می‌شود و بر سر مسائلی مثل هل دادن یکدیگر یا اسباب‌بازی مورد علاقه است. البته نوع درگیری و دعوای آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. هل دادن، کتک زدن، گاز گرفتن، کشیدن موهای یکدیگر، چنگ زدن بازوها و در نهایت گریه کردن از انواع دعواهاست. دعواهای خواهر و برادری در این سن کاملا طبیعی است و بخشی از مراحل رشدی آن‌هاست. در این مرحله، آن‌ها نحوه مذاکره با هم را یاد می‌گیرند و این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند هویت خود را کشف کنند و آن را شکل دهند. به مرور زمان، این درگیری‌ها از بین می‌رود.

مقاله مرتبط: والدین چگونه می توانند دعوای کودکان را بهتر مدیریت کنند؟

چگونه می توان به دعوا و رقابت بین دوقلوها رسیدگی کرد؟

اگرچه در ابتدا رقابت و درگیری دوقلوها چندان نگران‌کننده نیست، اما والدین باید به آن رسیدگی کنند و مطمئن شوند این رقابت به‌ هیچ‌ عنوان به رابطه آن‌ها با یکدیگر لطمه‌ نمی‌زند. روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود به شما، در مدیریت این موقعیت و بازگرداندن صلح و صفا به خانه کمک می‌کند:

۱. هر دوی آن‌ها را تائید کنید

وقتی دیدید دعوایی در حال رخ دادن است، بلافاصله مداخله کنید و دوقلوهایتان را آرام کنید. برای اینکه منصف باشید، به هر دوی آن‌ها اجازه صحبت کردن بدهید. در ابتدا، یکی را مقصر بدانید و دیگری را قربانی، سپس این نقش‌ها را جابجا کنید. در این شرایط، هر دو نفر برای بیان نظراتشان شانس دارند و پس‌ از آن می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. وقتی دوقلوها را آرام می‌کنید، بسیار مهم است که منصف باشید. اینکه همیشه طرف یکی را بگیرید باعث می‌شود کودک دیگر احساس بدی داشته باشد و این احساس به خشونت تبدیل شود. بنابراین، مهم است که آن‌ها را تائید و اشتباهاتشان را گوشزد کنید.

۲. باثبات باشید

بی‌ثباتی در رفتار یعنی امروز یک قانون بگذارید و فردا آن را فراموش یا نقض کنید. معمولا یکی از دلایل درگیری‌های بین دوقلوها بی‌ثباتی والدین است. بنابراین، یکی از وظایف شما این است که مطمئن شوید فرزندانتان از قوانین پیروی می‌کنند. به آن‌ها توضیح دهید که چرا رفتارشان درست نیست و دلایلتان را در این‌باره بیان کنید. بی‌ثباتی در اجرای قوانین آن‌ها را گیج می‌کند و تفاوت درست و غلط را یاد نخواهند گرفت. همچنین، قوانین باید برای هر دوی کودکان یکسان باشد.

دعوای دوقلوها

مقاله مرتبط: چگونه باید دعواهای خواهر برادری را مدیریت کنیم؟

۳. خروج از خانه

یکی از بهترین روش‌ها برای آرام کردن دعوای دوقلوها (یا تمام کودکان) بیرون رفتن از خانه است. اگر نگرانید که این کار دعوا را به دنیای خارج منتقل می‌کند، بهتر است برای مدت کوتاهی آن را تحمل‌کنید. وقتی از خانه بیرون می‌روید و به محیط جدیدی وارد می‌شوید، فرزندانتان آرام خواهند شد و در خلق‌وخوی بد آن‌ها معجزه‌ای اتفاق خواهد افتاد. ممکن است کودکان مدت طولانی در خانه مانده و نیاز به تخلیه انرژی داشته باشند. قدم زدن در محله یا تغییر محیط می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

۴. کودکان را برای مدتی از هم جدا کنید

دوقلوها ترجیح می‌دهند، چه در مهدکودک و چه با دوستان، همیشه و در همه حال با هم باشند. خانه نیز از این قضیه مستثنی نیست، بنابراین، بیشتر اوقات، با اعصاب هم بازی می‌کنند. اگر هر کاری را امتحان کردید و مؤثر نبود، بهتر است آن‌ها را برای مدتی از هم جدا کنید. اگر یکی از آن‌ها برای مدتی از خانه خارج باشد، دیگری کسی را برای دعوا کردن نخواهد داشت و به این ترتیب، برای مدتی در خانه آرامش حاکم خواهد شد. همچنین، ضرب‌المثلی در این‌باره می‌گوید فاصله قلب‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند، پس جدا کردن آن‌ها موجب می‌شود دلتنگ هم شوند و از دعوا دست بردارند.

مقاله مرتبط: به جای عصبانیت از کودک خود مکث کنید

۵. آرامش خود را حفظ کنید

اگر می‌خواهید دعوای دوقلوها را متوقف کنید، باید از داد زدن خودداری کنید. اگر سرشان داد بزنید، ممکن است از شما تقلید کنند، پس بهتر است راه دیگری را امتحان کنید. چند نفس عمیق بکشید یا به موسیقی گوش کنید. از اتاقی که دوقلوها در حال دعوا هستند خارج شوید و به آن‌ها اجازه دهید مشکلاتشان را خودشان حل کنند. آرامشتان را حفظ کنید، چون شما الگوی فرزندانتان هستید و آن‌ها با دیدن شما نحوه کنترل و مدیریت هیجانات و احساساتشان را یاد می‌گیرند.

۶. به صورت فردی به آن ها توجه کنید

روش مؤثری برای جلوگیری از اختلاف‌نظر و دعوای دوقلوها توجه فردی و مساوی به آن‌هاست. شما می‌توانید زمان‌هایی را برای چیدن پازل یا خواندن کتاب با آن‌ها اختصاص دهید. در حقیقت، کاری انجام دهید که بفهمند به طور اختصاصی برایشان وقت صرف می‌کنید. صرف زمان اختصاصی برای هر یک از کودکان به آن‌ها احساس مهم و دوست‌داشتنی بودن می‌دهد و رابطه آن‌ها را به عنوان دوقلو بهبود می‌بخشد.

۷. مذاکره کنید

سعی کنید برای دوقلوهایتان، در هر فعالیتی که می‌خواهند با هم انجام دهند، موقعیت برد ـ برد ایجاد کنید. این کار می‌تواند در حفظ صلح و آرامش میان آن‌ها به مدت طولانی مؤثر باشد. به یکی از آن‌ها اجازه دهید نوع بازی را انتخاب کند و پس از انجام آن بازی، نوبت انتخاب را به کودک دیگر بدهید. آن‌ها را تشویق کنید برای هر کاری که می‌خواهند انجام دهند نوبت را رعایت کنند و به‌آرامی آن‌ها را به سمت نتیجه برد ـ برد سوق دهید.

۸. به آن‌ها اخطار دهید

دعوای دوقلوها

در نقش پدر یا مادر، وظیفه دارید به فرزندتان آموزش دهید درگیری‌هایشان را خودشان حل کنند. بیشتر دوقلوها دوست دارند با هم بازی کنند و همین امر نیز در برخی موارد موجب درگیری می‌شود، ولی از آنجا‌ که آن‌ها سن کمی دارند، نمی‌توانند این درگیری‌ها را بین خودشان حل کنند. به آن‌ها اخطار دهید که اگر دفعه بعدی مجبور به مداخله شوید، باید یک ساعت به شما کاری نداشته باشند و خودشان کارهایشان را انجام دهند. این کار رفتار آن‌ها را تغییر و دعواها را کاهش می‌دهد.

۹. قانون علت و معلول را به آن‌ها بیاموزید

کودکان در ابتدای زندگی‌شان به‌‌ندرت تاثیر عملی مثل کتک زدن یا تنه زدن به هم را متوجه می‌شوند. به همین منظور، وقتی یکی از آن‌ها دیگری را گاز می‌گیرد یا او را کتک می‌زند، چهره‌ای غمگین به خود بگیرید و بگویید: «آخ! واقعا درد داشت».

مقاله مرتبط: با راهکارهایی مفید و سازنده برای تقویت حرف شنوی کودک آشنا شوید

۱۰. محرک‌ها را از بین ببرید

به دنبال چیزهایی بگردید که باعث دعوای دوقلوها می‌شود. در نقش پدر یا مادر، باید از اسباب‌بازی‌ها یا چیزهایی که آن‌ها را برای دعوا با یکدیگر تحریک می‌کند آگاه شوید و مطمئن شوید هیچ‌گاه با آن وسیله تنها نمی‌مانند. علاوه بر این، دوقلوها وقتی خسته‌اند بیشتر با هم دعوا می‌کنند، پس وقتی وقوع این دعوا را نزدیک دانستید، سعی کنید در اطراف آن‌ها باشید. این امر زندگی را برای همه راحت‌تر می‌کند.

خشونت در سن نوپایی رفتاری ناخواسته و طبیعی است و با این‌ حال، کودکان به‌سرعت واکنش به موقعیت‌های منفی را درک می‌کنند و یاد می‌گیرند که والدین این رفتار را تائید نمی‌کنند. شما با حفظ آرامش و باثبات بودن در چنین شرایطی و دانستن شیوه‌های فرزندپروری می‌توانید دعوای دوقلوها را به حداقل برسانید و صلح و آرامش را در خانه برقرار کنید.

اگر شما هم صاحب فرزند دوقلو هستید، حتما تجربیات خود را در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید