داشتن دندان‌های سالم یکی از نشانه‌های سلامت و بهداشت دهان و دندان است. برخی از مردم هر کاری انجام می‌دهند تا هنگام لبخند زدن، دندان‌های سفید و سالمی داشته باشد. این فعالیت‌ها شامل شست و شوی مرتب و روزانه دهان و دندان و استفاده از مواد سفید‌کننده دندان خواهد شد. اما گاهی ممکن است لکه سفید روی دندان غافلگیرتان کند.

این لکه‌ های سفید روی دندان، متفاوت از رنگ معمول و عادی دندان‌های شما است. ممکن است این لکه سفید روی دندان نشان‌دهنده خراب شدن آنها باشد، بنابراین خیلی مهم است که علت واقعی آن را کشف کنیم. در ادامه به علت این مشکل و راه‌های درمانی آن می‌پردازیم.

علت ایجاد لکه سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان

معمولا بروز لکه سفید روی دندان علت‌های مختلفی دارد و آن را می‌توان به بیش از یک علت، مرتبط ساخت. معمولا دندان‌پزشک ابتدا علت این مشکل را تشخیص می‌دهد و راه‌حل درمانی مناسب با آن را در نظر می‌گیرد. علل رایج لکه های سفید روی دندان از این قرار است:

رژیم غذایی

خوردن بیش از حد غذا‌های اسیدی باعث بروز لکه های سپید روی دندان می‌شود. غذا‌های اسیدی باعث از بین رفتن مینای دندان خواهد شد. مینای دندان ماده‌ای است که از دندان‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. اگر رژیم غذایی ما حاوی مقادیر زیادی قند و شکر باشد، این مواد قندی، باعث ایجاد پلاک‌های سپیدی روی دندان خواهد شد. این مواد در نهایت باعث از بین رفتن مینای دندان خواهد شد. غذا‌های اسیدی و نوشیدنی‌هایی مانند سودا و خوردن میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت به مرور باعث ایجاد این لکه‌ها خواهد شد. ریفلاکس اسیدی هم یکی دیگر از علت‌های این لکه‌ها است. همان‌طور که مینای دندان شما از بین می‌رود، حساسیت نسبت به غذا‌های سرد و گرم را تجربه می‌کنید.

بیشتر بخوانید: زمان دندان درآوردن کودک شما چه وقتی است؟

فلوروز

فلوراید دندان‌ها را تقویت و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند. اما فلوراید بیش از حد می‌تواند به دندان‌های در حال رشد آسیب بزند و تاثیر منفی روی سلامت آنها داشته باشد و باعث پوسیدگی و تغییر رنگ آنها شود. این مسئله ممکن است به دلیل بلعیدن فلوراید توسط بچه‌ها یا مصرف نوشیدنی‌های حاوی فلوراید باشد.

هیپوپلازی ( نقص مینای دندان)

گاهی اوقات مینای دندان کمتر از میزان معمول آن است. ممکن است این مسئله به دلیل مشکلات تغذیه‌ای و کمبود مواد معدنی اتفاق بیفتد. مصرف آنتی‌بیوتیک برای قطع تب ممکن است مانع جذب مواد معدنی شود. همچنین برخی از بیماری‌ها مانند سلیاک مانع از جذب مواد مورد نیاز بدن خواهد شد.

تجمع پلاک

گاهی ممکن است این لکه‌ها به دلیل تجمع باکتری‌ها روی دندان ایجاد شده باشند. این مسئله به دلیل کوتاهی در حفظ بهداشت دندان‌ها است. در صورتی که به طور مرتب مسواک نزنید یا از نخ دندان استفاده نکنید و همچنین در صورت استفاده طولانی‌مدت از ارتودنسی باشد. عدم رعایت کافی بهداشت دهان و باقی ماندن باکتری‌ها بین کراکت‌ها موجب این لکه‌های سفید خواهد شد.

خوابیدن با دهان باز

شاید گاهی که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید، متوجه وجود لکه‌های سفید روی دندانتان بشوید که بعد از چند ساعت از بین می‌رود. این لکه‌های سفید به دلیل کمبود آب در سطح مینای دندان است. بعد از بیدار شدن و رسیدن آب به مینای دندان این لکه‌ها از بین می‌روند. در صورت سرما‌خوردگی به علت باز بودن دهانتان ممکن است با این لکه‌ها بیشتر مواجه شوید.

درمان لکه های سفید روی دندان

علت لکه های سفید دندان

وجود لکه سفید روی دندان ممکن است باعث آزار شما شود. در ادامه با روش‌هایی برای درمان آن آشنا می‌شویم.

میکروآبریژن

در این روش بافت معیوب سطحی مینای دندان ساییده می‌شود. این روش تا حدود زیادی می‌تواند لکه‌های سفید را از بین ببرد.

بلیچینگ

این یکی از روش‌های سفید کردن دندان است که تحت نظارت پزشک انجام شود. این روش به تعادل رنگ مینای دندان کمک می‌کند.

لامینیت ونیر چینی

بسته به میزان لکه‌های سفید روی دندان ممکن است پزشک بخواهد با آن را با یک روکش چینی بپوشاند.

چانه‌بند

می‌توانید هنگام خواب، از چانه‌بند استفاده کنید تا دهانتان باز نماند. این کار از بروز لکه‌های سفید جلوگیری می‌کند.

قطره‌های ضد گرفتگی بینی

اگر دچار عفونت ویروسی یا سرما‌خوردگی شده‌اید، می‌توانید از قطره‌های ضد گرفتگی بینی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت مسواک زدن را با سه روش ساده به کودک آموزش دهید

پیشگیری از بروز لکه‌ سپید روی دندان

بهداشت دهان و دندان

برای جلوگیری از بروز لکه‌های سفید روی دندان، سعی کنید که همیشه بهداشت دهان و دندان خودتان را رعایت کنید. این کار‌ها شامل مسواک زدن و کشیدن نخ‌دندان است. بعد از هر وعده غذایی دندان دهان و دندان خود را بشویید. می‌توانید برای کاهش پلاک از مسواک برقی استفاده کنید.

همچنین به پیشنهاد دندان‌پزشک خود می‌توانید از خمیر‌دندانی استفاده کنید که مینای دندانتان را بازسازی می‌کند. خوردن شکر و غذا‌های اسیدی می‌تواند باعث بروز لکه‌های سفید شود. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است آن را ترک کنید تا سلامت خود و فرزندتان حفظ شود. همچنین مراقب باشید که کودکان خمیر‌دندان را نبلعند و در صورت لزوم مقدار نوشیدنی‌‌های روزانه حاوی فلوراید کودکت را کنترل کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید