به هفته سی و هفتم بارداری خوش آمدید. در این دوران دیگر به زایمان نزدیک شده‌اید و تمام اعضای بدن فرزندتان تشکیل شده است. حالا او می‌تواند بدون هیچ مشکلی در جهان بیرون از شکم مادر هم زندگی کند. در این هفته، ناخن‌های فرزند دلبندتان هم رشد کرده است. به همین خاطر وقتی به دنیا می‌آید، ناخن‌ها، انگشتانش را پوشش می‌دهند. هورمون‌های وابسته به جفت با ارسال سیگنال‌های شیمیایی به مادر دستور به شروع فرایند شیردهی می‌دهند. بندناف هم با انتقال پادتن‌هایی به بدن نوزاد او را در برابر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت مقاوم می‌کند. در ادامه مجموعه مقالات علائم بارداری هفته به هفته امروز در مورد هفته سی و هفتم بارداری بیشتر صحبت می کنیم.

تغییرات نوزاد  و بدن مادر در هفته سی و هفتم بارداری چگونه است؟

هفته ۳۷ بارداری - تغییرات

در هفته سی و هفتم بارداری دیگر شش‌های نوزاد کامل شده‌اند و امکان تنفس برای او در خارج از شکم مادر مقدور است. تنفس هوا از طریق تولید لیپوپروتئینی به نام سورفکتانت (surfactant) یا ماده فعال سطحی انجام می‌شود. وزن بچه در این هفته حدودا ۲/۸ کیلوگرم یعنی به اندازه وزن یک بچه‌کانگورو است.

بدن مادر هم دچار تغییراتی در این دوران می‌شود. مایع آمنیوتیک به خاطر بزرگ‌تر شدن بچه در شکم مادر کاهش پیدا می‌کند و انقباضات برکستون هیکز (Braxton Hicks) در بدن مادر بیشتر می‌شود. این انقباضات نوعی از انقباض کاذب هستند که قبل از زایمان به وجود می‌آیند.

بیشتر بخوانید: هفته سی و ششم بارداری چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم بارداری در هفته سی و هفتم چیست؟

کماکان مشکلات و محدودیت‌هایی در جسم مادر وجود دارد. در ادامه به نمونه‌ای از این علائم اشاره می‌شود:

سوزش معده

با قرار گرفتن بچه درون شکم مادر و رشد مداوم آن تا به دنیا آمدن، اعضای درونی بدن مادر به شدت فشرده می‌شوند و تحت فشار قرار می‌گیرند. فشاری که به مادر وارد می‌شود، عوارض و مشکلاتی مانند سوزش معده را به وجود می‌آورد.

لکه‌بینی

دیدن لکه‌های خونی در هفته سی و هفتم بارداری طبیعی است. زیرا دهانه رحم در این شرایط به شدت تحریک‌پذیر و حساس می‌شود و خون‌ریزی در حد لکه در هنگام آمیزش جنسی احتمالی یا سایر محرک‌ها، طبیعی است.

بی‌خوابی

به دلیل وضعیت بدن و بزرگ شدن شکم، نیاز مکرر به ادرار و نگرانی‌های رایج این دوران، معمولا مادران در هفته سی و هفتم بارداری به راحتی نمی‌خوابند و بعضی‌اوقت دچار بی‌خوابی می‌شوند.

علائم زایمان چیست؟

هفته ۳۷ بارداری - زایمان

احتمال زایمان در هفته سی و هفتم بارداری بسیار زیاد است. علائمی در این هفته بروز پیدا می‌کند که نشان از آمادگی مادر و بچه برای ورود به فرایند زایمان دارند:

انقباضات منظم

قبل از زایمان، مادر در ناحیه شکمی دچار انقباضاتی می‌شود که به طور منظم و با پیوستگی خاصی بروز پیدا می‌کنند. انقباضات منظم را نباید با انقباضات کاذبی که موسوم به برکستون هیکز هستند، اشتباه گرفت. علائم و شکل هر دو انقباض نام‌برده مشابه است اما از روی بسامد و زمان وقوع آنها می‌توان متوجه تفاوت این دو شد. اگر انقباضات به طور نامنظم هستند باید بدانید که از نوع برکستون هیکز به شمار می‌روند و انقباضات قبل از زایمانی نیستند.

ترکیدن کیسه آب

ترکیدن یا پاره شدن کیسه آمنیوتیک که تمام مدت بارداری، نوزاد را در خود نگه داشته بود باعث می‌شود تا زنگ هشدار شروع فرایند زایمان به صدا درآید. پاره شدن و ترکیدن کیسه آب در افراد مختلف بنا به ناحیه پارگی و اندازه کیسه متفاوت است. نشت مایع از کیسه آب می‌تواند به صورت محدود و چکه‌ای یا به شکل جریانی روان صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: آیا سزارین مکرر می‌تواند برای سلامت شما خطرساز باشد؟

موکوس پلاگ یا ترشحات مخاط رحم

ترشحات مخاط رحم حاوی ویژگی‌های ضدمیکروبی هستند تا بچه از باکتری‌ها در امان باشد. زمانی که این ماده شروع به ترشح می‌کند، بیشتر زنان تا ۱۲ ساعت بعد زایمان می‌کنند.

چه روش‌هایی برای کمک به زایمان وجود دارد؟

هفته ۳۷ بارداری - تسریع زایمان

اگر در هفته سی و هفتم بارداری به سر می‌برید و به دنبال انجام اقداماتی هستید که زایمان را جلو بیاندازند و سریع‌تر وارد فرایند آن شوید باید به راهکارهایی که در ادامه مطرح می‌شود، توجه داشته باشید. اما یادتان باشد که بدن هر شخصی کاملا منحصربفرد است و در صورتی‌که می‌خواهید از روش‌ها و راهکارهای سریع‌تر زایمان کردن استفاده کنید باید حتما حتما حتما با پزشک مشورت داشته باشید. روش‌های مفید از این قرار هستند:

تحریک کردن نوک پستان‌ها

تحریک این ناحیه از بدن مادر منجر به ترشح اوکسی‌توسین و کمک به ورود به فرایند زایمان می‌شود. این کار به وقوع انقباضات قوی‌تر و شدیدتر هم می‌انجامد و زمان زایمان را نزدیک‌تر می‌کند.

آمیزش جنسی

ترشحات مرد در هنگام آمیزش جنسی با وجود پروستاگلادینی که در آن است به جلو افتادن زمان زایمان کمک می‌کند. شرایط جسمانی مادر کمی برقراری رابطه را مشکل می‌کند اما با تعیین موقعیت بدنی مناسب زوج‌ها برای آمیزش، این کار شدنی است.

در هفته سی و هفتم بارداری ، با قرار گرفتن بچه در رحم، مادر چیزی را تجربه می‌کند که هیچ‌کس قادر به درک آن نیست و متوجه این تجربه نخواهد شد. در این هفته برای بررسی موقعیت بچه از سونوگرافی استفاده می‌شود. ضربان قلب و وضعیت رحم هم با سونوگرافی قابل بررسی است.تعیین جنسیت نوزاد در هفته ۳۷ بارداری  به دلیل کم تحرکی آن دیگر امکان‌پذیر نیست.

تغذیه مناسب در این هفته چیست؟

هفته ۳۷ باردرای - تغذیه

با ورود به هفته ۳۷ بارداری باید ۳ نکته را در تنظیم رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. مصرف موادی مانند روغن کرچک، برگ پامچال، روغن پامچال یا غذاهای ادویه‌دار باعث تحریک بدن برای شروع فرایند زایمان می‌شود. البته مواد نام‌برده را فقط و فقط زمانی می‌توانید مصرف کنید که پزشکتان در جریان این تصمیم باشد. به هیچ‌عنوان از موادی که پزشک آنها را تایید نکرده است، استفاده نکنید زیرا کاملا خطرناک است.

به دلیل وجود سوزش معده بهتر است از مصرف غذاهای چرب، روغنی و الکل هم به طور جدی پرهیز کنید. یادتان باشد که مغز بچه در حال رشد سریع است به همین خاطر نیاز به مصرف پروتئین با خوردن غذاهایی نظیر: ماهی، تخم‌مرغ و شیر ضروری است.

بیشتر بخوانید: چه کسانی می توانند شب اول زایمان شما را به بهترین شب زندگی تبدیل کنند

بایدها و نبایدهای بارداری در هفته سی و هفتم چیست؟

مسیر رفتن به بیمارستان را شناسایی کنید تا در هنگام زایمان برای رسیدن به بیمارستان دچار ترافیک و ازدحام نشوید. کم‌کم باید محیط خانه را تمیز کنید و فضا را برای اضافه شدن عضو جدید به خانواده‌تان زیبا و مناسب کنید. در این راه از شخصی دیگر کمک بگیرید. میزان مصرف کافئین را هم کاهش دهید تا دچار بی‌خوابی نشوید. اگر تا کنون سیسمونی نوزاد را تهیه نکرده‌اید، دیگر وقت آن رسیده که وسایل او را آماده کنید.

وقتی به بیمارستان می‌روید احتمال دارد که تا فرارسیدن نوبت زایمان یا کسب آمادگی کامل، مدتی منتظر باشید. پس بهتر است با خود کتاب، مجله و… به همراه داشته باشید تا سرگرم شوید. بالشی راحت و سایر امکاناتی که در مدت انتظار مورد نیاز می‌شوند هم باید به همراه داشته باشید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید