از جمله وظایف مهم والدین در تربیت کودک آموزش و تقویت عادت های پسندیده کودکان است. اگر وب سایت کودکت را دنبال کرده باشید در مقالات مختلف به ۳۰ مورد از عادت های پسندیده کودکان اشاره کردیم. در ادامه این مقاله به ۶ مورد دیگر اشاره می‌کنیم با کودکت همراه باشید.

عادت های پسندیده کودکان چیست؟

شخصیت و رفتار هعر فرد برگرفته از عادت‌هایی است که از کودکی با او همراه شده‌اند. اگر به عادت های پسندیده کودکان توجه کنیم و آن‌ها را تقویت کنیم به طور حتم کودکان ما در آینده شخصیت و رفتار قابل قبولی را نشان خواهند دارد.

برای خواندن موارد قبلی می‌توانید به مقاله عادت های مثبت کودکان مراجعه کنید.

۳۱. مطالعه روزانه

راهنمایی: مطالعه را به یکی از عادات موقع خواب کودکان تبدیل کنید.

مطالعه روزانه کودک

بهترین راه برای القای عشق به مطالعه در کودکتان این است که آن را به‌عنوان یکی از عادت های سالم کودکان به بخشی از زمان بازی و روتین قبل از خواب تبدیل کنید. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که مطالعه کردن را به‌عنوان یک تشویق و درمان به کودکان القا کنند. مطالعه را به عادت روزانه تبدیل کرده و آن را حفظ کنید زیرا این کار موجب ایجاد اعتمادبه‌نفس، بهبود مهارت‌های خواندن و رشد قدرت تخیل، دامنه لغات و خلاقیت آن‌ها می‌شود. مطالعه کردن برای بهبود روابط و ارتباطات با والدین مفید است.
کودکان هیچ‌وقت به ترس از تنها خوابیدن غلبه نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای تربیت کودک و موفقیت در فرزند پروری

۳۲. اهمیت به زمان

راهنمایی: وقت‌شناسی را تشویق کنید.

ما با عبارت وقت طلاست آشنایی داریم و زمان را مانند طلا ارزش‌گذاری می‌کنیم. کودکان باید در استفاده درست از زمانشان آموزش داده شوند و یاد بگیرند که سروقت آماده‌شده، از برنامه روزانه پیروی کنند و وقت‌شناس باشند و دلیل این کار آن است که وقت‌شناسی یکی از عادت های سالم کودکان است.

نیاز به حضور به‌موقع در مدرسه را به آن‌ها بیاموزید زیرا ممکن است به خاطر عدم وقت‌شناسی تنبیه شوند. شما به‌صورت خانوادگی ممکن است در جشن‌ها و رویدادهای مختلفی شرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع مجلس یا سروقت حاضر می‌شوند و با فرزندانتان نیز به‌مرور این عادت را فرا خواهند گرفت.

۳۳. خواب سروقت

راهنمایی: ساعت خواب مشخصی را تعیین کنید.

خواب سروقت

خوابیدن برای نوزاد در حال رشد و البته یک کودک بسیار مهم است و خواب به‌موقع از عادت های پسندیده کودکان است. شما باید روتین خواب زود، بیداری زود، را در فرزندتان در ابتدای نوزادی جا بیندازید. کودکان مدرسه‌ای باید در طول روز فعال و پرانرژی باشند و برای رسیدن به این منظور خواب کافی الزامی است.

خوابیدن به بدن کمک می‌کند تا انرژی ازدست‌رفته‌اش را در طول روز به دست بیاورد. زود خوابیدن به فرزند شما کمک می‌کند تا استراحت کافی داشته باشد، احساس تازگی کرده و در روز بعد فعال باشد. کودکتان را مجبور کنید تا زود به خواب برود و در کنار او بخوابید. احساس نزدیک بودن به شما موجب می‌شود تا فرزندتان احساس امنیت کرده و خواب خوبی را تجربه کند.

هر شب در ساعت مشخصی به خواب بروید زیرا انجام این کار موجب ایجاد الگویی برای فرزندان می‌شود و آن‌ها یاد خواهند گرفت که به‌تنهایی بخوابند. نگذارید فرزندانتان بیش از میزان موردنیاز بخوابند. آن‌ها در صورت نیاز می‌توانند در بعدازظهر چرت کوتاهی بزنند.

۳۴. پذیرش شکست

راهنمایی: آن‌ها را به هنگام شکست پشتیبانی کنید.

شکست موجب ایجاد احساس ناراحتی در کودکان می‌شود. این وظیفه شما است که از آن‌ها پشتیبانی کرده و تشویقشان کنید تا شکست را به روش مثبتی تعبیر کرده و تلاش خود را در دفعه بعد بهتر کنند. آن‌ها باید درباره پستی‌وبلندی‌های زندگی آگاه باشند و بدانند که هر شکستی دائمی نیست. همیشه بحث برد و باخت در میان نیست. تلاشی که می‌کنید و پیشرفتی که حاصل می‌شود نیز بسیار مهم‌ هستند.

۳۵. سخت‌کوشی

راهنمایی: به کودکتان بیاموزید که هیچ مسیر میانبری در زندگی وجود ندارد

عادت های پسندیده کودکان

کودک خود را درباره اهمیت سخت‌کوشی روشن کنید و به او بفهمانید که سخت‌کوشی از اصلی‌ترین عادت های پسندیده کودکان است. عادت تلاش کردن برای انجام هر کاری از قبیل مطالعه یا دیگر کارهای سازنده را در آن‌ها نهادینه کنید. آن‌ها باید این حقیقت را یاد بگیرند که شانس خوب به‌تنهایی موجب موفقیت نمی‌شود. موفقیت نیاز به شناخت قوی و سخت‌کوشی دارد. شما می‌توانید مثال خودتان برای به دست آوردن زندگی‌ای که در آن هستید را برای کودکانتان بیاورید.

کودکان هیچ‌وقت به ترس از تنها خوابیدن غلبه نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ارزش اخلاقی که باید به کودکان آموخت

۳۶. دوری از سیگار

راهنمایی: خودتان این عادت‌ ترک را کنید تا کودکان هم در آینده از آن دوری کنند.

سیگار کشیدن تا حد بسیار زیادی زمینه‌های خانوادگی دارد. اطمینان حاصل کنید که در زندگی کودکتان به‌صورت کامل مشارکت دارید، کمبودهای آن‌ها را می‌شناسید و در هر مرحله از زندگی از آن‌ها پشتیبانی می‌کنید زیرا نادیده گرفتن و عدم تعامل آن‌ها را نسبت به خطرهای بیرونی آسیب‌پذیر می‌کند. شما باید این عادت‌های ناسالم را به کودک خود گوشزد کنید و در هر شرایطی آن‌ها را از این عادات دورنگه دارید. همچنین، به کودکان در رابطه با تحت تأثیر قرار گرفتن همسالانشان هشدار دهید. شما به‌عنوان والدین باید در ابتدا خودتان این عادت‌ها را ترک کنید.

شما ممکن است به فرزندتان منظم بودن و عادت های پسندیده کودکان که در بالا ذکر شد را آموزش دهید اما نحوه به کار بردن آن‌ها توسط کودک به درونی کردن آن‌ها در زندگی روزانه بستگی دارد. به آن‌ها راه صحیح را نشان دهید و با پاداش و تقویت مثبت، تشویقشان کنید تا در این مسیر بمانند.

یک دیدگاه

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید