رفتار هر فرد در بزرگسالی بر گرفته از عادت های خوب او در کودکی است که شکل گرفته و به مرور زمان شخصیت او را به وجود می‌آورد، به همین دلیل بسیار مهم است که آموزش عادت های خوب به کودکان را جدی بگیریم.

پیش از این ۱۰ مورد از عادت های صحیح کودکان را بیان کرده بودیم در ادامه به ۱۰ مورد دیگر از عادت های خوب کودکان اشاره می‌کنیم با کودکت همراه باشید.

۱۱. بی‌طرف بودن

راهنمایی: دوستی‌های چند فرهنگی را تقویت و تشویق کنید.

بی‌طرف بودن کودک

کودکان بی‌گناه و بی‌طرف به دنیا می‌آیند و جدایی افکندن بخشی از شرایط گذاری‌های جامعه است. تنها کاری که در این رابطه به‌عنوان والدین باید انجام دهید این است که کودکتان را از تمایل به تبعیض دورنگه دارید. آن‌ها را در حفظ بی‌طرفی راهنمایی کنید و با همه به یک صورت رفتار کنید، خواه غنی باشد خواه فقیر، خواه دوست باشد خواه دشمن. شما می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید که با کودکان همه مذاهب یا نژادهای متفاوت دوست باشند.

بیشتر بخوانید: ۷ عادت بد کودکان و راهکارهایی برای مقابله با آنها

۱۲. به حیوانات و پرندگان آسیب نزنید

راهنمایی: به فرزندانتان مستند و برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با حیوانات را نشان دهید.

کودکان به‌ طور معمول نسبت به حیوانات و پرنده‌ها هیجان‌زده می‌شوند. این یکی از عادت های خوب کودکان است. برخی به آن‌ها جذب ‌شده، برخی آن‌ها را می‌ترسانند، برخی دیگر حالت تدافعی به خود می‌گیرد و برخی نیز آرامش خود را حفظ می‌کنند. آن‌ها باید آموزش ببینند که حیوانات و پرندگان موجودات زنده‌ای هستند که به روش‌های خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند رفتار دوستانه داشته باشند.

آن‌ها باید میان موجودات آسیب‌رسان و موجودات رام تفاوت قائل شوند. به آن‌ها یاد بدهید که از حیوانات خطرناک دوری کنند و با حیوانات خانگی دوست باشند. شما می‌توانید این کار را با نمایش مستندها و برنامه‌های تلویزیونی مربوط به حیوانات انجام دهید.

۱۳. به‌طور منظم ورزش کنید

راهنمایی: کودکانتان را درگیر ورزش کردن بکنید

عادت های خوب کودکان ورزش منظم کودک

روتین ویژه‌ای برای خود و خانواده‌تان تعریف کنید و زمانی را برای فعالیت‌های فیزیکی نظیر پیاده‌روی، دویدن، شنا، تمرین‌های ورزشی را یوگا در خانه اختصاص دهید. مفید بودن ورزش در بلندمدت برای خانواده ثابت خواهد شد. شروع تمرین‌های ورزشی در روتین اولیه کودکان آن‌ها را فعال، خوش‌اندام و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. بهترین روش برای انجام این کار درگیر کردن فرزندان در برخی از ورزش‌ها است. این کار به آن‌ها درس‌های زندگی مفیدی نیز خواهد داد که یکی از آن‌ها آداب‌ورسوم مردانگی است که یکی از عادت های خوب کودکان است.

۱۴ هیچ‌کس را نقد یا مسخره نکردن

راهنمایی: همیشه از اشتباهات و نقص‌ها به‌طور سازنده استفاده کنید.

انتقاد کردن می‌تواند موجب شکستگی یا ساخته‌شدن شخصیت کودکان شود. بچه‌ها در ابتدای دوران کودکی به‌اندازه‌ای عاقل نشده‌اند که نظرات انتقادی را مثبت تلقی کنند. والدین باید به کودکان نظارت کرده و از نزدیک آن‌ها را برای تعاملات و اخلاقیات راهنمایی کنند. کودکان باید طوری بار بیایند که درک کنند که انتقاد کردن می‌تواند دیگران را آزار دهد، بنابراین نباید درباره دیگران بد حرف بزنند. تمسخر بی‌جا و بدگویی از شخصی که زیاد نمی‌شناسید برای تفریح پذیرفته‌شده نیست. سعی کنید که به‌هیچ‌وجه در حضور فرزندتان درباره اعضای فامیل و خانواده بدگویی نکنید

۱۵. رو راست بودن

راهنمایی:به فرزندانتان دروغ نگویید. حتی دروغ‌های مصلحتی بازهم دروغ تلقی می‌شوند. سعی کنید همیشه و تا حد ممکن روراست باشید.

راست‌گویی فضیلتی بسیار مهم است که باید از کودکی به فرزندان یاد داد زیرا یکی از عادت های خوب کودکان است. شما به‌عنوان والدین سرمشق فرزندانتان هستید. اعمال و کلمات شما خواه مثبت باشد خواه منفی، بیشترین تأثیر را روی آن‌ها دارد. همیشه و به‌خصوص در حضور کودکان صادق باشید. آن‌ها را تشویق کنید که در هر شرایطی راست‌گو باشند.

بیشتر بخوانید: اهمیت مسواک زدن را با سه روش ساده به کودک آموزش دهید

۱۶. صبر و استقامت

راهنمایی: آن‌ها را به انجام کارهایی نظیر باغبانی یا غذا پختن تشویق کنید.

از قدیم گفته‌اند که صبوری یک فضیلت اخلاقی است و کسانی که صبور هستند همیشه در آرامش‌ هستند. در دنیای پراضطراب امروز، صبر فضیلتی است که همه به دنبال آن هستند. صفت صبور بودن را از ابتدا به کودکان خود القا کنید تا همیشه در آرامش و آسودگی باشند. به آن‌ها ریلکس بودن، حفظ آرامش، صبر برای فرارسیدن نوبت و صبوری برای طی شدن روند طبیعی موارد را بیاموزید. به آن‌ها اطمینان دهید که صبر همیشه نتیجه‌بخش است و با صبوری کردن می‌توان با هر شرایطی به‌راحتی کنار آمد. آن‌ها را تشویق کنید تا در فعالیت‌هایی نظیر باغبانی، آشپزی و دیگر کارهایی که نیاز به صبر دارد مشارکت کنند.

۱۷. قدردان بودن

راهنمایی: عادت دو بار در روز دعا کردن را در او نهادینه کنید.

نگرش متواضع را به‌عنوان یکی از عادت های سالم کودکان به آن‌ها القا کنید و بیاموزید که برای هر چیز بزرگ یا کوچکی متشکر باشند. عادت دعا کردن در ابتدای صبح و پایان هرروز را در او نهادینه کنید. این کار را خودتان انجام دهید و کودکانتان نیز از شما یاد خواهند گرفت.

۱۸. شستن دست‌ها

راهنمایی: به آن‌ها در رابطه با جرم‌ها و بیماری‌های ناشی از دست‌های کثیف آموزش دهید.

شستن دست‌ها

شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا خوردن رایج‌ترین تفکری است که از دوران مهدکودک به دانش آموزان تدریس می‌شود و البته از عادت های خوب کودکان است. بگذارید بدانند که شستن دست‌ها موجب پیش‌گیری از بیماری‌های شایع نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر عفونت‌ها می‌شود. می‌بایست به آن‌ها این قوانین ابتدایی را آموزش دهید که:

  • دستانشان را قبل و بعد از غذا خوردن و بازی کردن بشویند.
  • برای خشک‌کردن دست‌ها از حوله تمیز و خشک یا دستمال‌ کاغذی استفاده کنند.
  • از مایع شستشوی ضد باکتری استفاده کنند.

۱۹. دو بار مسواک زدن در روز

راهنمایی: این کار را با یکدیگر انجام دهید.

بهداشت دهان بسیار مهم است و نیاز است تا از ابتدای کودکی با آن به‌صورت درستی برخورد شود. عادت های خوب کودکان که سال‌های اولیه کودکی اتخاذ می‌شوند برای مدت طولانی در فرد باقی می‌مانند. برخی اوقات کودکان برای مسواک زدن تنبل می‌شوند اما این وظیفه هرروزه نباید دچار کاهلی شود. شما به‌عنوان پاداش می‌توانید گاهی به آن‌ها شیرینی موردعلاقه‌شان را بدهید. به کودکان نحوه درست مسواک زدن را بیاموزید:

  • هرروزه و دو بار در روز مسواک بزنید.
  • قرقره کردن بعد از غذا- این عمل باعث جلوگیری از بوی بد دهان و کرم خوردنی دندان می‌شود.
  • در زمان‌های مناسب از نخ دندان استفاده کنید.
  • مسواک خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

بیشتر بخوانید: عوامل عفونت گوش کودک چیست و چگونه درمان می شود؟

۲۰. تمیز کردن گوش‌ها

راهنمایی: این کار را به‌عنوان بخشی از فرایند خشک‌کردن بعد از استحمام انجام دهید.

گوش‌ها یکی از ارگان‌های بسیار مهم بدن شما است و تمیز کردن آن‌ها یکی از عادت های خوب کودکان است. نادیده گرفتن تمیزی گوش‌هایتان می‌تواند منجر به ناآرامی‌ها و حتی عفونت شود. افراد باید در تمیز کردن گوش‌های خود از دوران نوزادی کوشا باشند. لایه بیرونی گوش باید هرروز با آب تمیز شود و با حوله خشک شود. با بزرگ شدن فرزندانتان می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید که خودشان گوش‌هایشان را تمیز کنند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید