برخی از مادرها و پدرها به شکل‌های مختلفی با کودکان خود بازی می‌کنند. منظور این است که مادر یک شیوه خاص برای بازی کردن دارد و پدر، سبک و سیاقی دیگر دارد. آیا چنین چیزی مشکل‌زا خواهد بود؟ بازی کردن با دختران و پسران متفاوت است یا اینکه با هر کودکی باید به یک شیوه مخصوص به خود او بازی کرد؟ شیوه بازی کردن با کودک از اصول و قواعد خاصی پیروی می‌کند؟

بیشتر بخوانید: چند نکته مهم در مورد نحوه صحیح بازی با کودک خردسال

شیوه بازی کردن با کودکان باید چطور باشد؟

شیوه بازی کردن با کودکان

واقعیت این است که هیچ قلق و روش خاصی برای بازی کردن با کودکان وجود ندارد. حتی اگر قواعد و قوانین خاصی برای خود در نظر بگیرید، باز هم امکان اینکه از همه آن قوانین پیروی کنید وجود ندارد. بازی کردن با هر کودک هم سبک و روش خاص خود را می‌طلبد. پس بهتر است از چارچوب‌های محدودکننده بیرون بیایید. مثلا شیوه بازی کردن با کودکان در مادرها با پدرها کاملا متفاوت است. پدرها، در بیشتر موارد بازی‌های پرسر و صدا را انتخاب می‌کنند و از جنب و جوش بیشتری بهره می‌برند اما مادران بازی‌های آرام‌تر را ترجیح می‌دهند. هیچ یک از این روش‌ها بر دیگری برتری ندارد و اتفاقا در کنار هم باعث ایجاد تعادل می‌شود.

به طور کلی نقش مادران و پدران در شکل گرفتن رویکردهای مختلف کودک به زندگی با هم تفاوت دارد. برای مثال بیشتر اوقات، مادران احتیاط را به فرزندان یادآوری می‌کنند در حالی که پدران بیشتر به پرورش ابعاد جسورانه و شجاعت در فرزندان کمک می‌کنند. البته هیچ چیز مطلق نیست و ممکن است در یک خانواده، وضعیت برخلاف این باشد. در هر حال، هر یک از والدین، ابعاد مختلفی از تربیت را ارائه می‌دهند.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، نقش والدین در تربیت کودک با هم متفاوت است. شیوه بازی کردن با کودکان هم از سوی آنها با یکدیگر فرق می‌کند. مادران ترجیح می‌دهند تا خطرات را گوشزد کنند و نگذارند تا به کودک آسیبی برسد و پدران در مقابل از احساس دورتر هستند و دوست دارند که طعم شجاعت و کارهای فیزیکی را به فرزندان بچشانند.

بیشتر بخوانید: پنهان کردن اسباب بازی ؛ فراتر از یک سرگرمی ساده برای کودکان

شیوه بازی کردن با دختران و پسران متفاوت است؟

شیوه بازی کردن با کودکان

به نظر شما چرا دختران باید صورتی بپوشند و برچسب دخترانگی را از همان سنین پایین دریافت کنند؟ چرا پسران باید با آبی مردانه‌تر به نظر بیایند و از عروسک‌بازی پرهیز شوند؟ به نظر شما هیچ قانون، دین یا علمی چنین چیزی را تجویز کرده است؟ مثلا در قبایل آفریقایی که همه از رنگ‌های تند و شاد استفاده می‌کنند، کسی به تفکیک رنگ‌ها برای زن و مرد می‌پردازد؟ همه سبز و زرد می‌پوشند و از نارنجی‌های تند استفاده می‌کنند. اما اگر همان تن‌پوش به شدت نارنجی را به جامعه‌ای در خاورمیانه بیاورید، درصد اندکی از مردان حاضر به پوشیدن آن می‌شوند. آیا درجه مردانگی آفریقایی‌ها از هم‌تایان خود در خاورمیانه کمتر است؟

پاسخ قطعا یک خیر محکم و بلند است. با این مقدمات در نظر داریم بگوییم که شیوه بازی کردن با کودکان دختر و پسر تفاوت خاصی با هم ندارد. به عنوان والدین، وظیفه شما این است که محیطی فراجنسیتی در بازی کردن فراهم کنید و به فرزندتان اجازه بدهید که خودش انتخاب کند با کدام وسیله بازی کند. عروسک لزوما برای دختران نیست. ماشین پلیس هم فقط برای پسران ساخته نشده است. پس بهتر است با فراهم کردن همه نوع اسباب‌بازی، اجازه بدهید کودکتان به سراغ وسیله و نوعی از بازی برود که خودش بیشتر می‌پسندد و او را از کلیشه‌های جنسیتی دور نگه دارید.

شما چطور با کودک خود بازی می‌کنید؟ روش‌های بازی کردن با کودک خود را از طریق وبسایت کودکت با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید