رمضان نهمین ماه در تقویم اسلامی است و به دلایل بسیار زیادی برای ۱٫۸ میلیارد فرد مسلمان در سراسر جهان اهمیت بسیار زیادی دارد. در ماه رمضان، مسلمانانی که بالغ شده‌اند و بیمار یا باردار نیستند روزه می‌گیرند. آن‌ها پیش از اذان صبح سحری می‌خورند و هنگام غروب و همراه با اذان مغرب روزه خود را پایان می‌دهند و شروع به خوردن افطاری می‌کنند. ماه رمضان همچنین ماهی برای اهدای خیرات یا زکات است که با جشن گرفتن عید فطر یا مراسم شکستن روزه به اتمام می‌رسد. اما درس‌های تاریخی به کودکان در ماه رمضان شاید بهترین راه برای علاقه‌مند کردن آن‌ها به ماه رمضان، و همین طور تشریفات مذهبی پیرامون آن نباشد.

در کشور ما هم خانواده‌های زیادی هستند که در ماه رمضان اقدام به روزه گرفتن می‌کنند. بسیاری از خانواده ها تمایل دارند که باورها و اعمال این ماه را، به شکل یک تاثیر ماندگار فرهنگ خانوادگی، به فرزندانشان معرفی کنند. در این مقاله، پنج فعالیت جالب به شما معرفی خواهد شد که مطالبی درباره باورها و عقاید مربوط به ماه رمضان را به کودکان یاد خواهد داد و اوقاتی خوش برای خانواده شما رقم خواهد زد.

با کودکان در ماه رمضان تقویمی جالب و بامزه درست کنید

فعالیت هایی برای کودکان در ماه رمضان

شما می‌توانید مخصو ماه رمضان تقویمی سی‌روزه به عنوان یک کار هنری زیبا درست کنید و سپری شدن هر روز را با چسباندن استیکر و تمبر یا شکل‌های خاصی که خودتان از کاغذ، مقوا یا پارچه برش زده‌اید نشان دهید. ساختن و تزئین چنین تقویمی به کودکتان کمک می‌کند تا تفاوت‌های میان سال و ماه‌های شمسی و قمری را به‌خوبی درک کند.

کاردستی برای ماه رمضان می‌توانید در مورد کاری که انجام می‌دهید و باورها و اعتقادات خود، و دلایل روزه گرفتن را از روی تقویم با کودک گفت و گو کنید. و یا در مورد هر روز و اعمالی که انجام می‌دهید با فرزندتان گفت و گو کنید. تم‌هایی مانند پیامبران، دعاهای روزانه و کلمات و عبارات مناسب را برای هر هفته انتخاب کنید و هر روز آن هفته را به یادگیری یک مطلب تازه یا گفت و گو در مورد آن موضوع، اختصاص دهید. تکرار این تمرین‌ها و گفت و گوها، ماه رمضان را برای فرزندتان جذاب و خاطره به یاد ماندنی می‌کند.

با درست کردن صندوق صدقات نیکوکاری را به کودکان در ماه رمضان آموزش دهید

 

طرز درست کردن صندوق صدقات

ماه رمضان مقدس‌ترین ماه در تقویم اسلامی است و به همه یاد می‌دهد سخاوتمند و مهربان باشند. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از جعبه‌ کفش، جعبه دستمال کاغذی یا هر جعبه بسته‌بندی دیگر و تبدیل آن به صندوق صدقات یا خیریه کودک را در نوعی فعالیت خیرخواهانه و در عین حال هنری شرکت دهید. مفهوم بخشش را به کودکان خود از طریق این فعالیت سرگرم کننده بیاموزید. برای رنگ‌آمیزی و تزئین جعبه، از چیزهایی استفاده کنید که ویژه این ماه‌ هستند، مانند هلال ماه، ستارگان و فانوس‌ها. استفاده از ریسه‌ها یا چراغ‌هایی که در خانه دارید جعبه شما را باز هم زیباتر می‌کند. اعضای خانواده می‌توانند روزانه با توجه به توانمندی خود، مقداری پول در این جعبه قرار دهند. درنهایت، مقصدی را برای اهدای پول‌های جمع‌شده انتخاب کنید که تمام اعضای خانواده به آن اعتقاد دارند.

روش دیگر برای صدقه دادن شمردن نعمت‌هایی است که در زندگی هرکدام از اعضای خانواده وجود دارد. صندوق صدقات شما می‌تواند با یادداشت‌هایی پر شود که چیزهایی را که به‌خاطرشان شکرگزارید در آن نوشته‌اید. این راه روشی عالی برای آموزش قدردانی و سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند است. در انتهای ماه رمضان، هرکسی می‌تواند یک یادداشت را انتخاب کند و آن را بلند برای همه بخواند.

درباره وضعیت‌های مختلف ماه گفت و گو کنید

ماه رمضان دقیقاً با حالت‌ها و وضعیت‌های مختلف ماه مصادف می‌شود. به همین دلیل می‌تواند فرصتی بسیار عالی برای آموزش به کودکان باشد. هر ساله، ماه رمضان با مشاهده هلال ماه شروع می‌شود که تقریباً ۱۱ روز زودتر از سال پیش است. با استفاده از علم ستاره‌شناسی، می‌توانید مشخص کنید ماه قمری چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی پایان می‌یابد. به‌این‌ترتیب، فرزندتان مطالبی درباره حالت‌های مختلف ماه یاد خواهد گرفت.

نقاشی با حنا را امتحان کنید

فعالیت هنری در ماه رمضان

حنا تتوی موقت و هنری است.حنا را معمولاً برای جشن گرفتن در مناسبت‌های ویژه‌ای مانند تعطیلات، ازدواج و فستیوال‌ها به کار می‌برند. در انتهای ماه رمضان، بعضی از زنان و دختران مناطق مختلف کشورمان قسمت‌های خارجی دست‌های خود را با حنا رنگ‌آمیزی می‌کنند.

حنا یک ماده طبیعی است. نکته جالب درباره حنا این است که برای استفاده از آن اصلاً لازم نیست حرفه‌ای باشید. فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های فراوانی وجود دارند که خود حنا و ملزومات آن را در اختیار شما می‌گذارند. پیش از به کار بردن حنای خریداری‌شده، مطمئن شوید پوست فرزندتان به آن حساسیت نداشته باشد. در صورت لزوم برای استفاده از حنا، با پزشک کودک مشورت کنید.

با دکوراسیون عید فطر جشن بگیرید

شیرینی کودکان در ماه رمضان

مثل کریسمس یا عید نوروز، رمضان درواقع ماه جشن گرفتن است. کسانی که این مناسبت را دوست دارند از چراغ‌ها و دعاهایی برای دکوراسیون خانه خود استفاده می‌کنند. عید فطر، که یکی از دو عید بزرگ مسلمانان است، درواقع زمانی برای هدیه دادن، آشپزی با کودک و درست کردن شیرینی و شرکت در جشن‌ها و گردهمایی‌های خانوادگی است. این ایام فرصت بسیار خوبی برای انجام فعالیت‌های مشترک و درست کردن کارت‌های هدیه عید نیز هست. از این زمان می‌توانید برای بالا بردن روحیه اعضای خانواده و افزایش احساس صمیمت و نشان دادن عشق و محبت خود استفاده کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید