تغذیه کافی و سلامت مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است. از آنجایی که دو سال اول زندگی سرعت رشد کودک بسیار زیاد است نیاز به تغذیه مناسب دارند که قسمت مهم آن از شیر مادر تامین می‌شود. به همین دلیل برای مادرانی که فرزند شیرخوار دارند این سوال به وجود می‌آید که آیا روزه گرفتن در دوران شیردهی روی رشد و سلامت کودک تاثیر منفی دارد؟ اگر شما هم از آن دسته مادرانی هستید که فرزند شیرخوار دارید و در مورد روزه گرفتن در شیردهی تردید دارید با این مقاله از کودکت همراه باشید در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

آیا روزه گرفتن در دوران شیردهی خطرناک است؟

به طور کلی روزه گرفتن در شیردهی خطرآفرین نخواهد بود. در واقع شواد نشان می‌دهد بدن شما در این شرایط هم شیر کافی برای سیر کردن نوزاد تولید خواهد کرد. به دلیل اینکه پس از تولد نوزاد بدن مادر طوری تنظیم می‌شود که از مصرف کالری‌ها برای تولید شیر استفاده کند و حتی اگر مادر برای ۲۴ ساعت چیزی مصرف نکند بدن او قادر است برای نوزاد شیر تولید کند.

بیشتر بخوانید: روزه گرفتن در بارداری ؛ نکات مهم در مورد روزه گرفتن برای زنان باردار

با این وجود، هر چند روزه گرفتن برای یک یا چند روز بر کیفیت و کمیت شیر مادر تاثیر منفی نخواهد گذاشت اما روزه گرفتن طولانی مدت ممکن است روی شیردهی تاثیر بگذارد. در هر صورت اگر قصد روزه گرفتن در شیردهی را دارید فراموش نکنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت شما را بررسی کند و در صورت مساعد بودن همه شرایط مجوز روزه گرفتن را به شما بدهد.

تاثیرات روزه گرفتن در شیردهی

روزه گرفتن در شیردهی

همانطور که گفتیم روزه گرفتن برای یک یا دو روز تاثیری روی کیفیت شیردهی نخواهد گذاشت. با این حال اگر قصد دارید کل ماه رمضان را روزه بگیرید ممکن است روی روند شیردهی شما تاثیرگذار باشد. در ادامه به چند تاثیر روزیه گرفتن در شیردهی اشاره می‌کنیم:

تاثیر روزه گرفتن روی شیر مادر

میزان چربی موجود در شیر در هر مادری متفاوت است، حتی برای یک مادر هم در دوره‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. بنابراین اگر برای چند روز متوالی روزه بگیرید ممکن است روی چربی موجود در شیر تاثیر بگذارد اما مقدار شیر مادر کمتر نخواهد شد. بدن مادر طوری تنظیم شده است که از چربی ذخیره شده بدن مادر برای تولید شیر استفاده کند. به این ترتیب خیلی مهم است که بعد از باز کردن روزه حتما از تغذیه خوب و مغزی استفاده کنید تا مواد از دست رفته بدن را دوباره جذب کنید. اگر شما سالم باشید و از تغذیه سالم و خوبی هم استفاده کنید، روزه گرفتن روی رشد کودک شما اثر منفی نخواهد گذاشت.

تاثیر روزه گرفتن روی مادر شیرده

تحقیقات نشان داده است که تعادل شیمیایی بدن مادری که در دوران شیردهی روزه می‌گیرد و مادری که روزه نمی‌گیرد تقریبا مشابه است. کاملا طبیعی است که در طول روزه داری ممکن است کمی وزن خود را از دست بدهید اما پژوهش‌ها ثابت می‌کند بدن شما در دوران روزه داری به همان شیوه‌ای که روزه نیستید عمل می‌کند.

با این حال اگر متوجه شدید به سرعت در حال از دست دادن وزن هستید (بیش از نیم کیلو تا ۱ کیلو در یک هفته) بهتر است روزه گرفتن را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر در طول روزه داری دچار سرگیجه یا سردرد می‌شوید، رنگ ادرار شما تیره شده است و احساس ضغف و خستگی می‌کنید هم باید دست از روزه گرفتن بکشید. در این صورت باید مقدار زیادی مایعات بنوشید و به اندازه کافی استراحت کنید و حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: دفعات شیردهی به نوزاد در سنین مختلف چقدر است؟

تاثیر روزه گرفتن روی نوزاد

به طور کلی روزه گرفتن در شیردهی روی نوزاد شما تاثیری ندارد. بدن شما به اندازه کافی شیر تولید می‌کند که نیازهای کودک را برطرف کند. روزه گرفتن برای مدت یک روز تاثیری روی کیفیت و کمیت شیر مادر نخواهد گذاشت، اما باید به علائم زیر توجه کنید:

  • کودک شما به خوبی وزن نمی‌گیرد یا وزنش کاهش یافته است.
  • کودک شما پس از شیردهی احساس رضایت و سیری نمی‌کند.
  • متوجه شوید که کودک شما کمتر از قبل پوشک خود را خیس می‌کند.

این‌ علائم نشان می‌دهد کودک شما به اندازه کافی از شیر تغذیه نمی‌شود و بهتر است با پزشک مشورت کنید تا شرایط را بررسی کند.

نکاتی برای آسان‌تر شدن روزه گرفتن در شیردهی

روزه گرفتن در دوران شیردهی

اگر با توجه به شرایط جسمی و مشورت با پزک خود تصمیم به روزه گرفتن در زمان شیردهی دارید، به چند نکته‌ای که در ادامه اشاره می‌کنیم توجه کنید تا روزه گرفتن برای شما آسان‌تر شود:

رژیم غذایی سالم

خیلی مهم است که از یک رژیم غذایی خوب در هنگام سحر و افطار استفاده کنید. فکر خوبی نیست که در وعده سحر یا افطار یک غذای مشابه مصرف کنید بهتر است که از خوردن غذای متنوع و سالم بهره ببرید. جذب مواد مغذی کافی قبل از شروع روزه داری نه تنها یک ذخریه خوب انرژی در طول روز برای مشا فراهم می‌کند بلکه تغذیه مناسب برای رشد کودک را هم فراهم می‌کند.

آب و مایعات کافی مصرف کنید

دی هیدارته شدن بدن (کمبود آب) می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. فراموش نکنید که علاوه بر روزه داری، شیردهی هم باعث افزایش تشنگی شما می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که اگر قصد روزه گرفتن در شیردهی دارید حتما با مصرف مایعات پیش از شروع روزه داری و بعد از باز کردن روزه، بدن خود را هیدراته نگه دارید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب دوران شیردهی و بایدها و نبایدهای غذایی در شیردهی

استراحت کافی

توصیه می‌شود هنگام روزه گرفتن در بارداری و شیردهی به هیچ عنوان خودتان را بیش از حد خسته نکنید. خستگی بیش از حد می‌تواند منجر به کاهش انرژی و احساس بی حالی شود. بنابراین بهتر است هر چه بیشتر استراحت کنید و  انرژی خود را ذخیره نگه دارید.

کارهای سخت خود را در صورت ممکن به روزهای دیگر موکول کنید یا از همسر یا دوستان خود کمک بگیرید.

سلامت کودک خود را زیر نظر بگیرید

روزه گرفتن در شیردهی ممکن است روی سلامت کودک شما تاثیری نداشته باشد اما بهتر است سلامت کودک خود را همیشه زیر نظر داشته باشید. اگر متوجه شدید کودک شما کمتر پوشکش را خیس می‌کند یا رنگ مدفوع او تغییر کرده است، یا اینکه متوجه کاهش وزن یا مانند این مسائل شدید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

معمولا، روزه گرفتن در هنگام شیردهی عوارضی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر کودک شما کمتر از ۶ ماه سن داشته باشد یا اینکه فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند شما باید قبل از اقدام به روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید.

نظر متخصصین در مورد روزه گرفتن در شیردهی

روزه گرفتن و شیردهی

دکتر سیما صدرای متخصص طب مکمل در این باره می‌گوید: «رعایت روزه داری در دوران شیردهی به وضعیت مادر وابسته است اگر مادر از میزان شیر و وضعیت عمومی مناسبی برخوردار باشد می‌تواند با نظر پزشک خود روزه بگیرد. مادرانی که فرزند بزرگ‌تر از ۶ ماه دارند می‌توانند از تغذیه مکمل و غذای همراه با شیر نیاز کودکان خود را برآورده کنند. کیفیت شیر مادر معمولا باثبات و در صورت روزه داری و کاهش آب بدن مادر شاید کمی غلیظ‌تر شود اما برای نوزاد آسیبی به همراه ندارد. غلظت شیر مادر بعد از افطار دوباره به حالت معمول خود باز می‌گردد.»

دکتر صداری همچنین توصیه می‌کند مادرانی که شاغل هستند و در ماه رمضان روز پرکاری را می‌گذرانند، بهتر است از روزه گرفتن خودداری کنند، اگر مادر شیرده روزه نگیرد چیزی را از دست نداده است و مطابق قوانین شرعی برای مادری که به کودک خود شیر می‌دهد روزه گرفتن واجب نیست و سلامت وی مهم‌تر است.

شما هم اگر سوال یا نظری در مورد شیردهی در بارداری دارید می‌توانید از قسمت نظرات با ما و سایر والدین به اشتراک بگذارید تا بتوانیم از نظرات و تجربیات همدیگر استفاده کنیم.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید