از زمانی که یک کودک متولد می‌شود شما یا اطرافیان شما حتما خواهید پرسید که کودک شبیه چه کسی خواهد بود یا اینکه وقتی بزرگ شود قد او چقدر خواهد شد و از این دست سوالات که معمولا هنگام تولد یک کودک پرسیده می‌شود. خب در مورد اینکه فرزند شما چه شکلی خواهد شد یا اینکه بیشتر به پدرش شبیه خواهد بود یا مادر؟!  کاری از دست ما ساخته نیست اما در مورد اینکه قد کودک شما در آینده چقدر خواهد شد نکاتی را در ادامه بیان می‌کنیم که ممکن است برای شما هم جالب باشد، با کودکت همراه باشید.

به طور کلی امکان تعیین دقیق قد کودک وجود ندارد چرا که رشد یک انسان تا سال‌های آخر نوجوانی و گاهی جوانی ادامه دارد و عواملی مانند ژنتیک، رژیم غذایی، بیماری و الگوی رشد کودک روی قد او تاثیرگذار است. البته از لحاظ علمی تصویربرداری اشعه ایکس می‌تواند به شما در فهمیدن قد کودک شما در بزرگسالی کمک کند، که البته این کار را به شما توصیه نمی‌کنیم بلکه در ادامه نکاتی را ارائه می‌کنیم که به رشد هر چه بیشتر قد کودک خود کمک کنید.

چه عواملی روی قد کودک تاثیرگذار است؟

رشد قد کودک

در ادامه به برخی عوامل که می‌تواند روی قد کودک شما تاثیر بگذارد اشاره می‌کنیم.

اختلال هورمونی

اختلال هورمونی چه بر اثر ژنتیک به وجود آمده باشد گه در اثر بیماری می‌تواند روی قد کودک شما اثرگذار باشد.

سوء تغذیه

تغذیه نامناسب و رژیم غذایی ناسالم از مهمترین عواملی است که بر رشد کودک شما اثر منفی می‌گذارد، برای اینکه فرزند شما بتواند به خوبی رشد کند باید به دستور غذایی کودکان توجه داشته باشید.

بیماری

اگر کودک شما از هرگونه بیماری مزمن مانند آرتریت شدید، سلیاک و غیره رنج می‌برد، ممکن است بر رشد و توسعه آن تأثیر منفی بگذارد.

اختلالات ژنتیکی

اگر کودک شما به برخی اختلالات ژنتیکی مانند سندروم داون، سندروم ترنر یا سندرم نونان مبتلا باشد، ممکن است او به قد مطلوب خود دست نیابد.

استفاده از داروهای خاص

اگر فرزند شما داروهای خاصی مثل داروهای آسم یا کورتیکواستروئیدها (corticosteroids) مصرف می‌کند، ممکن است بر رشد مناسب او تاثیر منفی بگذارد.

و عوامل دیگر

گاهی اوقات به غیر از عواملی گفتیم، ممکن است دلایل دیگری مانند شرایط آب و هوایی، ورزش، آلودگی، عادات خواب و غیره وجود داشته باشد که بر رشد کودک شما تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید؛ میزان خواب در سنین مختلف کودکی تا ۱۸ سالگی چند ساعت است؟

روش هایی که به شما کمک می کند قد کودک خود را حدس بزنید

اندازه گیری قد کودک

همانطور که گفتیم امکان تعیین دقیق قد کودکان ممکن نیست اما برخی روش‌های تجربی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا قد کودک خود را به وطر تقریبی حدس بزنید در ادامه به چند مورد از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

برای اندازه گیری قد فرزند دختر: ( قد پدر منهای ۱۲/۵ سانت به علاوه قد مادر ) حاصل این عبارت تقسیم بر ۲

برای اندازه گیری قد فرزند پسر: ( قد مادر به علاوه ۱۲/۵ سانت به علاوه قد پدر) حاصل این عبارت تقسیم بر ۲

برای مثال اگر قد پدر ۱۸۰ سانتی متر و قد مادر ۱۶۰ سانتی متر باشد:

قد فرزند دختر (۱۸۰-۱۲/۵ + ۱۶۰) تقسیم بر ۲ = ۱۶۳/۵

قد فرزند پسر (۱۶۰ + ۱۲/۵ +۱۸۰) تقسیم بر ۲ = ۱۷۶/۵

یک روش دیگربرای تخمین قد کودک در بزرگسالی  به این صورت است که قد پدر و مادر را باهم جمع کنید سپس حاصل را بر ۲ تقسیم کنید. برای تخمین قذ فرزند دختر ۶ سانتی متر از آن کم کنید و برای تخمین قد فرزند پسر ۶ سانتی متر به آن اضافه کنید.

البته فراموش نکنید این روش‌ها فقط به شما در تخمین قد کودک کمک می‌کند و ممکن است با قد واقعی کودک شما در آینده متفاوت باشد چرا که همانطور که قبلا هم گفته شد عوامل زیادی در رشد کودک تاثیر دارد. بنابراین لازم است بررسی‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای را به طور منظمر انجام دهید تا در صورت هرگونه اختلالی در رشد و پرورش کودک به موقع آگاه شوید.

رشد قدی کودک تا چند سالگی ادامه پیدا می کند؟

هم پسرها و هم دخترا در دوران بلوغ بیشترین میزان رشد قدی را تجربه می‌کنند. بلوغ در دختران معمولا بین ۸ تا ۱۳ سالگی و در پسرها بین ۹ تا ۱۴ سالگی اتفاق می‌افتد بنابراین در این سنین بیشترین میزان رشد در کودکان مشاهده می‌شود. رشد در دختران زودتر اتفاق می‌افتد و معمولا تا ۶ سالگی ادامه پیدا می‌کند در حالی که پسرها معمولا تا ۱۸ سالگی رشد می‌کنند.

بیشتر بخوانید؛ چگونه به کودکان آموزش شنا بدهیم؟

چگونه به رشد طبیعی کودک خود کمک کنیم؟

رشد طبیعی قد کودک

در ادامه به چند راه حل طبیعی اشاره می‌کنیم که با بکارگیری آن‌ها می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا رشد قدی مناسب‌تری داشته باشد.

رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی یکی از مهمترین عوامل کمک کننده به افزایش قد کودک است. همچنین رژیم سالم می‌تواند به سیستم ایمنی کودک کمک کند تا جلوی بیماری‌ها را بگیرد، همانطور که می‌دانید بیماری‌های مختلف می‌توانند روی رشد کودک شما اثر منفی بگذارند.

مصرف پروتئین کافی

پروتئین برای رشد مطلوب قد کودک ضروری است، بنابراین با افزودن مواد غذایی  غنی از پروتئین در رژیم غذایی کودک، رشد سالم او را تضمین کنید.

مصرف آب کافی

جالب است بدانید کمبود آب بدن می‌تواند روی متابولیسم کودک تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه جلوی رشد مناسب کودک را بگیرد.

توجه به عوامل منفی

مصرف داروهایی مانند استروئید، نوشیدنی‌های کافئین دار، الکل یا مواد مخدر می‌تواند مانع از رشد مناسب قد کودک شود.

خواب مناسب

هورمون رشد یا (HGH)  که به رشد مناسب کودک شما کمک می‌کند معمولا شب‌ها ترشح می‌شود و خواب مناسب می‌تواند به عملکرد این هورمون‌ها کمک کند.

ورزش کردن

فرزندان خود را از سنین پایین با ورزش آشنا کنید، ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، شنا، دو و … ضمن حفظ سلامتی و شادابی به رشد بهتر قد کودک کمک می‌کنند. در ادامه به چند ورزش که به رشد بهتر قد کودک کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم:

شنا: شنا یک ورزش عالی برای کشش ستون فقرات و سایر عضلات بدن است و در نتیجه می تواند در دستیابی به قد مناسب کودک کمک کند.

بسکتبال: حرکات ورزش بسکتبال شامل کشش و پریدن است که یک راه عالی برای کشیدن ستون فقرات محسوب می‌شود و در نتیجه می‌تواند در افزایش قد کودک شما کمک کند.

حرکات کششی: انجام حرکات کششی یک راه عالی برای اصلاح وضعیت بدن و کشیدن ستون فقرات برای دستیابی به قد مناسب است.

یوگا: حرکات مختلف یوگا نه تنها به آرامش رسیدن و کاهش استرس کودک کمک می‌کند بلکه در کشش بدن و در نتیجه به دست آوردن قد مناسب هم می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید؛ از چه زمانی می توانیم دادن تخم مرغ به کودک را شروع کنیم؟

چه مواد غذایی که به رشد قدی کمک می‌ کنند؟

قد کودک

میوه‌ها و سبزیجات: تحقیقات نشان می‌دهد مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در رشد مناسب کودک بسیار موثر است.

آجیل: آجیل‌ سرشار از آمینواسید، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین است که در ترمیم بافت‌های بدن و رشد مناسب بدن کمک می‌کند.

ماست: ماست غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و نقش شگفت‌انگیزی در رشد و پیشرفت کودک شما ایفا می‌کند.

سویا: برای تشکیل بافت‌ها و استخوان سازی، بدن کودک شما نیاز به رژیم غذایی غنی از پروتئین دارد و سویا یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین است.

غلات: غلات و دانه‌های کامل یک منبع عالی از مواد مغذی ضروری و فیبر هستند و به همین دلیل در افزایش قد کودک شما تاثیرگذار هستند.

تخم مرغ: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است و بنابراین در رشد مناسب کمک می‌کند.

شیر: شیر یک منبع غنی از کلسیم و پروتئین است، شیر نه تنها در رشد فیزیکی بلکه در رشد ذهنی مغز کودک هم کمک می‌کند.

گوشت مرغ: گوشت مرغ برای رشد سالم عضلات و استخوان در کودکان مناسب است.

چه موقع باید نگران قد کودک خود باشیم؟

قد کودک

بسیاری از والدین این نگرانی را دارند که کودکشان به خوبی قد نمی‌کشد یا سرعت رشد او نسبت به الگوی رشد بسیار پایین است در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که در صورت نگرانی در مورد قد کودک باید توجه بیشتری در این زمینه به عمل آورید:

  • اختلالات هورمونی
  • مشکلات جذب مواد غذایی
  • ناراحتی کلیه
  • مشکل تیروئید
  • بیماری‌های قلبی و ریوی
  • پرخوردی و زیاده‌روی

در پایان به طور خلاصه به نکات مهم در زمینه رشد مناسب قد کودک اشاره می‌کنیم؛

  • مطمئن شوید که کودک شما از تغذیه سالم برخوردار است و مواد مغذی برای رشد را دریافت می‌کند.
  • مطمئن شوید که کودک شما روزانه به اندازه کافی آب می‌نوشد.
  • اگر مشکوک شدید که کودک شما با برخی از مشکلات در زمینه رشد مواجه هست بدون اتلاف وقت با دکتر متخصص تماس بگیرید.
  • اگر  کودک شما از قد خود راضی نیست حتما با او صحبت کنید و به او توضیح دهید مسائل مهم‌تری در زندگی وجود دارد و نیازی نیست در این مورد نگران باشد.

در این مقاله به طور کلی و عمومی در مورد مسائل مربوط به قد کودک صحبت کردیم اگر فکر می‌کنید نیاز به توصیه‌های پزشکی دارید حتما به متخصص مراجعه کنید و بدون دستور پزشک از هیچگونه دارو یا درمانی برای افزایش رشد قد کودک خود استفاده نکنید.

در صورتی که تجربه یا نکته‌ای در زمینه رشد قدی کودک دارید حتما از طریق قسمت نظرات زیر همین مطلب یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید، فراموش نکنید تجربه‌‌‌‌ها و نظرات شما می‌تواند به در تربیت کودک به مادران دیگر کمک کند.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید