اغلب اوقاتی که کودک شما تب می‌کند نیازی به استفاده از دارو نیست مگر اینکه کودک شما خیلی بی تاب شده باشد یا سابقه بیماری های قبلی مانند تشنج داشته باشد. در حقیقت تب به بدن کودک شما کمک می‌کند تا با عفونت مبارزه کند. در ادامه با چند راه برای کاهش تب کودک بدون استفاده از دارو اشاره می‌کنیم با کودکت همراه باشید.

اگر کودک شما با وجود داشتن تب و حرارت همچنان به خوبی غذا می‌خورد، می‌خوابد و بازی می‌کند به احتمال زیاد نیاز به هیچگونه درمانی ندارد اما بهتر است مراقب احوال کودک خود باشید تا در صورت تغییر خیلی زود متوجه شوید. برای اطمینان بهتر است با متخصص کودک خود تماس گرفته و علائم و نشانه‌ها را با او در میان بگذارید.

راه های کاهش تب کودک بدون دارو

بهتر است دمای اتاق را متعادل و کمی خنک نگه دارید و به کودک خود لباس زیادی نپوشانید.

  • کودک خود را تشویق کنید تا مایعات زیادی مانند آب، آبمیوه، ژله و … بنوشد.
  • اگر هوای اتاق گرم و ناراحت کننده است، می‌توانید از یک پنکه برای عوض کردن هوای اتاق استفاده کنید، بهتر است باد پنکه مستقیم به سمت کودک نباشد و فقط هوای اطراف او را عوض کند.
  • توجه کنید که وقتی کودک تب دارد حتما نیاز نیست در رختخواب بماند می‌تواند در محیط خانه بازی کند اما نباید خیلی فعالیت کند و خودش را خسته کند.
  • اگر احتمال می‌دهید تب کودک به علت یک بیماری مسری مانند آنفولانزا است، بهتر است کودک را از سایر کودکان و افراد سالمند و کسانی که ممکن است قادر به مبارزه با بیماری عفونی نیستند (افراد مبتلا به سرطان) دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید: چگونه تشخیص دهیم تب کودک خطرناک است؟

استفاده از روش اسفنج خیس برای کاهش تب کودک

کاهش تب کودک

بیشتر اوقات والدین برای درمان تب کودک سریع از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده می‌کنند. توجه کنید که می‌‌توانید به جای این کار از اسفنج خیس استفاده کنید یا حتی این دو روش را با هم ترکیب کنید. به ویژه هنگامی که کودک شما به علت تب خیلی احساس کلافه بودن و بی قراری می‌کند، یا هنگامی که کودک شما حالت تهوع دارد و نمی‌تواند دارو را در معده خود تحمل کند.

گاهی اوقات حتی استفاده از اسفنج بر دادن داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن ارجحیت دارد، به خصوص وقتی که کودک شما به استفاده از استامینوفن یا سایر داروهای تب بر حساسیت دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

برای استفاده از روش اسفنج خیس برای کاهش تب کودک او را در وان یا وان کودک بگذارید اما فقط تا ۵ سانتی متر آب بریزید مراقب باشید که دمای آب بین ۲۹ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشد و دمای محیط حمام یا اتاق حدود ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دماسنج ندارید می‌توانید از پشت دست یا آرنج خود استفاده کنید باید کمی احساس گرمی کنید، به هیچ عنوان از آب سرد استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث لرز کودک شده و همین امر می‌تواند دوباره باعث بالا رفتن تب کودک شود.

کودک خود را در آب قرار دهید، سپس با استفاده از یک دستمال تمیز یا اسفنج، روی بدن، بازوها و پاهای کودک بکشید. این کار به کاهش تب کودک شما کمک می‌کند. به این کار ادامه دهید تا وقتی که احساس کنید دمای بدن کودک به حالت طبیعی رسیده است. به هیچ عنوان از الکل یا سایر مواد در آب وان استفاده نکنید این کار می‌تواند باعث مشکلات جدی در کودک شود.

اگر هنگام استفاده از اسفنج خیس کودک شروع به لرزیدن کرد، حتما آب بیش از اندازه سرد شده است. لرزیدن باعث بدتر شدن تب می‌شود پس به محض مشاهده لرزیدن کودک او را از درون وان بیرون ببرید.

معمولا استفاده از اسفنج خیس به مدت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه می‌تواند باعث کاهش تب کودک بین ۱ تا ۲ درجه شود. اگر کودک شما هنگام استفاده از اسفنج خیس مقاومت می‌کند می‌تواند به او اجازه دهید به آرامی در آب بازی کند.

توجه کنید که اگر کودک شما از حمام کردن و بودن در وان حمام احساس ناراحتی می‌کند نباید او را مجبور به این کار کنید، او را از درون وان بیرون بیاورید حتی اگر تب او کاهش نیافته است. به خاطر داشته باشید که تب پایین تر از ۴۰/۵ درجه سانتی‌گراد به خودی خود هیچ خطری ندارد. اما اگر احتمال می‌دهید تب کودک به علت بیماری خاصی ایجاد شده و غیر قابل کنترل است حتما با پزشک متخصص تماس بگیرید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید