پرورش کودک شاد و راضی  ممکن است برای والدین بسیار سخت و چالش‌برانگیز باشد. پرورش کودک شادی که احساس خوشبختی نیز داشته باشد صرفا با دانستن اصول اولیه انجام نمی‌شود. برای پرورش کودک شاد، باید تغییراتی در سبک فرزندپروری خود ایجاد کنید.

توصیه‌هایی برای پرورش کودک شاد

اگر می‌خواهید در تربیت کودک شاد و راضی موفق باشید، بهتر است بدانید چه کار‌هایی ممکن است باعث شادی و نشاط او شود.

۱ـ تقویت مثبت

تقویت مثبت کودک

بیشتر بخوانید: کودک وظیفه شناس و شاد چه ویژگی های تربیتی شایسته ای دارد؟

کودکان به تایید و پذیرش والدین نیاز دارند. والدین برای کودکان به منزله قطب‌نمای اخلاقی‌اند و تنها با تایید یا رد آن‌هاست که می‌فهمند کدام کار درست و کدام کار نادرست است. تقویت مثبت یکی از راه‌های پرورش کودک شاد است و باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می‌شود. به همین دلیل، لازم است وقتی کودک کار مثبتی انجام می‌دهد، به او توجه مثبت نشان دهید. اما در صورت انجام کار اشتباه، به هیچ وجه او را ستایش نکنید، زیرا ستایش کاذب تاثیر منفی در پرورش کودک دارد و ممکن است بعد‌‌ها برای ایجاد انگیزه همواره منتظر شنیدن کلمات تحسین‌برانگیز باشد.

۲ـ تقویت صبر

کودک باید به تعویق انداختن لذت‌های آنی و زودگذر را یاد بگیرد. شما در دنیایی زندگی می‌کنید که با فشار یک دکمه می‌توانید خواسته‌هایتان را برآورده کنید و ارضای فوری نیاز‌ها روزبه‌روز در حال گسترش است. اجازه دهید کودک لذت صبر کردن برای رسیدن به اهداف و لذت‌های بلندمدت را بچشد و به این واقعیت پی ببرد که هر کاری نیاز به زمان دارد. صبر کردن به کودکان یاد خواهد داد به جنگ احساس غم و افسردگی بروند و همیشه به آینده امید داشته باشند.

۳ـ برقراری تعاملات اجتماعی

پرورش کودک شاد

زندگی کردن موضوعی کاملا فردی است، اما جنبه‌های اجتماعی به آن معنا می‌دهد. بودن کنار خانواده و دوستان احساس خوبی در انسان ایجاد می‌کند و خاطرات خوشی برای او رقم می‌زند. احتمالا کودکان به‌راحتی می‌توانند ارتباط باز و صمیمانه با خانواده و دوستانشان ایجاد کنند، اما باید یاد بگیرند با سایر آشنایان و همسایگان هم ارتباط برقرار کنند. از آنجا که کودک در شرایط مختلف به شما وابسته است، به هیچ وجه عشق و محبتتان را نسبت به او تابع قید و شرط نکنید.

۴ـ  توسعه همدلی

کودکان در سال‌های اولیه زندگی تنها نسبت به خانواده خود احساس دارند و اهمیتی به انسان‌های اطرافشان نمی‌دهند. اما به‌مرور یاد می‌گیرند، علاوه بر خودشان، افراد دیگری هم وجود دارند. آموزش همدلی و مهربانی با دیگران یکی از روش‌های پرورش کودک شاد است و به او احساس خوشحالی منحصربه‌فردی خواهد داد که تا به حال آن را تجربه نکرده است. وقتی کودک رفتار نامناسبی داشت، با او صادقانه صحبت کنید. این گفتگو باعث می‌شود قطب‌نمای اخلاقی‌اش را در جهت درستی تنظیم کند.

۵ـ به کودک اجازه دهید استقلال داشته باشد

کودک شاد و مستقل

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس در کودکان چگونه امکان‌ پذیر است؟

برخی والدین به‌شدت و به طور افراطی نگران کودکشان‌اند و مانند هلیکوپتری اطراف کودک می‌چرخند و لحظه‌ای از او چشم برنمی‌دارند. این رفتار باعث حساسیت کودکان یا وابستگی شدید آن‌ها به والدین می‌شود. عجله برای توقف کارهای اشتباه اما بی‌خطر کودک در آینده به او آسیب می‌رساند. اگر کودک در حال بازی به زمین افتاد، سریع سراغ او نروید. او به‌تدریج یاد می‌گیرد از زمین بلند شود و به بازی ادامه دهد.

۶ـ تهیه برنامه منظم روزانه

در سال‌های اول زندگی، کودک با محرک‌های زیادی مواجه خواهد شد. کودک در برخورد با این محرک‌ها ممکن است گیج شود، تمرکزش را از دست بدهد و از کار‌هایی که انجام می‌دهد تعجب کند. با ارائه برنامه‌ریزی روزانه می‌توانید او را در جریان زمان غذا خوردن، لباس پوشیدن، مسواک زدن، مطالعه و بازی قرار دهید. بنابراین، با انجام هر کاری که باید در طول روز انجام دهد، احساس موفقیت و رضایتمندی در او ایجاد خواهد شد. سعی کنید، با تکرار کار‌های روزانه، این فعالیت‌ها به عادتی خوب تبدیل شود.

۷ـ توسعه مهارت‌های فردی

تقویت استعدادهای کودک

بیشتر بخوانید: علائم هشدار دهنده والدین هلیکوپتری و اثرات مخرب آن روی کودکان

ممکن است کودک علاقه خاصی به انجام فعالیت‌های ویژه‌ای در زندگی‌اش داشته باشد. مثلا ممکن است به جمع‌آوری برگ‌ها علاقه داشته باشند یا کنجکاو باشد بداند فضا‌نوردان چگونه به فضا می‌روند. همچنین، می‌تواند با دیدن فیلم‌های آموزشی نواختن پیانو را بیاموزد یا رقصیدن را یاد بگیرد. در مسیر پرورش کودک شاد، به او اجازه دهید علایقش را دنبال کند، ممکن است در آینده به دنبال علایق دیگری برود، اما در هر صورت، مهارت‌ها یا اطلاعاتی را کسب کرده است.

۸ـ  لحظات خوشی با هم بگذرانید

سعی کنید بیشتر با کودک وقت بگذرانید. کودکان از یادآوری خاطرات خوشی که با شما دارند لذت خواهند برد. از بازی‌های گروهی با یکدیگر لذت ببرید. اگر کودک به بازی‌های ویدئویی علاقه دارد، سعی کنید به او بپیوندید و در جایگاه رقیب او قرار بگیرید. سعی کنید حین بازی از نقش بزرگسال و پدر و مادر بیرون بیایید و در نقش دوست و همراه فرزندتان با او بازی کنید. این بازی‌ها پیوند شما را قوی‌تر می‌کند و اعتماد بین طرفین را افزایش می‌دهد.

۹ـ شنونده خوبی برای کودکان باشید

کودک شاد و فرزندپروری

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته موثر برای تربیت کودک مستقل

بیشتر کودکان هیجاناتشان را با والدین در میان می‌گذارند. عده‌ای این صحبت‌ها را نق زدن یا قشقرق کودک می‌دانند. بگذارید کودکان درباره مسائل مختلف با شما گفتگو کنند و این اطمینان در آن‌ها ایجاد شود که شما شنونده خوبی هستید. حتی وقتی کودک در حال صحبت کردن درباره بخشی از کارتون مورد علاقه‌اش است، کارهایتان را کنار بگذارید و شنونده خوبی باشید.

۱۰ـ رضایت درونی داشته باشید

اگر شما احساس خشنودی قلبی نداشته باشید، هر اندازه به مهمانی بروید یا خودتان را درگیر بازی و تفریح کنید، باز خوشحال نخواهید شد. کودکان نسبت به شرایط اطرافشان بسیار حساس‌اند. اگر احساس خوشحالی و رضایت درونی داشته باشید، نگاه کودک به زندگی نیز تغییر می‌کند و بالعکس.

پرورش کودک شاد و مسئول کار ساده‌ای نیست. بازخورد صحیح، تعامل و راهنمایی درست مسیر شادی را برای کودک روشن می‌کند. اینکه، علاوه بر پدر و مادر بودن، دوست، هم‌تیمی ورزشی و همراه کودک باشید باعث ایجاد اعتماد در او می‌شود و کمک می‌کند شخصیتی باثبات و قوی در او شکل گیرد.

آیا راهکار‌های ارائه‌شده در این مقاله را برای پرورش کودک شاد سازنده می‌دانید؟ لطفا نظرات و انتقاد‌های خود را در بخش دیدگاه‌های همین مقاله یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید.

 

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید