مادرانی که تازه زایمان می‌کنند به‌ندرت وقتی برای رسیدگی به امور مرتبط با خودشان دارند و تقریبا تمام وقت مادر صرف نگه‌داری نوزاد تازه متولد شده می‌شود. این موضوع خستگی دائم و روزانه و زمان اندک استراحت را با خود به همراه می‌آورد. به همین دلیل، به خوابیدن مادر هنگام شیردهی به نوزاد، در حالت نشسته یا خوابیده، امری متداول است. اما واقعیت این است که خوابیدن مادر هنگام شیردهی ممکن است برای نوزاد بسیار خطرناک باشد. توصیه متخصصان این است که حتما اقدامات لازم را انجام دهید تا از خوابیدنتان حین شیردهی خودداری شود. با این مقاله کودکت همراه باشید.

به خواب رفتن مادر حین شیردهی عادی است؟

فقط کم‌خوابی شبانه و خستگی‌های مادران نیست که باعث می‌شود هنگام شیر دادن به کودکشان به خواب بروند، بلکه هنگام شیردهی هورمونی به نام اکسی‌توسین ترشح می‌شود. اکسی‌توسین باعث آرامش بدن و سستی ماهیچه‌ها نیز می‌شود که نتیجه آن خواب‌آلودگی است. علاوه بر این، اکسی‌توسین، ضمن تحریک احساسات مثبت، پیوند و علاقه مادر و کودک را تقویت می‌کند.

بدن مادر، هنگام شیردهی، هورمون پرولاکتین نیز ترشح می‌کند. هورمون پرولاکتین نیز باعث آرامش بدن و خواب‌آلودگی می‌شود. به همین دلیل، با وجود این هورمون‌ها، آن هم در مقیاس زیاد، بعید نیست مادر هنگام شیر دادن به کودک به خواب برود.

خوابیدن مادر هنگام شیردهی خطرناک است؟

خوابیدن هنگام شیردهی به کودک حطرناک است. با وجود همه عواملی که باعث خواب‌آلودگی هنگام شیر دادن می‌شود و بدن شما را به خواب فرامی‌خواند (به خصوص هنگام شیردهی شبانه)، باید با خواب‌آلودگی مبارزه کنید و هنگام شیردهی، هوشیار و بیدار باشید. خوابیدن حین شیر دادن ممکن است باعث افتادن بچه از دستان شما یا خفگی او شود.

برای امنیت کودک هنگام شیر دادن، باید به چه نکاتی دقت کنید؟

هنگام شیر دادن، باید به موارد زیر دقت شود:

  • تکیه دادن

برای اینکه هنگام شیر دادن خوابتان نبرد، بهتر است به بالش یا پشتی مبل تکیه دهید. البته اگر خیلی نرم و گرم باشد، امکان دارد خوابتان ببرد. پس مواظب باشید. طوری بنشینید و به بالش تکیه دهید که حتی اگر خوابتان برد، برای کودک چندان خطرناک نباشد. اگر روی مبل می‌نشینید، موارد ایمنی را لحاظ کنید. برای مثال، از لبه‌های مبل دور شوید تا کودک، در صورت به خواب رفتن شما، پرتاب نشود.

  • تنظیم زنگ ساعت

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از به خواب رفتن هنگام شیردهی انجام دهید تنظیم زنگ ساعت است. با این کار باعث می‌شوید کودک هم بیدار شود، پس به آن به عنوان بهترین روش نگاه نکنید. اما اگر زنگ ساعت را روی حالت لرزش یا صدای کم تنظیم کنید، از بیداری کودک جلوگیری می‌شود و خودتان هم از خواب احتمالی بیدار خواهید شد. حواستان باشد، موبایل نباید در نزدیکی کودک قرار بگیرد. پس شاید بهتر باشد از ساعت زنگ‌دار استفاده کنید.

  • کمک گرفتن از دیگران

از همسر یا دیگر اعضای خانواده که در منزل هستند درخواست کنید مواظب باشند خوابتان نبرد و در صورت مشاهده این موضوع، شما را بیدار کنند.

  • ایمن کردن اطراف

باید دور و برتان را هم هنگام شیر دادن به کودک از وسایل خطرناکی مانند اشیای نوک‌تیز یا مایعات داغ خالی کنید تا در صورتی که خوابتان برد، کودک با آن‌ها برخوردی نداشته باشد.

چطور هنگام شیر دادن به کودک، خود را بیدار نگه دارید؟

وقتی نوزادی در خانه دارید که نیازمند مراقبت دائم است، خستگی و خواب‌آلودگی شما نیز امری طبیعی خواهد بود. اما برای اینکه هنگام شیر دادن بیدار بمانید، از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • خوب استراحت کنید. درست است این کار دشوار است و در گفتار، بسیار راحت‌تر از عمل است. اما در زمان‌هایی که امکان دارد، استراحت کنید و نگذارید خستگی از پا درتان آورد.
  • مستقیم بنشینید. هنگام شیر دادن بر صندلی راحتی بنشینید. اما ترجیحا به بالش یا کوسن خیلی نرمی تکیه ندهید. اگر پشتی مبل یا بالش خیلی نرم باشد، ممکن است خوابتان ببرد. همانطور که پیش‌تر هم ذکر شد، به وضعیت نشستن خود، به‌درستی و با حمایت از وضعیت کودک، توجه ویژه کنید.
  • غذاهای سالم و مقوی بخورید. درست و کافی غذا خوردن مواد مفید را به بدنتان می‌رساند و در نتیجه آن، پرانرژی‌تر هستید و بدنتان دیرتر احساس خستگی می‌کند. غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های مفید مانند کره بادام زمینی، ماست و آجیل‌ها را مصرف کنید. این مواد، همچنین، به افزایش ترشح شیرتان هم کمک می‌کند. مواد قندی و نوشیدنی‌های حاوی شکر، اگرچه انرژی شما را افزایش می‌دهند، اما باعث می‌شوند زودتر خسته شوید. از مصرف کافئین نیز پرهیز کنید، زیرا کافئین به شیرتان منتقل می‌شود.
  • ذهن خود را هوشیار نگه دارید. برای اینکه خوابتان نبرد، کتاب بخوانید یا با همسرتان مشغول حرف زدن شوید. اگر می‌خواهید محیط آرام باشد تا کودک ضمن شیر خوردن به خواب برود، بهتر است کتاب بخوانید تا مزاحم بچه نشوید.

مراقبت از نوزاد تازه متولدشده کار ساده‌ای نیست و خستگی و شب‌بیداری دارد. باید در این مسیر مراقب کودک باشید تا خطری او را تهدید نکند و ضمنا، برنامه‌ای هم برای استراحت خودتان در نظر داشته باشید.

فراموش نکنید که سوالات و تجربیات خود در مورد شیردهی را می‌توانید، از قسمت نظرات زیر همین مطلب یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و والدین دیگر به اشترام بگذارید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج شیردهی که ممکن است از آن بی خبر باشید!

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید