یکی از موضوعات در مورد مراقبت از نوزاد برای والدین جوان بحث حمام کردن کودک است. زمان حمام کردن کودک فرصتی عالی برای شما است که پیوند عمیق‌تر و رابطه بهتر و صمیمی‌تری با او برقرار کنید. می‌توانید زمان حمام کردن برای کودک خود حباب درست کنید، آن‌ها از دیدن رقص حباب‌ها در هوا و ترکیدن آن هیجان‌زده می‌شوند؛ اما حمام کردن کودک در عین لذتی که برای آنها دارد، با خطراتی هم همراه است. سطوح حمام، لغزنده است و امکان سر خوردن کودک و آسیب جسمی او زیاد است. درباره نوزادان هم خطر خفگی در آب وجود دارد. اگر از وان استفاده می‌کنید حتما باید توجه کنید که دهان و بینی کودک همیشه بالاتر از سطح آب نگاه داشته شود. غرق شدن در آب یکی از عوامل اصلی مرگ و میر تصادفی کودکان یک تا چهار ساله است.

با تعدادی از اشتباهات رایج والدین در هنگام حمام کردن کودک در ادامه آشنا می‌شویم.

۱ـ ترک کردن محل هنگام حمام کردن کودک

خطرات حمام برای کودک

هرگز نباید یک کودک نوپا را در حمام تنها بگذارید. بچه‌های کوچک نیاز به توجه و مراقبت مداوم دارند. والدین فکر می‌کنند شاید بتوان بچه‌های کوچک را یک یا دو دقیقه در حمام تنها گذاشت. دکتر توماس فلپس (Thomas Phelps) می‌گوید:

حتی بچه‌های ۴ یا ۵ ساله در حمام ممکن است در اثر سر خوردن سرشان آسیب ببیند و بسته به میزان آب موجود در وان، خطر خفگی برای آنها وجود دارد. این شرایط مانند دوچرخه‌سواری است. شما نمی‌توانید دقیقا احتمال دهید چه اتفاقی قرار است بیفتد.

۲ـ لوازم حمام کردن کودک آماده نیست

لیف، صابون، حوله و اسباب‌بازی از مواردی است که باید هنگام حمام کردن کودک آماده باشد. ممکن است یکی یا دو عدد از این اقلام فراموش شود. دکتر فلپس می‌گوید:

همیشه قبل از اینکه کودک را برای حمام کردن مهیا کنید، مطمئن شوید که تمام وسایل مورد نیاز را فراهم کرده‌اید تا لازم نباشد برای برداشتن وسایل، حمام را ترک کنید و به اتاق بروید.

۳ـ فراموش کردن آزمایش درجه حرارت آب

مراقبت از کودک در حمام

بیشتر بخوانید: چند نکته در مورد استفاده از صندلی ماشین برای کودک

بچه‌های خیلی کوچک نسبت به درجه حرارت آب (سرما و گرما) بسیار حساس هستند؛ بنابراین قبل از حمام کردن کردن کودک و گذاشتن او در وان، درجه آب را از نظر گرما و سرما کنترل کنید. حواستان باشد برای ولرم کردن آب، آب داغ روی پوست کودک نپاشید یا بدن کودک را با آب سرد دچار شوک نکنید. درجه حرارت آبگرمکن را بررسی کنید که از ۱۲۰ درجه فارنهایت بیشتر نشده باشد. دکتر فلپس می‌گوید:

درجه حرارت آب را با مچ دست یا آرنج خود کنترل کنید. چون این قسمت‌ها نسبت به نوک انگشتان حساس‌تر هستند. همچنین در مورد کودکان کوچکتر این احتمال وجود دارد که آب داغ را باز کنند و خودشان را بسوزانند.

۴ـ خطر پر بودن وان هنگام حمام کردن کودک

برخی از والدین ترجیح می‌دهند که وان را به این خاطر که بدن کودک را گرم نگاه می‌دارد، از آب پر کنند. اما پر بودن آب وان خطر غرق شدن کودک را در عرض چند دقیقه به همراه دارد. برای نوزادان بهتر است سطح آب حدود پنج سانتی‌متر و حتی کمتر باشد. دکتر فلپس اشاره می‌کند که برای کودک نوپا ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر هم کفایت می‌کند. با توجه به سن و میزان رشد کودک، عمق آب را کم و زیاد کنید.

۵ـ استفاده زودهنگام از صندلی حمام

حمام کردن کودک

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید هنگام تعویض پوشک کودک حتما رعایت کنید

اگرچه صندلی حمام و حلقه‌ها ممکن است ایمن به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید که امکان واژگونی آنها در آب و خطر فرو رفتن سر کودک در آب و خفگی او وجود دارد. دکتر فلپس اشاره می‌کند که قرار دادن کودکان زیر یکسال روی صندلی، کار عاقلانه‌ای نیست. برای محافظت آن‌ها به هیچ چیز جز دست‌های خودتان اعتماد نکنید.

۶ـ بی توجهی به خطرات وان برای کودک

کف وان حمام برای کودکان خطرناک است. سطح وان به دلیل کف صابون ممکن است لغزنده باشد و خطر آسیب برای کودک وجود دارد.

بچه‌های مدام در حال تکان خوردن و جنباندن خودشان به اطراف هستند و در این شرایط کف حمام لغزنده‌تر از قبل خواهد شد.

۷ـ استفاده بیش از حد از صابون

صابون‌ها و شامپو‌ها به دلیل وجود مواد شیمیایی ممکن است باعث تحریک پوست و سوزش چشم کودکان شوند. دکتر فلپس اشاره می‌کند:

بهتر است از صابون‌های ملایم و غیر معطر یا حجم کمی ازآن برای شستن کودک استفاده کنید. کودکان خیلی خوب می‌دانند چطور با پاشیدن کف به اطراف، بدنشان را تمیز کنند.

۸ـ اجازه بازی با لیف، صابون و اسباب‌بازی در حمام

آلودگی اسباب بازی ها در حمام

اسباب‌بازی‌هایی که روی آب قرار می‌گیرند بعد از چند بار استفاده، برای کودکان خطرآفرین می‌شوند. دکتر فلپس در این باره می‌گوید:

یک باکتری عفونی به نام سودوموناس وجود دارد که می‌تواند در این اسباب‌بازی‌ها رشد کند. این باکتری‌ها می‌توانند درون منافذ اردک‌های پلاستیکی رسوخ کند. بهتر است بعد از اینکه آنها را از حمام خارج کردید، کاملا خشک کنید تا داخل شکاف‌ها آبی نباشد و محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها باقی نماند.

اسفنج‌ها و حوله‌های مخصوص شست و شو هم ممکن است چنین مشکلی ایجاد کنند؛ بنابراین از آویزان کردن آنها و خشک شدن آنها کاملا مطمئن شوید. هر از چند گاهی آنها را عوض کنید.

بیشتر بخوانید: عادت به دهان بردن اشیا در کودکان برای چیست

۹ـ خطر بیش از حد ماندن در حمام برای کودک

حتی در صورتی که کودک دوست داشته باشد مدت زیادی در حمام بماند. اما حمام کردن مداوم کودک، باعث خشک شدن پوست و هایپرترمیا خواهد شد. دکتر فلپس توصیه می‌کند که زمان حمام کردن کودک بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید باشد. مدت حمام بستگی به دفعات حمام رفتن کودک در طول هفته، میزان علاقه کودک به حمام و نوع پوست او دارد. دکتر فلپس اشاره می‌کند کودک می‌تواند در طول روز یک حمام کوتاه داشته باشد و نیازی به شست و شوی بیش از حد وجود ندارد. در کل دو یا سه بار رفتن به حمام در طول هفته برای کودک کافی است. همچنین کودکان مبتلا به اگزما به دلیل حساس بودن پوستشان باید کمتر حمام شوند.

این موارد را حتما برای حفظ امنیت کودکت در نظر بگیرید. اگر تجربه‌ای درباره حمام کردن کودک دارید یا موارد بیشتر از خطرات به ذهنتان می‌رسد، می‌توانید از قسمت نطرات زیر همین مطلب یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و والدین دیگر در میان بگذارید.

یک دیدگاه

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید