ازآنجاکه نوزادان پوست نرم و لطیفی دارند، ایجاد جوش و بثورات پوستی در گردن آن‌ها اتفاق رایجی است. نوزادان معمولاً گردن‌های چاق با چین‌های پوستی زیادی دارند که همین هم آن‌ها را در برابر جوش‌های پوستی آسیب‌پذیر می‌کند، به‌خصوص تا زمانی که نتوانند گردنشان را به‌تنهایی و بدون حمایت بالا نگه دارند. بیشتر این جوش گردن در نوزادان مایه نگرانی نیست، زیرا زمانی که نوزادان یاد می‌گیرند بدون هیچ‌گونه حمایتی گردنشان را بالا نگه دارند، خودبه‌خود ناپدید می‌شوند.

آنچه در این مقاله میخوانید:

جوش گردن در نوزادان چیست؟

بثورات گردن در نوزادان معمولاً زمانی رخ می‌دهد که پوست قرمز و خارشی می‌شود. پوست آسیب‌دیده احتمالاً برآمده یا پوسته‌پوسته به نظر می‌رسد. این حالت به‌طور معمول در چین‌های پوستی گردن ظاهر می‌شود. نوزادان حدوداً ۴ تا ۶ ماهه معمولاً به دلایل گوناگونی مانند عفونت قارچی، عرق‌سوز شدن، سوزش پوست و مواردی ازاین‌قبیل به جوش‌های گردن دچار می‌شوند.

چه چیزی باعث بروز جوش در گردن نوزادان می‌شود؟

برای درمان مؤثر بثورات گردن در نوزادان، ابتدا باید علت بروز آن‌ها را بدانید. در ادامه برخی از علل ایجاد جوش روی گردن نوزادان شرح داده شده است:

  1. عرق‌سوز شدن

نوزاد ممکن است به‌دلیل عرق‌سوز شدن دچار بثورات گردن شود، به‌خصوص در تابستان‌ها که دما بالاست. درنتیجه ممکن است عرق زیر پوست باقی بماند و مجاری عرق را مسدود کند. به همین دلیل برجستگی‌های قرمزرنگ روی گردن نوزاد به وجود می‌آید که ممکن است باعث خارش شود. به چنین بثوراتی راش حرارتی یا راش عرق نیز می‌گویند.

  1. نوک لک‌لک

گاهی اوقات اگر رگ‌های خونی زیر پوست گشاد یا کشیده شوند، ممکن است لکه قرمز/صورتی یا خال مادرزادی روی گردن نوزاد ظاهر شود. زمانی که نوزاد گریه می‌کند یا دمای اتاق عوض می‌شود، این خال‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. نوک لک‌لک معمولاً موقتی است و با گذشت زمان از بین می‌رود.

  1. چکیدن شیر از دهان

در طول شیردهی، ممکن است مقداری شیر اضافی به گردن کودک بریزد و در چین‌های پوستی جمع شود. اگر گردن کودک به‌درستی تمیز نشود، ممکن است پوست مرطوب بماند و درنهایت دچار جوش شود.

  1. عفونت قارچی

جوش‌ها و بثورات پوستی می‌توانند به‌دلیل عفونت قارچی روی گردن نوزاد ظاهر شوند. قارچ‌هایی مانند کاندیدا در مکان‌های مرطوب و گرم رشد می‌کنند. اگر عرق و رطوبت در چین‌وچروک‌های گردن گیر کند، این نواحی می‌توانند به مکان مناسبی برای پرورش این‌گونه قارچ‌ها تبدیل شوند.

  1. تحریکات پوستی

چین‌های موجود روی پوست گردن نوزاد ممکن است به‌طور مداوم به یکدیگر و همچنین به لباس نوزاد ساییده شوند. این اصطکاک مداوم می‌تواند باعث تحریک پوست و درنتیجه راش گردن شود.

علائم جوش و بثورات گردن در نوزادان

علامت معمولی بثورات گردن در نوزادان به وجود آمدن لکه‌های قرمزرنگی است که ممکن است منجر به خارش و درد شوند. برخی از نوزادان ممکن است تب نیز داشته باشند. در برخی موارد، نوزادان ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند. به‌طورکلی ممکن است کودک احساس تحریک‌پذیری و ناراحتی کند.

درمان جوش گردن در نوزادان

معمولاً راش و جوش‌های گردن نوزاد بدون هیچ مشکلی درمان می‌شوند.

  1. پاکسازی و تسکین پوست

برای تمیز کردن صحیح گردن نوزاد، باید از شوینده‌های بدون عطر و با ضربه‌های ملایم استفاده کرد تا پوست او بیشتر تحریک نشود. بعد از شستن گردن، به‌جای مالش دادن، گردن را با حوله نخی نرم به‌آرامی خشک کنید. همچنین اجازه دهید چین‌های پوستی گردن به‌طور طبیعی با هوا خشک شوند تا کاملاً خشک و خالی از هرگونه رطوبت باشند. پس از شستن، می‌توانید مرطوب‌کننده ملایم یا پماد پوستی روی گردن کودک بمالید تا پوست را تسکین دهد.

  1. مقابله با جوش‌های رایج گردن

شستن ناحیه گردن با آب سرد می‌تواند درد و سوزش کودک را تسکین دهد. بثورات رایج گردن معمولاً خودبه‌خود بهبود می‌یابند و ممکن است نیازی به مداخله پزشکی نداشته باشند. اگر نوزادی به‎دلیل عفونت قارچی دچار بثورات گردنی شود، پزشک ممکن است کرم مخمر یا کرم ضد قارچ را برای درمان بثورات گردن تجویز کند. استفاده موضعی از کرم هیدروکورتیزون ۱% نیز ممکن است مفید باشد. بااین‌حال، استفاده طولانی‌مدت از هیدروکورتیزون توصیه نمی‌شود.

  1. درمان بثورات ناشی از گرما

ممکن است دوست داشته باشید لباس کودک را درآورید یا کمتر کنید تا به پوست اجازه تنفس و خنک شدن بدهد. از پنبه خالص استفاده کنید که پارچه‌ای نرم و منفذدار است. نگه داشتن نوزاد در اتاقی با تهویه مطبوع یا مکانی خنک نیز می‌تواند به رفع برخی از تحریکات و ناراحتی‌های او کمک کند. استفاده از لوسیون کالامین روی بثورات گردن می‌تواند پوست ملتهب را تسکین دهد.

درمان‌های خانگی برای درمان جوش‌های گردن نوزادان

در ادامه فهرستی از چند درمان خانگی ساده آمده است که می‌تواند برای درمان جوش گردن در نوزادان مفید باشد:

  1. پارچههای نخی سبک

به‌جای لباس‌هایی با الیاف مصنوعی که ممکن است پوست لطیف کودک را تحریک کند، لباس‌های پنبه‌ای نرم و تنفس‌پذیر به او بپوشانید. از پوشاندن لباس‌های بیش از حد به نوزاد خودداری کنید، زیرا لایه‌های بیش از حد لباس ممکن است عرق را در خود نگه دارد و اجازه ندهد پوست آزادانه نفس بکشد.

  1. شویندههای ملایم

برای شستن لباس، حوله و ملحفه کودک همیشه از شوینده‌های ملایم بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. همچنین شوینده‌های بدون بو ترجیح دارند.

  1. نشاسته ذرت

ممکن است قرار دادن کمی نشاسته ذرت روی بثورات گردن بعد از حمام کردن نوزاد برای خشک و بدون رطوبت نگه داشتن ناحیه آسیب‌دیده مفید باشد. این کار می‌تواند از رشد بیشتر بثورات جلوگیری کند.

  1. کمپرس سرد

قرار دادن کمپرس سرد روی بثورات گردن ممکن است خارش و درد نوزاد را تسکین دهد. همچنین ممکن است با کاهش التهاب کمی به تسکین پوست کمک کند. از کمپرس سرد می‌توان چند بار در روز استفاه کرد. به یاد داشته باشید که همیشه بعد از این کار آن ناحیه را خشک کنید.

  1. بهداشت خوب

تکرار عادات بهداشتی خوب برای نوزاد می‌تواند او را از ابتلا به بثورات محافظت کند. کودک را منظم حمام کنید و حین تمیز کردن به چین‌های پوست توجه ویژه‌ای داشته باشید. تمام قسمت‌های بدن نوزاد، به‌خصوص چین‌وچروک‌ها، را به‌درستی خشک کنید. حواستان باشد شیری را که ممکن است هنگام شیردهی به گردن ریخته شده باشد تمیز کنید.

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص ضد میکروبی دارد که آن را به درمان خانگی فوق‌العاده‌ای برای درمان جوش‌های گردن در نوزادان تبدیل می‌کند. استفاده از روغن نارگیل روی بثورات گردن می‌تواند به کاهش التهاب و خارش کمک کند.

  1. آب جوشانده و سردشده

از آب معمولی برای حمام کردن نوزاد استفاده نکنید، زیرا ممکن است حاوی مخلوط‌های غیرملایم یا میکروب‌های مضر باشد که می‌تواند جوش گردن را تشدید کند. شاید بهتر باشد به‌جای آب معمولی از آب جوشانده و خنک‌شده استفاده کنید. همچنین برای حمام کردن نوزادان به‌جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

  1. پودر تالک بچه

استفاده از پودر تالک نوزاد، به‌ویژه در چین‌های پوست، پس از حمام کردن نوزاد می‌تواند به جلوگیری از به وجود آمدن بثورات و راش و همچنین کنترل رشد جوش‌های موجود کمک کند.

اقدامات پیشگیرانه

اقدامات پیشگیرانه خاصی که باید هنگام برخورد با بثورات گردن در نوزادان رعایت شود عبارت‌اند از:

  • برای جلوگیری از ایجاد جوش‌های گردن، لازم است گردن به‌درستی تمیز شود و خشک بماند.
  • از حمام کردن بیش از حد کودک خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست او را بیش از حد خشک کند. در مواقعی که خود را با غذا کثیف کرده باشد، می‌توانید او را با پارچه مرطوب تمیز کنید.
  • نگه داشتن کودک در اتاقی که هوای خوبی دارد یا خنک است، به‌خصوص در فصل تابستان، به جلوگیری از ایجاد بثورات پوستی کمک می‌کند. گرما و رطوبت می‌توانند باعث جوش زدن گردن شوند.
  • در برابر اصرار برای پوشاندن لباس‌های زیاد به کودک یا پوشاندن او با پتوهای سنگین مقاومت کنید.
  • برای جلوگیری از به وجود آمدن بثورات گردنی، بهتر است آب دهان یا شیری را که ممکن است در چین‌های پوستی گردن کودک جمع شده باشد پاک کنید.

زمان مراجعه به پزشک

گاهی اوقات ممکن است بثورات گردن با روش‌های خانگی درمان نشود و مواردی پیش بیاید که لازم باشد به پزشک مراجعه کنید، درصورت مواجهه با موارد زیر باید با پزشک تماس بگیرید:

  • اگر در جوش‌های گردن نشانه‌ای از بهبودی یا از بین رفتن مشاهده نکردید.
  • درصورتی‌که به نظر برسد جوش‌ها به سایر قسمت‌های بدن هم گسترش یافته‌اند.
  • اگر نوزاد همراه با جوش‌های گردن تب کند.
  • اگر جوش‌های گردن به تاول‌های چرکی تبدیل شوند.

بثورات گردن در نوزادان بیشتر در ماه‌های اولیه پس از تولد دیده می‌شود. بنابراین مهم است که والدین در این مدت از نوزاد به‌طور ویژه‌ای مراقبت کنند تا از بروز جوش جلوگیری شود. علاوه‌براین، درمان جوش‌های گردن با درمان‌های خانگی ساده آسان است. با‌وجوداین، اگر نوزاد همراه با بثورات تب هم داشت، به‌طوری‌که جوش‌ها کم‌کم به تاول‌های چرکی تبدیل شدند، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید