زمانی که کودک شروع به مصرف غذا‌های جامد می‌کند، زندگی مادرانه ما وارد مرحله هیجان‌انگیزی خواهد شد. می‌توانیم غذا‌های مختلف همراه با طعم‌های متنوع آماده کنیم و آنها را در اختیار کودک قرار دهیم تا واکنش‌های جالب او نسبت به رنگ‌ها و مزه‌ها ببینیم. می‌توانیم به کمک چند ابزار ساده و ارزان، هم در بودجه خانواده خود صرفه‌جویی و هم یک غذای سالم برای کودک آماده کنیم. برای تهیه یک غذای سالم و مناسب علاوه بر داشتن یک دستور‌العمل غذایی باید ابزار‌‌های ویژه این کار را هم در اختیار داشته باشیم. بر خلاف تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، تهیه غذا برای کودک نیاز به فراهم کردن ابزار و مواد اولیه دارد. در ساده‌ترین حالت خود، برای آماده کردن یک غذای ساده برای کودک نیاز به چنگال و موز دارید. در حالی که چنگال، کارایی چندانی برای آماده کردن سبزیجات و میوه‌ها در تهیه پوره ندارد.

می‌توانیم بدون اینکه هزینه زیادی برای تهیه غذای کودک صرف کنیم، از ابزار‌های معمولی آشپز‌خانه برای تهیه غذا استفاده کنیم. می‌توانید برای شروع از این لوازم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای اولیه

لوازم مختلف برای تهیه غذای کودک

انواع مخلوط‌کن

ابزار ضروری برای تهیه غذای کودک

بدیهی است که برای مخلوط کردن مواد غذایی به منظور تهیه پوره، نیاز به یک مخلوط‌کن دارید. برای شروع می‌توان از مخلوط‌کن‌های پایه‌دار، غذا‌ساز یا مخلوط‌کن‌های دستی هم استفاده کرد. با این حال اگر قصد دارید، بیشتر غذا‌های کودک را به کمک مخلوط‌کن تهیه کنید، بهتر است برای خرید یک دستگاه خوب برنامه‌ریزی کنید. زیرا ممکن است استفاده مستمر و روزانه از مخلوط‌کن باعث از بین رفتن کارایی موتور و سایر تجهیزات جانبی آن شود. انواع مختلفی از مخلوط‌کن‌ها وجود دارد، بسته به نیازتان، می‌تواند بهترین آن را انتخاب کنید.

استفاده از بخارپز

می‌توانید برای پختن غذا از بخارپز‌های معمولی یا خوراک‌پز‌های دو نفره یا بخارپز‌های برقی مخصوص سبزیجات استفاده کنید. در هر صورت نیاز به یک بخار‌پز با درپوش محکمی دارید که مواد غذایی هنگام پخت از آن بیرون نریزد.

قالب‌های یخ دوتایی

قالب یخ برای غذای کودک

همچنین می‌توانید مقداری از غذا‌های پخته شده کودک را در قالب‌های یخی بریزید و روی آن را با نایلون‌های محافظ غذا بپوشانید و در فریزر قرار دهید. به کمک این قالب‌های یخی به راحتی می‌توانید غذا‌ها را تقسیم‌بندی و منجمد کنید.

بیشتر بخوانید: شایع ترین دلایل بی اشتهایی کودکان چیست؟

کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار

بعد از اینکه غذا‌ها در قالب‌های مکعبی منجمد شد، آنها را به نایلون‌های زیپ‌دار مخصوص بسته‌بندی مواد غذایی در فریزر، انتقال دهید و اسم غذا و تاریخ بسته‌بندی را روی آن به کمک ماژیک‌های پرمننت مشخص کنید. اگر فراموش کنید که اسم غذا را بنویسید، ممکن است تشخیص ندهید غذایی که منجمد شده سیب‌زمینی شیرین است یا هلو. حدود یک ماه می‌توانید غذای کودک را با این روش در فریزر قرار دهید.

شما برای تهیه غذای کودک از چه ابزار و وسایلی در خانه استفاده می‌کنید؟ ابزار نامبرده در این مقاله تا چه اندازه به سهولت در آشپزی کمک می‌کند؟ لطفا ایده‌ها و پیشنهاد‌هایتان را از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و سایر مادران به اشتراک گذارید. ضمنا فراموش نکنید به بخش دستور غذایی کودکان سر بزنید و با دستور تهیه غذاهای سالم و خوشمزه برای بچه‌ها آشنا شوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید